RECENSION Den sista staden

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,499
Rollspel: Den sista staden
Av: Karl Bergman
Du kan ladda ner det här: https://www.rollspel.nu/threads/den-sista-staden-–-ett-halvt-rollspel.81486/


Den sista staden handlar om just den sista staden. Mänskligheten har förstört planeten och rollfigurerna är medlemmar av den sista generationen människor… Men just människor för de håller på att bli något mer. Varje spelarkaraktär håller på att förvandlas till något annat, något bortom det mänskliga. För nu, när mänskligheten håller på att dö ut, har makterna börjat ge sig till känna. Makterna är saker bortom mänskligheten som kan komma att råda efter oss, det finns fyra som beskrivs i boken, men det är helt öppet att skapa fler. Ett exempel i boken är en spontant skapad A.I. och ett är apokalyptiska änglar. Vissa personer (som spelar karaktärerna) är kopplade till makterna och detta ger dem möjligheten att göra omöjliga saker och att göra det gör dem mer kapabla till att göra mer omöjliga saker. MEN! För varje omöjlig sak de åstadkommer blir de mindre och mindre mänskliga tills de uppnår transcendens och blir något annat än människor. Spelet använder citatet från Nietzsche att "Människan är ett rep spänt mellan djuret och övermänniskan, ett rep över en avgrund.". Det finns en möjlighet att bli något som lever vidare i nästa tidevarv, men bara en möjlighet, och misslyckande innebär avgrunden.

Systemet är mer eller mindre delar i två delar. Den första är ett solitt men ganska snabbt rollspel med stats, nummer och arketyper. Arketyperna är förresten supercoola! Man kan vara saker så som Rikemansbarn, Festfixare eller byråkrat och eftersom man måste sprida sin poäng är man från början ganska insyltad i världen. Men det här är ett solitt normalt rollspel.

Den andra delen är systemet för mirakel och att bli bortom mänsklig. Det här är friformigt men har bra råd. Listor över exempel gör systemet lätt att förstå utan att man för dens skull blir bunden till alternativ. Att gifta fri formen till det normala systemet gör att det omedelbart KÄNNS magiskt och omöjligt mäktigt. Så coolt!

Staden i sig är en quasi-Kafkaesq-dystopisk plats med gömda härskare, labyrintliknande gator, departement och mystiska konspirationer. Men vad som gör den så cool är att fokuset ändå är att folk lever sina vanliga liv! Även här, även under apokalypsen härskar vardagen och folk har normala saker att göra. Normala problem som prioriteras. Det är så coolt!

Jag älskar att spelet flera gånger trycker på att spelet börjar med att rollpersonerna lever sina liv, gör val och att detta i sin tur leder till makterna och den större kampanjen. Du ska inte planera för mycket utan istället låta spelarna kasta repet i en riktning varpå du DRAR i repet och sedan låter dem kasta igen. Denna approach gör att det är möjligt att ge spelarna makten att fri formigt ändra enorma delar av världen runt dem. Det presenteras som ett spel som är en dialog mellan spelgrupppen.

Nu till det negativa. Jag har egentligen bara ett enda klagomål och det är ett stort ett, men samtidigt ett litet ett. Det finns ingen intro som sammanfattar eller berättar vad spelet handlar om! Man måste läsa hela spelet, verkligen till slutet, för att förstå det. Spelet är bara 47 sidor långt så det är inte så allvarligt. Men jag kände lite som jag gjorde 2013 när jag läste Mummy the Curse och försökte lista ut vad spelet handlar om medan jag tyckte det var super coolt under processen! Så mitt klagomål antar jag är att det bara är lika bra att förklara sig som en produkt av världens näst mest framgångsrika rollspelsföretag. Men jag hade ändå velat ha ett intro!

Sammanfattningsvis är detta ett riktigt häftigt rollspel med intressanta och aktuella filosofiska teman som använder en unik blandning av fri form tillsammans med traditionella system för att skapa något alldeles eget. Jag vill ha mer! Först ett rejält intro, sedan flera makter och sedan bara MER!

5 av 5
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
Tack, God45, för den fina recensionen! Jag ska kanske i transparensens namn säga att jag bad att få spelet recenserat, hungrig som jag är efter Anerkennung.

Det var särskilt kul att se att du uppskattade kontrasten mellan det friformiga systemet för Mirakler och Metamorfos och det relativt konventionella systemet i övrigt. En mindre generös recensent hade kanske kallat det "ofokuserat", "spretigt" eller "motsägelsefullt". Hur som helst, det är lite extra intressant för mig att få den grejen utpekat på det här sättet, för det var sannerligen ingen medveten tanke jag hade. Det bara blev så. Det kan man kanske se på att kapitlet Mirakler och Metamorfos är insprängt mellan två vanliga regelkapitel.

Bristen på sammanfattande kapitel är väl ett symptom på min egen osäkerhet över konceptet. Friformigheten är ju också ett sätt att som spelskapare överlämna ansvaret till varje spelgrupp att göra lite vad de tycker passar med idéerna. Ett sånt ansvarsöverlåtande är inte nåt jag själv nödvändigtvis tycker är fel – ett rollspel är ju alltid i någon mån vad spelgruppen gör det till, och jag tycker detta är något man kan bejaka – men det speglar förstås det faktum att mina egna idéer om hur det ska gå till är lite suddiga i kanten. Detta beror delvis på att spelet såklart aldrig är speltestat. Det vore väl nästa steg, innan jag tar mig an några omfattande utökningar eller revideringar.

Anyway, kul att se någon annans blick på spelet!
 
Top