RECENSION Den Kanderade Magikerns Krypta (Svärdets sång)

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag vet varför du associerar så! ”Basenanji! Basenanji! Jag är Kaanderahd! För mig till oskuldens ängar!”
Jag förstår inte den referensen (。ノω\。)

(Jag har inte läst ett enda verk av Granström någonsin. Jag är bara bekant med honom ryktesvägen).
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,436
Jag förstår inte den referensen (。ノω\。)

(Jag har inte läst ett enda verk av Granström någonsin. Jag är bara bekant med honom ryktesvägen).
SPOILER




Det är en del av ritualen man behöver genomgå för att lyftas upp av luftefriten Basenanji i Oraklets Fyra Ögon. Man har just kladdat ned sig med honung.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,557
Varde trådnekromanti!

Jag har de senaste dagarna läst igenom Quetzels torn och Den kanderade magikerns krypta och kan bara instämma med föregående talare. De äventyrsplatser som finns i dessa båda böcker känns väldigt annorlunda. Bisarra. Förvridna. Uppskruvade. Så pass annorlunda att jag inte skulle använda dem i en Svärdets Sång-kampanj. Eller inte använda dem alls egentligen, undantaget Åskans grav som är en schysst OSR-grotta som jag mycket väl skulle kunna tänka mig att spelleda vid tillfälle (men i så fall med riktiga OSR-regler, typ The Black Hack). Boken Den kanderade magikerns krypta lider även av en del språkliga konstigheter, främst engelska ordföljder som dröjer sig kvar. Det är trist. I övrigt är båda böckerna väldigt snygga.
 
Last edited:

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,319
Varde trådnekromanti!

Jag har de senaste dagarna läst igenom Quetzels torn och Den kanderade magikerns krypta och kan bara instämma med föregående talare. De äventyrsplatser som finns i dessa båda böcker känns väldigt annorlunda. Bisarra. Förvridna. Uppskruvade. Så pass annorlunda att jag inte skulle använda dem i en Svärdets Sång-kampanj. Eller inte använda dem alls egentligen, undantaget Åskans grav som är en schysst OSR-grotta som jag mycket väl skulle kunna tänka mig att spelleda vid tillfälle (men i så fall med riktiga OSR-regler, typ The Black Hack). Boken Den kanderade magikerns krypta lider även av en del språkliga konstigheter, främst engelska ordföljder som dröjer sig kvar. Det är trist. I övrigt är båda böckerna väldigt snygga.
Åh jag tänker nästan helt tvärtom. Har bara läst Quetzels Torn-boken och älskade just det annorlunda och det bisarra. Tänker att jag skulle lätt kunna köra alla platserna som one-shorts eller kort kampanj för mina vänner som är väldigt inkörda på År Noll-motorn. Iofs har jag inte spelat Svärdets Sång så jag vet inte hur bra/dåligt platserna passar in där, men som enskild produkt är den så fet, tycker jag.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
783
Varde trådnekromanti!

Jag har de senaste dagarna läst igenom Quetzels torn och Den kanderade magikerns krypta och kan bara instämma med föregående talare. De äventyrsplatser som finns i dessa båda böcker känns väldigt annorlunda. Bisarra. Förvridna. Uppskruvade. Så pass annorlunda att jag inte skulle använda dem i en Svärdets Sång-kampanj. Eller inte använda dem alls egentligen, undantaget Åskans grav som är en schysst OSR-grotta som jag mycket väl skulle kunna tänka mig att spelleda vid tillfälle (men i så fall med riktiga OSR-regler, typ The Black Hack). Boken Den kanderade magikerns krypta lider även av en del språkliga konstigheter, främst engelska ordföljder som dröjer sig kvar. Det är trist. I övrigt är båda böckerna väldigt snygga.
Det är intressant att se hur folk uppfattar dem här typen av lapptäckeskompendium där olika kändisar har fått sätta ihop var sitt scenario.

Nya Drakar & Demoner/Dragonbane verkar ha lite liknande upplägget med flera inlånade svenska rollspelsprofiler som får göra töjmålsscenarion.
Finns det några liknade hopkokade scenariosamlingar?
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Det är intressant att se hur folk uppfattar dem här typen av lapptäckeskompendium där olika kändisar har fått sätta ihop var sitt scenario.

Nya Drakar & Demoner/Dragonbane verkar ha lite liknande upplägget med flera inlånade svenska rollspelsprofiler som får göra töjmålsscenarion.
Finns det några liknade hopkokade scenariosamlingar?
Det kanske nämndes tidigare, men År Noll´s zonkompendium är väl lite av samma sak.

Jag skulle dock säga att det finns en väsentlig skillnad när det kommer till Drakar & Demoner då jag inbillar mig att de flesta svenska gästskribenter där har en relation till tidigare DoD-versioner och därför träffar mer rätt i stilen på äventyr.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,557
Han filuren på tenfootpole, Bryce, ger en rätt intressant kritik av de här äventyren ur ett mer rent OSR-perspektiv också.
Bra tips. Läste recensionerna medan jag åt frukost. Jag tycker att Bryce är onödigt dryg men han har en del träffsäkra synpunkter. Jag håller till exempel med om att texten bitvis är onödigt ordrik och dåligt strukturerad. Vissa av äventyren är också klart mer inspirationsmaterial än faktiska äventyr.

Över huvud taget får ligan en hel del kritik i recensionerna, och än mer i kommentarerna till bloggposterna. Som exempel:

"The less said about the entire Symbaroum the better...it's like the entire line is covered with verbal diarrhea and vomit."

Och visst, jag kan hålla med om att Symbaroum är onödigt ordrikt, men det är så tröttsamt med folk som inte kan uttrycka sina åsikter på ett sympatiskt sätt. Min slutsats blir i alla fall att varken ligan eller Svärdet sång direkt gått hem hos tenfootpoles läsare.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Min slutsats blir i alla fall att varken ligan eller Svärdet sång direkt gått hem hos tenfootpoles läsare.
Ligans filosofi ligger väl också en bit från OSR, så det är nog en korrekt slutsats.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,557
Ligans filosofi ligger väl också en bit från OSR, så det är nog en korrekt slutsats.
Samtidigt har Svärdets sång tydliga influenser från OSR och skribenterna i Quetzels torn samt Den kanderade magikerns krypta kommer från OSR-sfären så spelet/äventyren torde ha kunnat tilltala tenfootpoles målgrupp.
 
Last edited:

Tall_man

Veteran
Joined
4 Aug 2021
Messages
4
Spelleder Korpens klagan och mina spelare ville undersöka en av grottorna på hexkartan. Så jag tog tillfället i akt att låta dem upptäcka Llao-Yutuys Brännhåla. Än så länge har det varit spännande och mycket uppskattat.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,670
Location
Värnhem, Malmö
Nu har vi kört det första spelmötet i Den kanderade magikerns krypta, fast konverterat till Eon 4:s regler. Min bedömning jag gjorde vid genomläsningen står fast – det var värt att köpa boken bara för det äventyret. Än så länge har såväl spelledare som spelare enormt kul.
 
Top