Den stora tråden om rollspelspoddar

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,258
Location
Örebro
Time of Judgment - WRNU.jpg

Om två veckor så tar berättelsen Monster och Människor slut. Då kommer vi börja rulla ut Vampire-berättelsen Valerie Chronicles, vilket är startskottet på den andra spinoffpodden som vi kör i Soloäventyret (den första var Mutant Nova). Jag har valt att kalla den Time of Judgment efter en av "undergångsböckerna" som släpptes till World of Darknesss olika produktlinjer.

I Time of Judgement kommer vi att släppa avsnitt till de olika spelen, där Valerie Chronicles till Vampire: The Masquerade är först ut. Vi håller dock på att spela in mer material. På årets GothCon spelar vi in ett scenario som utspelar sig på Midnight Circus, vilket vi kommer presentera inom kort. Utöver det så håller jag på att spela in Vampire-scenariot Alien Hunger tillsammans med Fredrik Mård samt Werewolf-scenariot Rite of Passage med Regina Backlund och Frida Caspian Franzén.

Planen är att spela igenom samtliga produktlinjer i varierande format - och förstås utspelar sig alla projekt inom Time of Judgement i samma värld så det kommer förekomma crossovers. Målet är att beröra och spela de flesta böckerna i varierande skala och leda dem upp till de avslutande böckerna Gehenna, Apocalypse, Ascenscion, Ends of Empire och Time of Judgement.

Har ni era egna minnen och/eller favoriter från World of Darkness? Har ni några egna favoriter som ni vill se höras spelas? Dela gärna med er om det!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
View attachment 17172

Om två veckor så tar berättelsen Monster och Människor slut. Då kommer vi börja rulla ut Vampire-berättelsen Valerie Chronicles, vilket är startskottet på den andra spinoffpodden som vi kör i Soloäventyret (den första var Mutant Nova). Jag har valt att kalla den Time of Judgment efter en av "undergångsböckerna" som släpptes till World of Darknesss olika produktlinjer.

I Time of Judgement kommer vi att släppa avsnitt till de olika spelen, där Valerie Chronicles till Vampire: The Masquerade är först ut. Vi håller dock på att spela in mer material. På årets GothCon spelar vi in ett scenario som utspelar sig på Midnight Circus, vilket vi kommer presentera inom kort. Utöver det så håller jag på att spela in Vampire-scenariot Alien Hunger tillsammans med Fredrik Mård samt Werewolf-scenariot Rite of Passage med Regina Backlund och Frida Caspian Franzén.

Planen är att spela igenom samtliga produktlinjer i varierande format - och förstås utspelar sig alla projekt inom Time of Judgement i samma värld så det kommer förekomma crossovers. Målet är att beröra och spela de flesta böckerna i varierande skala och leda dem upp till de avslutande böckerna Gehenna, Apocalypse, Ascenscion, Ends of Empire och Time of Judgement.

Har ni era egna minnen och/eller favoriter från World of Darkness? Har ni några egna favoriter som ni vill se höras spelas? Dela gärna med er om det!
Det här låter så jävla coolt!

Jag vill att ni spelar Chaos Factor!
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,258
Location
Örebro
Jag vill att ni spelar Chaos Factor!
Jag har en idé om The Skinner Saga där vi spelar igenom alla äventyr där Samuel Haight har förekommit, men det ligger i framtiden då jag läst in mig mer på Mage: The Ascension och känner att jag är påläst nog att spelleda det.

Så… det kommer!
 

Cyberhest

Konträr kverulant
Joined
24 Jan 2006
Messages
464
Location
Stockholm
Ben Riggs, författaren till boken Slaying the dragon, har lagt ned sin gamla podd Plot Points.

Det gör inte så mycket, eftersom den genomläsning av AD&D Dungeon Masters Guide som podden ägnade sig åt under de sista par åren i livet kommer att fortsätta i den nya podden Reading D&D Aloud i stället.

De övriga avsnitten på den gamla podden led en del av att en av programledarna, Sarah, var jobbig att lyssna på. Hon pratade väldigt mycket utan att nästan någonsin bidra med något särskilt intressant till diskussionen.

Problemet med den nya podden är att Ben Riggs parhäst, rollspelsakademikern Scott Bruner, är nästan våldsamt underredigerad och ännu jobbigare att lyssna på än Sarah, ofta med en förvånansvärt låg kunskapsnivå dessutom (sin akademiska bana till trots). Väldigt mycket tid av podden läggs på sidospår som är klart mindre intressanta än deras läsning av gamla rollspelsböcker.

Med allt detta sagt är det ändå en podd som jag har hyfsat stor behållning av. Scott och Ben har ofta fel när de går igenom gamla DMG:n, men oftast har de då fel på intressanta sätt, som får mig att tänka till och reflektera över rollspel i allmänhet och mitt eget rollspelande i synnerhet.
 
Last edited:
Top