Nekromanti Definationsfrågor

Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Tjenix, är här igen med en undran; är det mer skillnad på slavar och trälar än bara själva namnet? Alltså mer skillnad än tradition o så?

"jag flyr aldrig, jag retirerar- retirera" Groo
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Trälar hade mer friheter, samt att de med vissa premisser kunde bli fria (friköpta bl.a.)

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
"Trälar hade mer friheter, samt att de med vissa premisser kunde bli fria (friköpta bl.a.)"

Säger vem? Jag har alltid hört ordet "slavar" eller "slaves" användas om ofria i Mellanöstern förr i tiden, t.ex.; de kunde definitivt köpas fria eller köpa sig själv fria (ingår i islamsk lag). Och ett vanligt hatobjekt under romersk kejsartid var ju den "frigivne", personen som fötts ofri men frigivits för Lång och Trogen tjänst, och nu var allmän hejduk åt sin forne herre - och jag har då alltid sett att romarna hade slavar, inte trälar?

Så vilka slavar och vilka trälar pratar vi om?

Nightowl

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Oki, jag jämförde de färgade från Afrika som hamnade i Amerika och trälarna i våra kalla nord.

Men begreppet är vitt, speciellt slavar eftersom det finns så många ställen och inga är direkt identiska.

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Men jag har för miga att amerikanska fria svarta kunde köpa loss sina släktingar om de hade råd och givet om den vite ville sälja (oftast inte va?) eller har jag helt fel. Och ja, min jämförelse var egentligen samma som din...

"jag flyr aldrig, jag retirerar- retirera" Groo
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,510
Location
Helsingborg
Vårat språk kanske har gjort en skillnad på trälar och slavar.

I USA var de svarta 'slaves' medan här skulle det hetat trälar, inte slavar.

/[color:green]Han</font color=green> som antar det iaf
 
Top