Nekromanti den dära boken

humongos

Veteran
Joined
4 Jun 2000
Messages
195
Jag vet inte om det redan har tagits upp här på forumet men jag har precis läst boken "svärdsspel i Hadarlon" och är lite missnöjd.

Intrigen är bra, till och med personligheterna är bra men den är så töntigt skriven och det är tråkigt när det ska falla på en sån simpel punkt =)

Det känns som den är skriven som en skolbok om Mundana där författaren tar upp och avverkar ämnen som de olika tirak-ätterna, misslors oförmåga till ironi m.m. på ett sätt som känns ganska tvunget.

Och för att vara skriven som en skolbok irriterar jag mig enormt på fakta-fel som kraggbarbaren som utbrister "Svärd! Thorbak hatar svärd" och tiraken som stammande av rädsla backar från en fajt.

Okej, det är "författarens vision" men var han tvungen att upprätthålla stereotyperna när han inte behövde (orcher t.ex. är fega kräk och barbarer ska prata om sig själva i första person).
blä!
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
<I>"...irriterar jag mig enormt på fakta-fel som kraggbarbaren som utbrister "Svärd! Thorbak hatar svärd..."</I>

Faktafel? Varje person vare sig det är en kraggbarbar eller något annat får väl tycka vad dom tycker...Gillar inte Thorbak svärd så gör han väl inte det...
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Inte bara barbarer

Julius Cesar gillade att tala om sig själv i tredje person så även många andra kända och okända personer.

Hatten vet att hatten inte talar om sig själv i tredje person det vore löjligt förutom vid tillfällen då hattens skänsla för ironi tvingar han /images/icons/laugh.gif
 

Mr Huck

Veteran
Joined
6 Jun 2000
Messages
4
Location
Stockholm
Jag har själv inte läst boken men jag tycker att det verkar som om när författare ska ändra på dessa sterotyper så brukar de nya versionerna vara ganska löjliga eller rent av super duper personer. Fats jag håller med dig. Det blir kanske bättre om sterotyperna kan ändraas på ett skickligt vis.

- Matte, som borde plugga.
 

Primas Antonio

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
182
Location
Göteborg
Dessutom måste man ju ta i betänkande att stereotyperna kanske är "Fantasyrätta", men i Mundana är de ju som sagt var fel. En Kragg sonm inte tyckte om svärd skulle aldrig i livet berätta det för någon, alla skulle ju se att han inte var en riktig Kragg.

Och en tirak som flyr? Vad skulle Mahktah säga då. Hoppas han inte hade någon stam, för den skulle han ha svårt att återvända till om de fick reda på vad som hänt.

- Antonio
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Punkt slut!! /images/icons/smile.gif

Det finns alltid undantag, alla är inte som de beskrivs, det är bara massan, men finns alltid undantag...

Riddaren
 

Exarch

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
86
Location
Skara
inte när det gäller Kragg och svärd är jag rädd... Det är klart (jag har inte läst boken) ifall det gällde någon annan typ av av svärd än Kraggsvärd kan Barbaren få hata så mycket han vill, eftersom Kragg aldrig, inte ens vid jakt, använder andra vapen än sina kära Kraggsvärd.

//Exarch
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Hmmm, jaga med svärd är ej att rekomendera... (Om man inte är läskigt snabb förståss, men de flesta kraggisar kan knappast springa ikapp en hjort/älg eller liknande.)


/Bjorn
 
Joined
16 May 2000
Messages
355
Location
Stockholm
Hmmm, jaga med svärd är ej att rekomendera... (Om man inte är läskigt snabb förståss, men de flesta kraggisar kan knappast springa ikapp en hjort/älg eller liknande.)

Kanske kraggbarbarerna bara jagar sköldpaddor, sniglar och sengångare? /images/icons/wink.gif

Willie
 

Lord of Empire

Warrior
Joined
23 Jul 2000
Messages
211
Location
Stockholm, himla nära Bromma Flygplats
Om man inte är läskigt snabb förståss, men de flesta kraggisar kan knappast springa ikapp en hjort/älg eller liknande

Kraggarna bor som jag fattat det i bergen, och både hjort och älg lever på låglandet (hehe, ingen naturvetare, men ändå). Därför skulle de enligt monsterboken mest få jaga gripar och liknande monster som bor i bergen. /images/icons/smile.gif
Nåja, detta om man tror att endast varelserna som finns i monsterboken finns i bergen. Tror jog att kraggisarna får jaga bergsjätter eller något liknande...
Men trots allt så är nog kraggsvärdet lite för stort och klumpigt för jakt, även för en kragg.
/images/icons/smile.gif

/Erik, som tycker att man kan sysselsätta sig med att skjuta på Cola-burkar /images/icons/smile.gif

an'Lofir
Haunted by my own mind.
 
Top