Nekromanti Definiera rollspel

Legioth

Swordsman
Joined
26 Apr 2001
Messages
666
Location
Esbo, Finland
Hjälp!

Jag skall ha att föredrag om rollspel, problemet är bara att jag inte riktigt vet hur man skall förlkara vad rollspel är, och hur det fungerar.

Någong gång frågar någon vad rollspel går ut på, och då står man där och funderar hur man skall få det sagt. Och oftast förstår personen inte vad det går ut på fastän man har stått där och berättat allt man vet. Tänk sedan hur det blir då man skall förklara för en hel klass!!!

Problemet är alltså hur man skall förklara vad rollspel är, på ett sätt så att alla (kanske inte alla, men de flesta) förstår vad det går ut på. Jag kommer främst att rikta in mig på fantasy spel...

Legioth
 

Gabriel_UBBT

Warrior
Joined
29 May 2000
Messages
282
Location
Stockholm
Teater

Som en interaktiv bok eller kanske improviserad teater med vissa regler i förväg uppsatta!

Lycka till!

Gabriel
 

Lord Samuel

Warrior
Joined
8 Jan 2001
Messages
261
Location
Linköping
Ett rollspel är, precis som det låter, ett spel eller en lek där man spelar en roll som du får skapa själv. Denna rollperson kommer att vara med om diverse lika händelser, och du får agera, reagera på dessa händelser, inte som dig själv, utom som rollpersonen.

Rollspel går ut på att ha roligt.

Detta är i alla fall vad jag skulle ha sagt ungefär.
 

Rhemzor

Veteran
Joined
9 Apr 2001
Messages
172
Location
Borås
Det är lite som att leva ut allt du inte skulle göra i "den verkliga världen" och du får göra det tillsammans med kompisar.........
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,472
Location
Helsingborg
1. Sök på forumet. Frågan har tagits upp minst 2 ggr de senaste 2-3 veckorna.
2. Börja med att beskriva ett bordsrollspel som en berättelse. Väcker uppmärksamhet och intresse.
3. Jmf m. ett vanligt spel. Vem vinner t.ex.?

/[color:green]Han</font color=green> som har nåt föredrag om det på datorn
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,004
Location
Bureå
Läs Krilles inledning till Västmark. Där har du en utmärkt beskrivning.

- Daniel

"The force is with you. Always."
 

[HSM]

Warrior
Joined
21 May 2000
Messages
350
Filmmetaforen brukar vara populär. Spelledaren liknas vid regissören och producenten som har hand om allt från berättelse, till scen och statister medan spelarna självklart är huvudpersonerna.

-Hans

"Begin at the beginning and go on till you come to the end: then stop."
 

Flash Back

Warrior
Joined
13 Aug 2000
Messages
364
Location
Borås
Det många hakar upp sig på när det gäller rollspel är att de tror att det skall vara så himla komplicerat. Det ligger fortfarande nåt sorts skynke över hela rollspelsverksamheten och fördomarna duggar tätt. Förklara för åhörarna att det inte är svårare än vad du säger att det är.

För att få dem att förstå bör du referera ett spelexempel, det finns ju redan en del av den varan. Innan jag började spela så var jag ett levande frågetecken, men när jag läste ett sådant exempel så klarnade det mer än betydligt för mig.


Det Förglömda: <A HREF="http://rollspel.hemployment.com" target="_new">http://rollspel.hemployment.com</A>
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Krångla inte till det

Lord Samuels inlägg är ett alldeles utmärkt tips, själv vill jag dock påpeka att jag hade till att börja med sagt att rollspel är ett sällskapsspel som man spelar för att roligt en stund.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Hasse on 2001-05-14 22:40.</EM></FONT></P>
 
Joined
15 Mar 2001
Messages
158
Location
Örebro
skådespel

Inledningen till DoD6 är rätt bra också, där beskrivs rollspel som teater utan publik, där skådespelarna spelar för sitt eget nöjes skull, inte för någon annan.

[color:blue]De ödmjuka skola ärva jorden, men de brutala kommer bli härskare över universum</font color=blue>
 
Top