Den magiska dungen

Går ni in?

  • Ja

    Votes: 4 57.1%
  • Vi fikar först ...

    Votes: 3 42.9%

  • Total voters
    7

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,152
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Vinden tar i som ni passerar över krönet på åsen, moln vandrar över himlen. Avlägset borta i öster ser ni de mörka molnen och regnplymer som orsakat åskmullret ni hörde igår. Men det är inte regn och oväder som drar till sig era blickar utan den vidsträckta skogen som breder ut sig så långt man kan se. Dess yttre gränser förlorat bortom horisontens dimmor. Man kan se en höjd sticka upp över trädkronorna, det är ert mål. Bara att gå rakt ner från åsen och in mellan träden. Ingen av er skulle tveka om det inte vore för vad man hört om …

ϙ
Den magiska
dungen™

– En äventyrsplats

 
Last edited:

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,152
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Äventyrsföljet beger sig ner till skogsbrynet och söker upp en av de få stigar som leder in mellan träden. Man kan höra ett fåtal fåglar. Något prasslar långt in bortom buskar. Ni hör avlägset skrik och vrål, som från en strid. Metall mot metall, bistra utrop, dunsar av saker som våldsamt faller i backen.

Spelarna väljer att:

Spelarna väljer att smyga vidare.
Avlägset kan de se Gobliner och vargar i en bitter kamp. Ingen av dem upptäcker er då de är fullt upptagna med sitt. Er färd fortsätter vidare in i skogens djup …
Spelarna väljer att söka upp tumultet.
Spelarna ser Gobliner och vargar i en bitter kamp. De kan välja att ställa sig på Goblinernas sida mot vargarna eller på vargarnas sida mot Goblinerna. Ingen av de stridande ser eller hör er komma, så ni vinner automatiskt initiativ och får ett frislag.

Väljer de att passera utan att störa de stridande gå vidare till nästa hållpunkt längs vägen. Om de väljer att stanna för att hjälpa någon part av de stridande så kommer de snart att lyckas. Beskriv striden och låt dem svettas lite först innan de segrar. Anfaller de båda parter av stridande så kommer dessa att sluta slåss inbördes och istället gemensamt möta äventyrarna i strid. När ni förr eller senare, med mer eller mindre mängd skråmor och sår, lämnar detta första möte gör ni det antingen med nya vänner eller helt själva.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,152
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Vinden skakar om trädtopparna långt ovan er men vinden är inte mer än en lätt bris här nere. Det blir tätare och tätare ju längre in ni når. Stigen bleknar och försvinner i undervegetationen. Väg som inte nyttjats under många långa år. Dimma sveper in och lyses upp av de solstrålar som når ner genom grenverken. Mossa hänger som kvarglömda skägg. Längre fram kan ni se en plats där skogen viker sig åt sidan, bildar en glänta. En bäck rinner genom platsen. Solen når ner hit och det verkar gjort underverk för grönskan. Här växer flera bärbuskar, en del vackra blommor. Kontrasten är stor mot den övriga skogens dunkel, fukt och mossklädda stenar.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,152
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Oavsett om de rör sig närmare platsen eller om de fortsätter runt den i skydd av skogens skugga så hör de klart och tydligt en mörk röst som sjunger en sorglig melodi. Orden i sången kan ni inte uttyda, men melodin känns igen.

Har de med sig gobliner eller vargar som vänner kommer dessa berätta att de känner igen orden och doften, de är säkra på att här även är ett troll! Om de är själva och ingen av dem har färdighet att lösa gåtan med sången så kan man låta dem se trollet som sitter i bäcken och sjunger sin sång.

🧌
Även ett troll …
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,152
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Man kan välja att anfalla trollet eller försöka tilltala det, men samma stund som någon av dem kliver in i gläntan så upphör trollet att sjunga. Den reser sig upp ur bäcken och ropar med dundrande röst (med kraftig brytning men lätt att förstå)

“Vem där, vem där, visa er … vad har ni för ärende i min trädgård?”
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,152
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Spelarna val och följden av dem.



