Nekromanti Den nya versionen av drakborgen

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Det skiljer sig en hel del... allt är mycket mer strömlinjeformat. Striderna är numera farliga för "rollpersonerna" och olika monster är olika hårda. Ett monster som inte blir dödat blir kvar på spelplanen och styrs av döda spelare. Man är inte helt säker på var skattkammaren befinner sig utan den är i en av nio mittenrutor (har jag för mig). Vidare blir man inte av med alla sina skattkammarkort när draken vaknar. När draken väl har vaknat så har han vaknat o då får man gå in och slå ihjäl den om man vill ha mer godis. Alla utför sina strider samtidigt så man kan hjälpa (eller låta bli att hjälpa) de andra spelarna, tex mot draken.

jag har bara spelat det en gång så jag vet inte underhållningsvärdet på nya versionen. Dessutom dog jag av det första monstret som vi mötte. Gamla versionen hade ganska högt underhållningsvärde kan jag säga som jämförelse.
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Jag läste recensionen av det i Codex för ett tag sedan och i helgen köpte jag spelet ganska billigt (man är ju affärsman, som bekant) men min flickvän envisades med att spelet skulle vara en julklapp till oss alla från tomten, så jag får inte spela det förrän om tre veckor. *suck*

/Skuggvarg
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
din flickvän har säkert något emot drakborgen. Mark my words! Kvällen innan ni får öppna så är paketet borta och din flickvän sucker lite halvdåligt skådespelat: "Åh.. nej.. *host* *host*... vad synd.. eeeehh". Jag har sett det hända förr!
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Hardly.

Min flickvän älskar att spela, och hennes barn likaså. Vi diskuterade faktiskt båda två om att köpa Drakborgen.
Hon var också lite nyfiken ett tag på att spela rollspel, men det blev aldrig av och sen svalnade hennes intresse för det, men hon älskar att spela brädspel och TV-spel.

/Skuggvarg
 
Joined
25 Jun 2000
Messages
1,243
Location
Stockholm,Svearike, Tellus, Vintergatan
OT

Coolt :gremcool: En sån flicka måste man skaffa sig. Fast och andra sidan kan det bli lite svårt eftersom alla år av spelande med enbart manliga spelare har gjort mig osocial och inkompetent på att kommunicera med det motsatta könet. Så därför måste jag sluta spela för att återfå dessa förmågor... fast då blir det ju ganska onödigt att skaffa sig en flickvän som spelar eftersom man själv inte spelar... F**, nu blev det avancerat :gremfrown:
 
Joined
25 Jun 2000
Messages
1,243
Location
Stockholm,Svearike, Tellus, Vintergatan
Re: OT

Aha, så du träffade henne genom en social osocial aktivitet. That's it! På det viset kan man träffa tjejer och ändå vara osocial! Genom att sitta och dega framför en dator och knappa på tangentbordet hela dagarna :gremgrin: Fast man måste ju förståss akta sig för nitlotter t.ex. en 45 årig gammal gubbe som påstår sig vara en 17 årig rollspels tjej som kallar sig "Dicegirl85" eller nått. :gremcrazy: På internet kan ingen se ditt verkliga ansikte eller höra dig svära för att ditt modem är så slött...
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Re: OT

Om såna där gubbar börjar tala om "rollspel" så menar de nog någon annan sorts rollspel, skulle jag tro. :gremshocked:

/Skuggvarg
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
strömlinjeformat=varierat?

Har nu inte spelat nya drakborkgen men förstår faktiskt inte vad du menar med strömlinjeformat.

"... och olika monster är olika hårda" - ger väl mer variation?
"Man är inte helt säker på var skattkammaren befinner sig" - mer variation? Men framförallt: "Alla utför sina strider samtidigt så man kan hjälpa (eller låta bli att hjälpa) de andra spelarna..." måste väl också ge mindre strömlinjeformning.

Skulle jag sammanfatta de argumenten du gav så skulle jag kalla det för mycket mindre strömlinjeformat och ett spel som numera inte längre funkar som patiens.

Inget emot de som gillar patiens dock :gremlaugh:
 

Eddie Hiscoke

Veteran
Joined
28 Oct 2002
Messages
5
Samma sits här kan man säga. Hoppades få spelet i början på november till ett minikonvent här hemma men det kom först förra veckan. Så nu ligger den och värmer granens fot tills på tisdag, signerat från Tomten till frugan och mig.
Jag blir förstås tvungen att skriva "Till Frugan och mig" av den vanliga anledningen. För ett gäng år sen fick hon SpaceHulk i Julklapp och numera måste jag alltid be snällt om att få spela den eftersom det är hennes favoritspel. Ja så skall hon alltid följa med och vara domare, och hon är stenhård. Om man ändå fick spela utan frugan för en gång skull :gremwink:

Men det är klart att man skall ha Drakborgen. Inget snack om saken. Vem behöver recensioner (har bara läst bra recensioner om den). Slå till nu innan det är för sent!!!

/Eddie
 
Top