Den Sjunde Staden

LurkenW

Lurken i radion
Joined
17 Sep 2023
Messages
17
Location
Sveg
Hejsan forumet.

Jag har varit en oregistrerad lurker (heh) sedan några månader tillbaka, och att läsa allting här kring spelskapande har varit ytterst inspirerande, och nu har jag påbörjat ett eget spel jag hoppas kan bli något, och jag ville dela med mig av det här, dels för att jag tycker det är kul att dela med sig, dels för att jag tycker det är kul att bli delad med. Rent mekaniskt är det här spelet är ganska inspirerat av Risings gamla inlägg. Jag fann dem väldigt givande både för rollspel och generell spelutveckling, vilket tog upp de flesta av mina projekt innan jag började med detta.

Så! Kort om settingen. Spelet tar plats i vår värld om 12 år, med tvisten att 2012 gick världen under. Demoner och onda väsen invaderade vår värld och erövrade hela klotet. De sju hänförarna, som kallas Ärkeloger, valde sju städer att regera över, att ha som sitt maktcentrum. Under de 23 åren har människan levt som slavar, med spridda grupper rebeller som försökt underminera demonernas välde, med varierad men i slutändan meningslös framgång. Men hur bekämpar människorna dessa demoner som har tillgång till magi och enorm kraft? Jo, med cybernetiska uppgraderingar, och genom att dricka demonblod för att få tillgång till deras magiska förmågor. Men nu har saker förändrats. Den mäktigaste Ärkelogen blev precis mördad av en annan Ärkelog, vilket gav människorna en chans att ta tillbaka en av metropolerna. Det är nu en fristad för mänskligheten, och här gror motståndsrörelsen för varje dag som går.

Det är det viktigaste när det gäller världen spelet tar plats i. När det gäller spelmekanik så är endast stridsystemet "klart" än så länge. Karaktärer, vapen, redskap, förmågor och tricks tar del av systemet. Jag är tyvärr inte välsignad med ett antal intresserade individer att prova systemet med än, så än så länge är det mesta oprövat, ett faktum jag hoppas ändra på inom kort. Men tills dess kommer jag fortsätta expandera på settingen och hitta på fler förmågor.

Idén är att spelarna ska spela som medlemmar i motståndsrörelsen, som skickas runt på uppdrag för att bekämpa demoner, rädda människor, och bidra till kampen mot Ärkelogerna. Så de får spela som Cybermänniskor med alla möjliga robotdelar som ger coola förmågor, och som Vidunder (magiska människor) med magiska förmågor. Cybermän behöver hålla på med en del resurshantering, eftersom de har en begränsad mängd bränsle att använda sina förmågor för, medans Vidunder behöver göra mer riskhantering då deras förmågor kräver att man placerar sig själv i farliga situationer för att få mest ur dem.

Jag kommer uppdatera den här tråden allteftersom med utökande av settingen, mekanik, och annat. Kommer säkert fråga om synpunkter ibland också.
 

LurkenW

Lurken i radion
Joined
17 Sep 2023
Messages
17
Location
Sveg
De senaste dagarna har spenderats på att fylla ut sådana viktiga saker som:
  • Förklara vad en Rollperson är
  • Förklara vad en Spelledare är
  • Förklara vad en Spelledarperson är
Samt så har jag gjort tydligt när man ska slå tärningar. Jag kokade ned det till två situationer, när en spelare vill utöva sin vilja på Världen, och när en spelare vill utöva sin vilja på en annan Aktör (SLP eller rollperson i Världen). Den första fick heta Handlingsslag, den andra Konfliktslag. Handlingsslag har Svårighetsgrader, medan i Konfliktslag så slår två parter sina tärningar mot varandra och jämför resultat.

Tärningar i Den Sjunde Staden agerar utifrån Metoder. Din metod avgör hur många och hur stora tärningar du slår, och ifall du har någon ytterligare modifikation (typ en +2). Generellt sett kommer spelarna oftast använda sina fyra Egenskapsmetoder: Kamp, Tempo, Begåvning och Pondus.

