Design challenge: An RPG where combat is not included in the rules

Ivan NWG

Warrior
Joined
8 Aug 2023
Messages
380
What it says:
You are tasked with creating an RPG that not only is not focused on combat, but which straight up will NOT have combat rules.

What do you make the game about? What is the setting and theme?

(And no, you cannot cheat and say "our universal resolution covers combat")
 
Deckare, på den svenska landsbygden/mindre tätort. Teman kan vara svartsjukedrama, trasiga familjerelationer, vänskap som slutat i svek där en part fått betala det högsta priset.

Utöver utredningen är en stor del av spelet fokuserat på relationen mellan utredaren och de omkring utredaren. En spelare är utredaren, övriga spelare är personer som har en relation till utredaren. Spelledarens roll är att rama in själva fallet som reds ut, men minst lika mycket tid läggs på scener som sätts av spelarna för att utforska hur relationen mellan dem påverkas av fallet och tiden utredaren lägger på fallet.

Kanske missförstått uppgiften helt, men så skulle jag säga. Våld är ett inslag, men inte som strid utan som en del i att utforska maktrelationer mellan olika personer och grupper.
 
(And no, you cannot cheat and say "our universal resolution covers combat")

Så spelet kan då inte ha universella resolutionsregler överhuvudtaget? För om man har sådana så kan de väl alltid tillämpas även på strid?

Jag har annars gjort två spel som inte har några specifika stridsregler: Snuftus (Mumintrollen med serienumren avfilade) och Familjen Flip (Arrested-development-fast-på-20-talet). Fast de kanske inte räknas då eftersom de ändå har resolutionsregler (och Snuftus dessutom färdigheten "bitas").
 
Så spelet kan då inte ha universella resolutionsregler överhuvudtaget? För om man har sådana så kan de väl alltid tillämpas även på strid?

Jag har annars gjort två spel som inte har några specifika stridsregler: Snuftus (Mumintrollen med serienumren avfilade) och Familjen Flip (Arrested-development-fast-på-20-talet). Fast de kanske inte räknas då eftersom de ändå har resolutionsregler (och Snuftus dessutom färdigheten "bitas").
It can have universal resolution, but it must start with the position of no combat.
f.x. HeroQuest has universal res and obviously assumes you will be fighting at times. Does that make sense? Its a little fuzzy but mostly to avoid people being lame :)
 
Är det inte någon på forumet som skrivet ett spel där man åker och tävlar om att upptäcka saker som helt saknar stridsregler. Kommer varken ihåg vem det var eller vad spelet hette (men tror det kan ha börjat på T).
Eller så är det ett konstigt och lite oroväckande hjärnspöke..
 
Running a struggeling shop/pub. More or less like in Mutant Hindenburg but inspired by Black books and similar shows.
 
• Upptäcka nya världar. Kan vara samberättande, kan vara genererat via orakel.
• Hitta på nya världar. (Allt som Ben Robbins gjort)
• Spela ut ett samtal utifrån en dysfunktionell situation. Psychodrame
• Drömma sig bort om någon annan. Alienór
• Övertyga någon om att hjälpa dom. Kagematsu
• Utforska en fiktiv persons bakgrund.
• Culture gaming, men mer fokus på en fråga att diskutera kring och utforska kring spel.
 
Ur varselklotet.
Faller väl lite på klausulen " our universal resolution covers combat".

När jag lirat Ur Varselklotet så har det nästan alltid slutat med någon typ av strid, om det är så att man ska klubba ihjäl en vansinnig robot eller nita Putte i 7A som är rutten taskmört. Så det känns som strid definitivt är inbyggt i systemet.
 
Lite fuskigt, men här är ett opublicerat bidrag till 200 Word Challenge.


It Ends With a Smile​

(A ten-minute game for 5+ participants)

LET US LEARN ABOUT EARTH BY OBSERVING TWO INHABITANTS.

1. How do we and They differ in how we move?
2. What do They have that we don't?
3. What do we have that They don’t?

(Two participants play inhabitants who meet up.)
(The participants decide together, in secret, on a situation that will end in one smiling.)


Shout "FREEZE" to stop time and discuss...

... what They just did?
... why They did do that?
... if, and why, someone acted differently.

"UNFREEZE TIME".

(Freeze when the following occurs. Some will occur several times, others won't.)

- First eye contact
- Any sounds
- Response
- Physical contact
- Gazes
- Body language
- Sudden change
- A revelation
- A smile

(Freeze the recording often. End examination of the habitants when someone smiles.)

LET'S SUMMARIZE WHAT WE JUST LEARNED.
  • Why did They behave like that?
  • Does this say anything about Them?
  • How can we benefit from knowing this?
(Switch roles, and repeat, but skip the first three questions. Later, you can add a fourth one if you wish. "What do we want to do with Them?")



Tanken med spelet var att få folk att se på andra individer med nya ögon. "Öppna upp" deras värld. Keith Johnstone pratar om detta i boken Impro, där en övning är att gå och peka på saker och säga vad det är, men säga fel hela tiden. Det "nollställer" hjärnan på något sätt så att världen känns mer klar; mer färgrik. Även inspirerat av en rollspels-dikt.
 
Last edited:
Skulle nog göra ett skräck spel men med en stridsregel.
Stridsregel: Blir det strid dör rollpersonen.

Annars skulle jag vara intresserad av spela ett gammalt scenario som jag tror fanns som exempel i Sinkadus.
Man spelar Saurons tjänare och är helt överlägsen i strid och/eller magi. Men man är på hemligt uppdrag så man kan inte använda sina krafter för då blir man avslöjad.
 
Back
Top