Nekromanti den stora frågan: hur viktigt är strid??

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Så här menar jag

Det räcker oftast att säga att man är en liten feg stackare som har färdigheterna Gömma sig och Smyga, istället för att spela samma sak.

I D&D måste du spela en feg stackare för att det ska märkas.

M.

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,618
Location
Uppsala
Strid är inte det minsta viktigt. Personligen håller jag med ett av Daniel Schenströms tidigare inlägg där han poängterar hur stridsrelaterade alla Feats i 3E är. Det är ren sanning - allt i PHB relaterar egentligen till nedkämpandet av monster för att rollpersonerna ska kunna samla på sig mer XP.

Personligen kommer jag bara ihåg en enda strid som jag har haft någon behållning av när det gäller rollspelande och AD&D. Det var när jag, som alkoholiserad riddare, började fäktas med en annan av rollpersonerna för att denne erbjöd mig pengar. Vi slogs till dess någon tog skada, sedan slutade vi - 'first blood' helt enkelt.

Men nu är det tyvärr så att strid är det som lönar sig för den som föredrar XP framför rollspel och egentligen är det nog inget annat än en intressekonflikt - låt folk ha sina matematiska kraftmätningar om de så önskar.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
billiknelser

I D&D måste du spela en feg stackare för att det ska märkas.

Är det inte litet svårt att spela en fighter som har en tendens att gömma sig och smyga undan när motståndet verkar övermäktigt, om man inte _kan_ gömma sig eller smyga? (om vi nu fortfarande talar om Basic D&D)


Det hela är litet som att säga att en moped uppmuntrar folk till att bli bättre förare än en sportbil... Man måste ju vara riktigt bra för att ha en chans med mopeden / sportbilens överlägsna prestanda kan användas för att dölja ens brister som förare :)


<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Vindhand on 2001-03-26 17:09.</EM></FONT></P>
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Man kan väl...

...alltid smyga, och gömma sig, även om man inte har en färdighet i det. Det räcker när jag spelleder till exempel med ett grundegenskapsslag för dem som inte är Thief.

Mina spelare brukar ofta fråga "kan min gubbe göra XXX?".

Mitt svar är alltid "Ja".

Sen brukar de bli lite försiktiga när de får reda på hur högt de måste slå för att lyckas, men det är en helt annan sak. Försöka kan de alltid.

M.



Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Den stora paradoxen

Siffror tar man på allvar. Om något skall kretas på rollformuläret är det enklare (för många, inklusive undertecknad) att det spelar roll. Om man måste tänka över hur figuren blivit som den är blir den mer avrundad.

Det KAN vara en uppmuntran att rollspela mer, men det behöver inte vara det. Man behöver nämligen inte göra det för att spelet skall fortsätta att fungera. Däremot är det naturligtvis bra för numeriskt handikappade med spel där de slipper hålla reda på många siffror och tocket. Fast då kan de väl lika gärna friforma.

Nightowl

"No point selling out in the roleplaying industry. I mean there's no money."
Johnny Nexus
 
Top