Spelarna valde att smyga vidare.
De kommer att kunna passera trollet utan problem så länge de håller sig utanför gläntan och inte försöker fånga trollets uppmärksamhet.
Spelarna väljer att anfalla trollet …
Spelarna kommer lätt att nå fram till trollet innan denne hunnit upp ut ur bäcken då trollet ropar och fäktar med armarna om de rusar fram.

Om de istället försökte smyga fram, så upptäcker trollet dem nästan direkt. Kliver upp ur bäcken, skriker och viftar med armarna.

I bägge fallen kan hans ropande summeras med detta:

Ut, ut ur min trädgård, era löss, råttor, ni era ogräs, försvinn annars skall jag stampa på er!”
Spelarna väljer att tilltala trollet och svara på hans fråga!
Väljer de tilltala trollet så ber han dem att inte kliva in i gläntan. Här växer underbara ting och han vill inte att någon av dem kommer till skada. Men han kan komma till dem och samtala om de vill. Om de är trevliga, inte går in i gläntan eller på annat sätt agerar mot trollet så kommer han ge dem en gåva och ett råd.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,152
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Det är inte omöjligt att besegra trollet i strid men det sker först efter en ordentlig kamp. Trollet är varken snabb eller särskilt duktig på att slåss, men den är stark och tålig. Slag, sparkar och klubbor ignorerar den med undantag från få grymtande läten om den träffas. Metallvapen skär och sårar, han kommer skrika av smärta, ojas och pusta om de sårar honom. Men han läker och reser sig snart om de lyckas fälla honom.

Hugger de trollet i bitar och/eller bränner det så är trollet borta så länge att de kan ta sig tid att söka igenom gläntan. Här finns många ätbara växter, rotfrukter och bär, men få av dem är mogna ännu att skördas. Botten av bäcken har många släta fina stenar i vackra färger. Det finns en jordkällare full med nyttiga rotfrukter, inlagda, syrade och syltade smaskigheter.

Utöver det kan man även finna:

  1. En vagnslast te
  2. En mängd skört porslin
  3. En ovärderlig men hiskeligt tung staty
  4. En vacker dikt huggen direkt på en stor klippa
  5. Vackra sångfåglar som bor högt upp vid trädtopparna
  6. Värdefulla örter och andra växter som kan säljas om de vårdas och skördas … men som ska skördas först om några månader.

Stannar de till nästa morgon, så kommer trollet att dyka upp igen. Oavsett hur han tog av daga. Eventuella kroppsdelar, ägodelar eller kläder från kroppen som spelarna sparat kommer att vittra under natten och försvinna.

Har de dräpt honom en gång, så kommer de inte kunna resonera med honom.

Om spelarna flyr under en strid med trollet, så kommer den att låta dem fly. Den lämnar inte gläntan och följer efter dem. Men om de nyttjar detta som taktik, springer ut ur gläntan för att återvända, eller anfaller från håll utanför gläntan, kommer trollet att kliva ut i skogen och sätta efter dem så långt det krävs. Fångar han dem så dänger han dem gladeligen i backen, en sten eller ett träd … så länge det inte kommer till skada. Trädet alltså, äventyrarna får gärna knäckas om trollet blir sur och arg.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,152
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå

Om de väljer att samtala med trollet så kommer den vara vänlig, om än oroad att de ska förstöra eller stjäla något. Han kan berätta att skogen är förtrollad och att ju längre in de går, ju fler gastar, spöken och odöda kommer de möta. Vid skogens mitt finns en höjd (det lilla berget man såg innan man gick in i skogen) med en gravkummel, där skall det finnas en skatt bevakad av en uråldrig ondska.