Kamp är styrka och uthållighet, det du slår för i närstrid eller när du ska sparka upp en dörr.
Tempo är snabbhet och smidighet, det du slår för i avståndsstrid eller när du ska smyga förbi en sovande demon.
Begåvning är intellekt och boksmarthet, för när du försöker reparera ett trasigt gevär eller försöker känna igen vilken demon du har att göra med.
Pondus är karisma och viljestyrka, för när du vill göra en magisk attack eller försöker övertala vapensmugglaren att låta dig handla på kredit.

Varje egenskap har en anknuten Metod, som skrivs typ 2T6 eller 1T8 + 2. Just nu har jag inget system för att skapa karaktärer jag är helt nöjd med, så tillsvidare får spelarna sina metoder utdelade till sig av sin Arketyp. I framtiden tänker jag försöka göra ett system i stil med Shadowrun 4.e där man hade en enorm klumpsumma Karma som kunde spenderas på allting som hade med karaktärsskapande att göra, men just nu är varje karaktär byggd på förhand åt (test)spelarna.

Nästa steg för tillfället är nog att fortsätta skriva på settingen. Det är många detaljer kvar att utveckla som inte är i skrift än, som att väldigt få överlever förvandlingen som kommer av att dricka demonblod, oftast är det bara individer med enorm viljestyrka som klarar sig och blir Vidunder. Eller hur Vidunder skiljer sig från Apostlar i hur Apostlar skapas via kultiska ritualer, vilket leder till att deras magi fungerar ganska annorlunda.

Uppdateringar följer!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,500
Demonblodskrafter och cybernetik låter coolt! Det är en bra hisspitch!
 

LurkenW

Lurken i radion
Joined
17 Sep 2023
Messages
17
Location
Sveg
De senaste dagarna har varit produktiva. Jag har skrivit ett system för karaktärsskapande (vette tusan om det är bra än) och jag har förbättrat dokumentets läsbarhet en hel del med rubriker, underrubriker och annan formatering. Dokumentet sitter nu på slanka 21 sidor, med mycket lite stoff och världsbyggande däri. Jag har ett separat dokument för settingen, som för tillfället inte innehåller mycket alls. Ju mer jag skriver på reglerna desto mer känns det som att jag behöver fortsätta skriva på världen, eftersom det också är en viktig del i spelet för onboarding. Man måste förstå världen till viss del för att kunna spela i den.

Så, jag har förklarat metoder redan, nästa grej jag vill doppa er i är mitt stridssystem. Strider opererar på tre nivåer, Striden är hela striden, början till slut. Striden är uppdelad i Stridsfaser, som i sig är uppdelad i Stridsrundor. Alla karaktärer har en viss mängd Initiativtärningar som används i strid. Här är hur det går till:
  1. Inled Stridfas. Här händer inte så mycket, mer än att man går vidare till nästa steg.
  2. Inled Stridsrunda. Här ska alla deltagare satsa ett valfritt antal initiativtärningar och slå dem för att avgöra i vilken ordning alla agerar. Dessa tärningar är tills vidare spenderade, så du vill slå tillräckligt många tärningar för att agera först, men om du satsat för många då tar dem slut fortare i onödan.
  3. Utför handlingar. Alla deltagare agerar enligt turordningen som etablerades i steg 2. När alla har agerat kollar man om någon har några initiativtärningar kvar. Om något har det upprepar man steg 2 och 3 tills alla deltagare har slut på tärningar. Om det kommer en stridsrunda och man har slut på initiativtärningar, då får man helt enkelt inte agera. När alla har slut på tärningar går man vidare till steg 4
  4. Avsluta Stridsfas. Nu får alla tillbaka sina Initiativtärningar, och en ny stridsfas inleds.
Av allt i spelet är jag mest taggad att få prova det här systemet. Det är riskhantering, resurshantering, och auktionsspel (saker som forumet var ganska förtjusta i förr) i ett svep. Vi får se vad jag avslöjar om spelet i nästa inlägg!
 

