Nekromanti Delta Green vs Conspiracy vs Dark Matter vs....

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,103
Location
Tindalos
Tänkte höra mig för om någon har följande spel och kunde ge en kort presentation och möjligen en jämförelse mellan dem. Bygger just nu upp en mörk, dyster, ond avgrundskampanj och funderar på att väva in ett spel till i den.

Delta Green - har jag själv men vill gärna att någon jämför med detta spelet.

Delta Green Countdown - ???? Ger vad????

Conspiracy X - verkar vara mycket UFOn som snurrar runt. Har jag rätt?

Dark Matter - ogripbart på Wizards hemsida. Kan någon upplysa mig närmare?

Kanske det finns något annat spel i samma anda som är värt att presentera?

/PAX
 

Red Dust

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
129
Location
Gotland/ Lund.
Conspiracy X: Ett spel där RP:na arbetar dels för statliga instutioner och en hemlig "shadowgroup" kallad Aegis (grekiska för sköld om jag inte missminner mig). Deras uppgift inom Aegis är att skydda mänskligheten mot att få reda på hur det verkligen ligger till, aliens, ockulta sällskap, psi-krafter, kryptozoologiska varelser (typ. Loch Ness odjuret) mm. Vi brukar tänka på Arkiv X, men där spelarna spelar cancermannen och co. Systemet är väldigt lättspelat (där man har s.k. "automatic successes" om du har mer på färdigheten än svårighetsgraden, gäller även strid.) Man fördelar poäng på grundegenskaper och färdigheter och köper för-/ nackdelar. Givetvis finns det en motståndsgrupp som kallar sig för "Black Book".

I korthet, ett mycket köpvärt spel tycker jag.

Red Dust.
 
G

Guest

Guest
Delta Green Countdown...
Om du har första boken och tyckte att den var bra så MÅSTE du köpa DG countdown. Den är tjockare, dyrare och bättre. Den ger inblick i PISCES (en topphemlig brittisk organisation väldigt lik DG men som ruvar på en än större hemlighet), Ghouls i NY, Tiger Transit (ett black ops flygbolag, typ Air America, som nu styrs av knarksäljande och mäniskoätande Tcho-Tcho´s), GRU SV-8 (forna sovjets svar på delta green), Skoptsi (en rysk kristen självstymparsekt som tillber Shub-Niggurath(såklart!!)) och mycket mycket mer (två mindre äventyr och en minikampanj). Boken är helt enkelt ett måste. Jag håller själv på med en DG kampanj och har haft otroligt stor användning av countdown. Det går, om du inte redan visste det, att beställa fler DG supplement (som INTE går att få tag på i butikerna) direkt ifrån Pagan publishing (det är bara att kolla in www.delta-green.com). Dessa supplement verkar väldigt intressanta (speciellt "the Fate", med Alzis och grabbarna)men tyvärr har jag inte lyckats komma över dom.
Det var allt från mig...
 

Gaxar

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
238
Location
Göteborg
Dark*Matter

En mycket, mycket tjock och snygg bok till att börja med. Själv har jag aldrig gillat Alternitys regler, så jag köpte boken främst för att få inspiration och material till annat bös som jag sysslar med.
Oj... vart skall jag börja? Jag tror inte det finns något som boken inte tar upp. Jag kan ju ta och gå igenom kapitlen i tur och ordning för att skapa någon sorts överblick;

1. An Introduction to Dark*Matter
Det gamla vanliga bjäfset mest... innehåller en del Alternity-specifika regler och lite annat crap.

2. Welcome to the Hoffman Institute
Som så många andra spelvärldar i den här kategorin använder man sig av en sorts organisation som rollpersonerna är en del av. The Hoffman Institute blir någon sorts blandning av SAVE och Delta Green; har aldrig varit och lär aldrig bli officiellt, men har en hel del kontakter och resurser till sitt förfogande (inklusive ett helt högkvarter). Ljusare än Delta Green, råare än SAVE.

3. Heroes of Dark*Matter
Regler till Alternity. Boring.

4. Arcana
Magi till Alternity. Se ovan, även om detta kapitlet innehåller lite lustiga idéer om voodoo, djävulsdyrkan, änglar, demoner och new age-mysticism.