Om de är trevliga med honom, så kommer han dela med sig av sitt förråd och låta dem äta sig mätta. Kanske till och med sova över i gläntan. Om de reser tillsammans med goblinerna så lära han dem en gammal trollvisa som håller gastar borta. Reser de med vargarna så berättar han att det längre fram, där bäcken viker av finns släktingar till dem

(vargspindlar)
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,152
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Om de smugit vidare (eller vandrat vidare efter att ha konfronterat trollet i gläntan) så kommer snart fram till ett vägskäl, där bäcken från gläntan viker av och korsar den nästan osynliga stig de vandrat längs. De kan fortsätta längs bäcken och följa dess strand eller försöka korsa den.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,152
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Vägen vidare längs bäcken

Vinden hörs knappt längre, bäckens porlande är en uppfriskande melodi. Uppmuntrande till skillnad från skogsdjupets dunkel bortom trädstammarnas täta led. Det är svårt att se långt nu. Dimma sveper in med jämna mellanrum omsluter dem så den enda ledtråd de har om vart de ska gå är bäckens ljud. Ibland hörs något djur, en del de inte känner igen andra gånger mer bekanta. Ugglors hoanden, rävars skri, lommens dystra rop. En gök i fjärran.

Färdas de ensamma blir nästa hållpunkt en överaskning (även om de får en viss föraning) men färdas de i sällskap av vargar eller gobliner så kan dessa berätta att en bit längre fram så störtar bäcken ner i en ravin. Det är en vacker plats tidigt på våren om solen står rätt, men övrig tid upplevs den dyster och mörk. Bäckens väg ner i djupet skapar ett vindrag som påminner om utdragna sorgsna vrål, vilket man hör redan från håll.

Vargarna eller goblinerna berättar om att det finns en smal hängbro av rep och rötter, så det är lätta att ta sig över till andra sidan. Men när man kommer fram kan man se spåren av stid och hur någon huggit av bron vid fästet. Från andra sidan ravinen hänger bron ner mot djupet och gör ingen nytta. Det är bara att återvända och ta stigen på andra sidan bäcken.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,152
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Vägen bortom bäckens andra strand

Vinden är inte det som får skogen att prassla när de väl lämnat bäckens porlande bakom sig. Skägglaven i den här delen av skogen har en helt annan karaktär, mer likt sjok av hängande väv, som om hela skogen var insvept i dimma och spindelväv.

Det tar er inte lång stund att inse att det är spindelväv ni ser. På flera ställen ser ni resterna av äventyrare, djur och andra varelser som vågat sig hit. Det rör sig uppe i trädtopparna och man hör viskande väsande rop, knäppande leder och skrapet av klor.


🕸


Spelarna väljer att springa tillbaka i vild panik
De kommer att kunna ta sig tillbaka med nöd och näppe, bara de ser till att korsa bäcken.
Spelarna väljer att invänta eller anfalla …
🕷
Ner ur träden klättrar många hundstora spindlar, som hoppar, svingar sig eller springer över stock och sten. Stannar de och slåss kommer de att fångas till slut. Dessa spindlar är helt enkelt för många för att besegras allihop.
 
Last edited:

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,152
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Oh nej!

Betyder detta slutet
för våra vänner?


Är äventyret över?


Frukta inte, detta är bara det obligatoriska bakslaget som alla goda äventyr och berättelser behöver. Vi vill inte att våra äventyrare skall bli för övermodiga. De behöver påminnas om att de är dödliga!
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,152
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Bakslaget

Äventyrsföljet befinner sig i en av dessa situationer, vargspindlars fångar, i säkerhet på andra sidan bäcken eller gömda och tysta någonstans i närheten. Vad ska äventyrarna göra nu kan man tro, alla vägar framåt verkar stängda och går man tillbaka så träffar man trollet igen. Man får hoppas att de är vän med trollet nu, för annars blir det svårt att vila upp sig i gläntan.