LurkenW

Lurken i radion
Joined
17 Sep 2023
Messages
17
Location
Sveg
Dags för en ny uppdatering. Äntligen har jag lyckats få med brorsan på att speltesta lite. De goda nyheterna är att vi hittade saker som kunde förbättras. De dåliga är att det var ganska trist. Problemet var att jag tillåtit alldeles för mycket min-maxande i karaktärsskapandet. Jag hade konstruerat ganska mycket utifrån relativt små metoder, i stil med 2T6 och 1T10+2.

Men brorsan byggde en karaktär som var turbomaxad för strid (vilket vi skulle testa, så det ger ju en lite skev bild av det hela) och hans Kampmetod var stabila 6T10. Att jag ens tillät att sådana karaktärer kunde byggas alls var ett stort misstag. Som referens, den mäktigaste demonen jag hade skrivit hittills hade 4T6 i Kampmetod. Det var helt omöjligt att slå mot honom!

Visst skulle hans karaktär vara värdelös på allt som inte var strid, men spelet måste kunna hantera sådana karaktärer ändå. Det blir inte kul för någon om man garanterat lyckas eller misslyckas varje slag.

Så nu har jag fått återvända till karaktärsskaparsystemet och ändra på tabellerna. Dragit ned på storlekarna en del.

Något annat är att jag har lagt till några sammanfattningar för alla metropolerna och deras Ärkeloger, så det finns mer stoff i dokumentet. Min ambition är att fylla nästan allting med stoff och verkligen måla upp världen. Det är något som behövs, särskilt när det inte finns många liknande världar.

Framöver kommer jag skriva mer på hur rebellernas liv är, vad de gör, och hur de får sina uppdrag samt vilka sorts uppdrag man kan tänkas få. Eftersom jag siktar på en värld med skala i nivå med Shadowrun så har jag mycket arbete framför mig i den här världen. Ser fram emot nästa inlägg!
 

LurkenW

Lurken i radion
Joined
17 Sep 2023
Messages
17
Location
Sveg
Bonusinlägg!

Jag listade hur profilen fungerade så nu kan alla som vill läsa reglerna för Den Sjunde Staden via länken på min About.

Kom ihåg att dokumentet redigeras så gott som dagligen.
 
Last edited:

LurkenW

Lurken i radion
Joined
17 Sep 2023
Messages
17
Location
Sveg
En ny vecka, ett nytt inlägg.

Jag har skrivit en massa tematik. Hur världen ser ut, vilken plats magi och cybernetik har i den, och hur motståndsrörelsen fungerar (i grova drag). Dessutom har jag börjat på ett nytt kapitel som ska inkludera riktlinjer och hjälp till spelledarna.

Generellt sett håller rebellerna på med tre saker:
1. Informationsnätverk. Kunskap är makt, och rebellerna har mycket att hålla koll på med sex ärkeloger som vill utrota dem. Att samla information och förmedla den till rebellerna som behöver den är ett farofyllt jobb.

2. Fristäder. Små och stora samhällen, spridda över jorden är de enda platserna där människor kan leva i någon form av trygghet, men det är alltid knappt om mat, vatten och andra nödvändiga resurser.

3. Kriget. Sabotage, räder och utrotning av demoner. Specialiserade celler av soldater skickas rund i den Nya Världen för att mota bort demonerna. Dessa rebeller agerar med "Anfall är bästa försvar" som ett axiom.

Dessa tre sysslor är grunden till vilka sorts äventyr och kampanjer spelarna kan tänkas spela. Spionkampanjer kan handla mer om smygande och list, Fristadskampanjer tillåter mer socialt och politiskt spel, och Krigskampanjer förutsätter ett antal strider. Att kombinera alla dessa är förstås önskvärt för variations skull. Men strukturen finns där både för hybrider och för mer särskilda sätt att spela, beroende på vad ens grupp föredrar.
 

LurkenW

Lurken i radion
Joined
17 Sep 2023
Messages
17
Location
Sveg
Nu har jag stött på en vägförgrening, och jag velar fram och tillbaka lite.

Det jag insett är att mitt system för Förmågor har vissa problem. Ett av de främsta är hur jag har delat upp förmågor i Cybernetiska och Magiska förmågor. Detta sätter begränsningar på spelarna kring hur de kan bygga sina karaktärer. De kan bara ha Cyber eller Magi.