5. History of the World
Nu börjar det roliga! Här har vi en djuplodande och ingående beskrivning över världens hemliga historia, där man knådar in ett antal konspirationer och legender. Atlantis, the Greys, ockulta nazister, monster i Manhattans kloaker, bigfoots, det Kalla Krigets hemligheter, etc, etc, etc. Personligen anser jag att världshistorien är en smula för ljus för min smak...

6. The Illuminati
Ett mindre uppslagsverk om alla konspirationer som du någonsin har kunnat tänka dig, plus några till. Samtliga presenteras enligt samma mall, där man efter en genomgång får reda på deras resurser, medlemmar, intresseområden, fiender och så vidare.

7. Places of Interest
Ännu ett mindre uppslagsverk, den här gången om platser över världen där mystiska saker är på gång. Det här kapitlet är nog den delen av boken som jag gillar bäst; ingående, inspirerande och ibland rent av riktigt originellt.

8. Xenomorfs
Ett fett kapitel om monster, utomjordingar, ockulta varelser och what have you. Jag hatar verkligen hur man har gjort the Greys, men annars finns det mycket kul här som man inte har sett förut.

9. Running a Dark*Matter Campaing
Här har vi verkligen ett bra kapitel! Över 20 mycket tätskrivna och intelligenta sidor om bl.a. att spelleda konspirationer, att använda sig av det Okända och att strukturera upp en kampanj som kretsar kring det ockulta. Eller varför inte om hur man bäst använder humor i ett skräckrollspel? Jag anser mig själv vara en hyffsat erfaren spelledare, och här fanns ändå väldigt mycket att ta till sig. Bra jobbat!

10. Campaing Options
Ett par sidor om hur man kan variera kampanjen genom att kasta om världen lite. Hyffsat intressant, men det här bygger en del på att man använder allt annat som finns med i boken.

Det sista kapitlet är ett äventyr (rätt OK, inget mästerverk men ändå hyffsat kul), Index, rollformulär och en lista på "Recommended Reading & Viewing".

Över huvud taget är detta en resurs snarare än en hel kampanjvärld, åtminstonde för mig. Jag använder ofta boken för inspiration och tips, men att utgå från den när man gör en kampanj skulle te sig lite... andefattigt, stämningslöst. CoC, Conspiracy X och Delta Green har alla centrala idéer som hela kampanjen kretsar kring (mer eller mindre), medan man här har tagit ALLT och knökat ihop till en enda stor smet. Smeten i sig är inget jag gillar, men man kan sno lite av den och baka andra mumsiga kakor... eller nått. /images/icons/smile.gif

-Gaxar, föredrar Delta Green/Unknown Armies
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Jag gillade systemet i Conspiracy X. Mycket lättspelat som sagt.
Men grundkonceptet hade jag lite svårare med: “OK, världen styrs av ett antal hemliga konspirationer, ni är hemliga agenter som ska stoppa dem, och förresten: er organisation vet allt om vad som pågår redan. Här är all infomation om de olika topphemliga konspirationerna.”

mvh
Örnie
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,103
Location
Tindalos
Re: Dark*Matter

Tackar för olika inlägg. Jag beställde Dark Matter tidigare idag innan jag läst ditt inlägg.

Jag får nog också säga att Alternitys färdighetssystem och tärningsslag verkar rätt så bra.

/PAX
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,103
Location
Tindalos
Re: Dark*Matter

Jag hoppas du har lite fel. Beställde nämligen spelet i förmiddags.

The Final Rip Off - Vilka är då urspelen i varje genre? D&D, Traveller och CoC? (Fantasy, SF och Skräck)

/PAX
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,103
Location
Tindalos
Verkar som om Conspiracy X blottlägger det okända för snabbt.

/PAX
 
G

Guest

Guest
Japp, det intrycket har jag också fått......Delta Green är (enligt min mening) helt klart det bästa Horror/Conspiracy-spelet. Genom arbetat, bra skrivet och väldigt smaskigt. Till er alla (en gång till) köp Delta Green och Delta Green: Countdown - ni blir inte besvikna!!
 
Top