Precisionsanfall = überteknik? Inte enligt mig
för det första: Precisionsanfall på avstånd...
det e ju rent löjligt att alltid träffa där man siktar om det är exempelvis långt eller mkt långt avstånd..
därför kör vi i våran spelgrupp att Presicionsanfall enbart gäller på kort och Normalt avstånd...
Håller inte alls med dig i att du alltid träffar där du måttar. Normalt sett är svårigheten +Ob1T6 om du måttar mot ett träffområde (huvud, arm, böstkorg osv.) och +Ob2T6 om du måttar mot ett delområde (ansikte, hals, hand osv.) och +Ob3T6 om du måttar mot ännu mindre mål (glipor i rustningen, öga osv.).
Det enda tekniken Precisionsanfall gör är att sänka denna svårighet med ett steg (-Ob1T6) vilket innebär att du kan sikta mot träffområden utan ökad svårighet, mot delområden med +Ob1T6 och slutligen mot glipor i rustningen med +Ob2T6.
På långt eller mycket långt avstånd är grundsvårigheten som bekant svår (Ob4T6) eller mycket svår (Ob5T6) eventuellt modifierad -Ob1T6 om personen i fråga siktar minst en runda. Således innebär det att en person, även om denna siktar en runda, har som lägst en svårighet på Ob5T6 om denna måttar mot ett delområde på mycket långt avstånd vilket innebär att risken till miss trots allt är övervägande. Det är ju fortfarande givetvis så att ett misslyckat slag innebär en miss av det du måttade mot (eventuellt modifierat av den frivilliga regeln "Missa måttning" se sidan 129 i Eon 2).
Sammanfattningvis innebär ju precisionsnafall förvisso en fördel (vilket det ju också bör göra i egenskap av inövad teknik i en stridskonst) då det sänker svårigheten ett steg. Någon automagisk träff innebär det dock absolut inte, då eons tärningar gärna lever sitt egna lilla liv, och därför är tekniken inte heller i mina ögon särskilt überbra.
för det är ju som bekant inte alltid man träffar där man siktar,,
Ett misslyckat slag innebär fortfarande att du missar målet. Med närstridvapen kommer du ändå inte under grundsvårigheten på Ob3T6 och med avståndsvapen inte under Ob2T6 (på kort avstånd såvidare man inte siktar en runda - men lycka till med att sikta en runda mot något på kort avstånd!

). Alltså är det inte alls säkert att du alltid träffar där du måttar ens med Precisionsanfall!
skulle man alltid lyckas med precionsanfall så missar man ju det dära glädjetjutet man annars får när man träffar huvet =)
Där har du iofs en poäng, men att träffa huvudet kan man ju fortfarande göra utan precisonsanfall enligt regeln "Måtta" (sidan 129 i Eon 2) endast med +Ob1T6 vilket i närstrid normalt innebär Ob4T6 och på normalt avstånd med en siktning på en runda Ob3T6.
Att träffa huvudet är dock i en verklig strid inte särskilt omöjligt och faktum är att det också just på grund av dess sårbarhet ofta är vad man måttar mot. Det är därför som soldater och dylikt ofta bär hjälm - vilket inte sällan är enda ordentliga rustningsbestyret de bär. Så sätt lite hjälmar på motståndarna vetja så är nog rollpersonerna inte lika sugna på att måtta mot huvudet!
hoppas ni tar er en funderare kring det som jag tycker och kanske lägger in det i eran spelgrupp!!
Din tanke var god - du ville ju inte rubba spelbalansen och förstöra förtjusningen när man väl lyckas träffa exempelvis huvudet. Men efter noggrant övervägande, som jag hoppas texten ovan påvisar, så håller jag inte riktigt med om att tekniken är så spelförstörande som du säger. Därför kommer jag nog inte heller att ändra regeln som den är. Däremot tycker jag att det finns en del andra spelförstörande tekniker men det är en annan historia...