Vilket har visat sig vara ett så tråkigt val att mina polare som provat skapa karaktärer inte har gjort en enda karaktär med några förmågor. De har istället fokuserat på Metoder och Trick.

Metoder är tärningarna spelarna slår för att få saker att hända. En bra kämpe brukar ha något i stil med 2T8+2 till Kamp. Trick är allehanda småsaker som påverkar resultatet av ett enda slag, men som man bara har en viss mängd laddningar av. Exempelvis Omslag av en tärning, eller Ta bort en tärning från metoden och öka skadan med 1.

Dessa två system fungerar tillsammans ganska bra har vi konstaterat efter lite speltestande, och gör varje anfall och försvar till ett fegisspel där båda parterna avväger om det är värt att bränna trick eller inte. Dessutom kan trick användas på motståndarnas slag också, så beroende på din och motståndarens metod är det ibland mer värt att påverka motståndarens slag än sitt egna.

Förvisso är det kul att denna del av spelet verkar fungera bra, men å andra sidan så verkar det som om jag har mycket att förbättra när det gäller förmågorna.

En tanke jag har just nu är att gör förmågor mer i stil med trick, men istället för att de påverkar en enda slag så har de en effekt som påverkar striden i större skala. Någonting i stil med Beatdown vs Kontroll, och då är förmågor Kontroll. Saker som antingen hjälper ens allierade eller stjälper ens motståndare.
 

LurkenW

Lurken i radion
Joined
17 Sep 2023
Messages
17
Location
Sveg
På grund av omständigheter så har inte mycket skrivits sedan mitt senaste inlägg, men mycket tänkande har skett. Dels har jag börjat angripa problemet med att förmågor var trista. Min nödlösning var att introducera en begränsning på hur många karaktärspoäng man kan spendera på Metoder, och begränsningen är satt så man kan maxa två metoder om man låter övriga två ligga kvar på minsta tillgängliga.

Men detta är inte en lösning på problemet, vilket är att Förmågor inte är särskilt engagerande i karaktärsskapandet. Detta problem är lite extra överhängande när det gäller Cybernetik, eftersom man då behövde köpa en resurs som endast kan användas till de förmågorna, vilket jag kallade Bränsle. Att behöva köpa extra grejer för att kunna använda sina förmågor och behöva jiddra med resurshantering var visst en turn-off för mina testare.

Så jag har börjat tänka i andra banor. Till att börja med så kan det här problemet till viss del klaras upp om jag ändrar förutsättningarna. Som spelet är skrivet hittills så förväntas spelaren bygga en karaktär som redan är ganska avancerat magisk eller mycket ombyggd med cybernetik. Men jag kan ändra så att man förväntas skapa en någorlunda svagare, mer opåverkad karaktär, och gör så att progressionen under spel handlar om att öka magisk och cybernetisk kraft.

Detta kan jag uppnå genom att begränsa hur många förmågor spelarna har tillgång till under karaktärsskapandet, och göra dem mer tillgängliga under spelets gång. Så man uppgraderar sin karaktär med förmågor, snarare än att man bygger karaktären runt dem.

Detta kräver dock att jag sänker karaktärernas "power level" vid karaktärsskapandet, eftersom det nu saknas en hel del grejer att köpa. Men detta kanske är en bra grej, eftersom visst fokus flyttas till spelet snarare än karaktärsskapandet.

Så framöver kommer jag skriva om karaktärsskapandet (igen) till en lägre kraftnivå, och göra förmågor mer relaterade till progressionen under spel.
 

Zimeon

Magister Katt
Joined
31 Mar 2013
Messages
255
Location
Åkersberga
Det är intressant läsning, och på många sätt påminnande om hur jag gått till väga. Mitt spel har dock aldrig blivit klart, trots att jag stött och blött det är över tjugo år. :)

Det är ju förstås bara för att jag är lat och har stoppat i mig mer än jag kan tugga.. Men kan känner igen den där initiala idén som möter verkligheten, och lösningarna som till slut möter en själv, och man inser att vänta nu, det var ju inte det här jag ville göra!