Är de vargspindlarnas fångar så kan man låta dem svettas lite först, bli insvepta i spindelnät och upphängda att möra till sig … för att sedan glömmas bort när vargspindlarna verkar få vittring på något annat att jaga och fånga in. Det ger spelarna tid att reflektera och resonera över situationen, rollpersonerna tid att hämta andan och kanske läka lite. Till slut så kan någon ur följet lyckas ta sig loss och sedan skära ner de andra. Faran finns kvar och är de inte dumma i huvudet så smyger de eller gömmer de sig istället för att väsnas eller anfalla spindlar.

Står de och pustar ut vid vägskälet så kan situationen ses på liknande sätt. En stund för spelare och rollpersoner att hämta sig, vila upp sig, reflektera och resonera hur de ska ta sig vidare.

Reser de ensamma utan att vara i följe av vargar eller gobliner så dyker endera av dessa följen upp längs stigen. Här finns möjlighet till att få allierade om spelarna tillåter det. Vilket av de två som dyker upp kan antingen väljas av spelledaren eller slumpas fram. Men det är upp till spelarna om de tillåter dem att bli deras vänner.

Man kan tänka sig flera olika lösningar. Antingen så hittar de ett sätt att undvika vargspindlarna och tar sig förbi dem eller så hittar de en lösning för att ta sig över ravinen. Man kan tänka sig att båda lösningar ska kunna lyckas om de bara är lite kreativa.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,152
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
◉ ◉
||||

Om spelarna väljer att försöka smyga sig genom vargspindlarnas territorium …

Det svåra här är att komma ur det med livet i behåll. Det är kolonier med spindlar lite här och var och det finns flera rivaliserande grupper. Letar de så kommer de hitta drottningsspindlar och skatter. Men också horder med spindlar i olika storlek.

Väljer de att vandra (smyga, gömma sig, slåss) den här vägen så kan man låta dem möta på en magiker som sitter fast i sin egen skyddscirkel. Magikern kan tillfälligt öppna cirkeln och släppa in dem, men han kan inte komma undan spindlarna om han beger sig utanför den. Magikern är väldigt uttråkad, lovar guld och gröna skogar om denne kan räddas, skyddas och hjälpas ut ur skogen. Reser de med magikern, så kan denne två gånger om dagen upprätta en ny skyddscirkel som varar tills dess att magikern väljer att den bryts.

Så småningom så kommer de fram till ytterligare en bäck och om de korsar den så är de åter i säkerhet från spindlar.


◉◡◉

Om spelarna hittar en lösning för att ta sig över ravinen …

Det svåra här är att hitta en lösning för hur man ska ta sig över. Det är inte omöjligt och det är inte med livet som insats, men det kräver lite kreativitet och ansträngning innan man kommer över. Skriver inget om vilken lösning som är den bästa eller ens vilka som är möjliga. Belöna kreativa lösningar även om de verkar lite väl våghalsiga, men ge inte bort segern utan mothugg. Väl över så fortsätter en bred stig vidare in genom skogen ner mot berget i den magiska dungens mitt …
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,152
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Vinden verkar ha mojnat och man känner en lätt doft av rök. Fastän de nu tagit sig förbi de uppenbara problemen så verkar motgångarna inte än vara över. Man får hoppas att branddoften inte är ett förebud och istället ett löfte.

När följer viker runt en krök på stigen öppnar sig skogen och stigen delar sig i två. Där framme finns ett antal orcher som vaktar en avspärrning och andra som patrullerar området. Uppe i träden finns flera trädkojor av olika storlek. En del sammanbundna av hängbroar andra avskilda för sig.

Reser de i sällskap av vargarna så blir dessa upprörda om man inte lyssnar till deras vilja att skällande rusa ner och anfalla orcherna.
Reser de i sällskap av goblinerna så blir dessa upprörda om man inte lyssnar till deras vilja att rikligt skänka gåvor till orcherna.

Om man besegrar vägspärrens vakter i strid eller överöser dem med fina gåvor så kommer de att få passera.

Orcherna säger att de får gå vilken väg de vill. Den ena leder till “glödgat bak och svedda kakor” och den andra till “rått kött och tumult”.
 
Top