Men framåt går det alltid även om man ibland måste backa. Kör hårt!
 

LurkenW

Lurken i radion
Joined
17 Sep 2023
Messages
17
Location
Sveg
Hej igen forumet. Den här gången har det hänt grejer. Nu har jag designat ett karaktärsblad till spelet. Det är inte mycket för världen men nu finns det. Förhoppningsvis kan jag konstla till den i framtiden så den blir lite vackrare att kolla på, men för tillfället duger den till att användas.

Tack dessutom för dina snälla ord Zimeon! Att göra spel är att iterera, upptäcka att nånting inte funkar, göra om och göra rätt, i all oändlighet. Håller man på tillräckligt länge har man förhoppningsvis kokat ihop ett riktigt spel. För att lösa problem i spelet måste man ibland radera något man verkligen gillade i teorin, men som inte funkade i praktiken. Som författarna kallar det: "Kill your babies".
Karaktärsblad Den Sjunde Staden.jpg
 

LurkenW

Lurken i radion
Joined
17 Sep 2023
Messages
17
Location
Sveg
Ännu en vecka, och några fler steg framåt i projektet. Det jag gjort hela den senaste veckan är att knåpa på ett äventyr till Den Sjunde Staden. Många saker klarnade upp kring regler och setting när jag behövde tillämpa dem för att försöka skapa ett intressant och strukturerat äventyr. Att leka med reglerna i huvudet i faktiska scenarion ger lite insikt i hur reglerna fungerar. Men en av grejerna som äventyret bidrog mest med var inspiration till fler kreatur, demoner, och andra bestar som spelarna kan ha att göra med. Strövare, Djävulshundar och Balguror uppfanns för det här äventyret, och flera av de andra fienderna jag reda hade skapat blev ändrade allteftersom jag hittade nya nischar som behövde fyllas.

Äventyret är fem sidor långt, och om någon är nyfiken så länkar jag det härunder. Kortfattat så går det ut på att spelarna ska jaga fatt på en demonisk artefakt som hamnat på vift. Under sökandet kommer de i kontakt (och kanske konflikt) med överlevare, kultister, andra rebeller och inte minst några demoner. Några grupper vill få tag i artefakten själva, medans andra fokuserar på att överleva konflikten.

 

LurkenW

Lurken i radion
Joined
17 Sep 2023
Messages
17
Location
Sveg
Nämen, det har gått 19 dagar nu sedan senaste uppdateringen. Dels är detta för att jag tog en vecka ledigt från arbete på spelet, och dels för att jag har haft en hel del att lära mig inför nästa steg, den konstnärliga designen av regeldokumentet. Jag har börjar lära mig hur man använder Stable Diffusion för AI-genererade bilder, som jag tänker använda till att göra regeldokumentet lite finare, och ge läsarna en känsla för hur världen ser ut och vilka sorts personer som bor i den.

Men jag har inte bara fipplat med AI, jag har även lagt till två saker för att hjälpa nya spelare lära sig spelet. Dessa saker är: En exempelkaraktär som byggs upp under kapitlets gång, så läsarna kan följa steg för steg hur man skapar en rollperson. Den andra grejen är tio Arketyper. Färdigbyggda karaktärer som en spelare kan kopiera och spela med genast.

Nedan är alla arketyperna i Den Sjunde Staden.


Soldaten
Varje order är absolut och måste följas till punkt och pricka. Självuppoffring för att försvara land och familj var det ädlaste du visste. Eller, så brukade det vara. Dina fega generaler som inte hållit ett vapen på årtionden förrådde dig. Striden förlorades, ditt land erövrades, din familj mördades, men du överlevde. Nu bekämpar du demonerna på egen hand.


Spionen
Du är ett spöke, en fantom. Även om du själv aldrig synts till, så kan uppmärksamma ögon observera effekterna av ditt jobb. Att lösa problem utan nävarna är det du är bra på. Låt barbarerna slå ihjäl varandra, du är bättre än så. Ett väl utfört arbete talar för sig självt, och du utför de bästa arbetena.


Aposteln
Förbarma dig över de ofrälsta, ty de vet icke bättre. Förlåt dem deras synder, och befria dem från sitt lidande. Du kan rädda dem. I Den Ljusas namn skall du möta dem som behöver din hjälp, och du skall icke frukta. Du skall bekämpa de drakar som tagit dess oskyldighet, med mod i barm kommer du återgälda den eviga skulden du står skyldig för din frälsning.


Lönnmördaren
Likt de andra föräldralösa blev du insamlad av Dorian och hans följe. Han hade nytta för ungar han kunde fostra till att göra vad som helst. Och dig lärde han att mörda. Du hatade honom för det. Han tvingade dig att genomgå transformationen. Det hatar du honom fortfarande för. Hans högmod förhindrade honom från att förutse din flykt.



Vandraren
De Grå Fälten är för andra en påminnelse om invasionens förödelse. Ofruktbar mark så långt ögat kan nå. Men för dig är fälten en möjlighet, någonting som ger plats för reflektion. Bönderna och rebellerna kan inte överleva här ute i vildmarken, men det kan du. Du hittar det du behöver i gamla ruiner och i övergivna bunkar. Du är självständig.


Brottaren
Striden är ditt liv, det enda som får dig att känna dig levande. Att pressa kroppen till sitt yttersta och överträffa dina utmanare. Det var livet det. Efter invasionen fick du sätta dina krafter på prov mot nya, mycket dödligare motståndare, utan att några regler skulle begränsa fajten. Du letar ständigt efter nya kraftprov, för ära och heder.


Sheriffen
Du är en lagens och ordningens man. Efter Kriget föll samhällets standard och folk tvingades överge sin moral och etik för att överleva. Det var att äta eller att ätas, all personlig säkerhet försvann, det enda som fanns kvar var att dagligen riskera livet för att få behålla det. Du kan ändra på det. Du kan vara ett exempel, en försvarare, någon som kan återställa ordningen och bevara freden.



Läkaren
Idag finns ingen brist på individer med talang för att ta liv. Vår värld är inte nådigt, och det är inte dess invånare heller. Det finns så få kvar med kunskapen och skickligheten att rädda liv, men du är en av dem. Och i den Nya Världen med dess magi och nya fenomen finns fler möjligheter än någonsin förr att göra vad varje läkare endast drömmer om, att bota självaste döden.


Samurajen
Långt har du rest, och långt har du kvar. Efter att en mäktig demon förintat din by gav du dig av på jakt. Under din resa har du haft många chanser att grubbla över din vendetta, och meditation gav dig perspektiv. Nu reser du inte längre för vedergällning, utan för befrielse från din ilska. En del av dig hoppas att du aldrig möter demonen som brände ned ditt hem.


Äventyraren
Aldrig har världen varit mer spännande. Timmar i sträck gick åt till att slava för någon annans framgång, medan du långsamt tynade bort i både kropp och sinne. Nu har världen öppnats upp, och möjligheterna är oändliga. Nu lever du ditt liv, provar saker du aldrig vågade göra, och ser saker du aldrig sett. Visst är världen farlig, men den är ock så rolig.
 

LurkenW

Lurken i radion
Joined
17 Sep 2023
Messages
17
Location
Sveg
Skepp och hoj, nu är det dags för en sista uppdatering. Jag har jobbat på det här spelet sedan September, och då lovade jag mina polare att vi skulle spela det när vi ses till nyår. Och guleskov, jag har hunnit klart. Jag har till och med så mycket tid över att jag kan kalla spelet helt klart till julafton.

Så det är vad som kommer hända. På Julafton kommer jag förklara spelet som färdigt, och jag kan skicka ut det till mina polare. Samtidigt kommer jag göra ett nytt inlägg på forumet med en fullständig uppsättning av regler, bonusregler och karaktärsblad för alla att ta del av. Jag hoppas ni vill ta en titt på spelet, men i all ärlighet så är det inte till för mer än att jag kan spela det på nyår med mina polare.

Tack för den uppmuntran jag fått under processens gång!
 
Top