Dedikerad läsplatta - finns det någon som lever upp till mina krav?

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
På senare tid har jag funderat allt mer på att köpa en dedikerad läsplatta. I dagläget läser jag i Bluefire reader (pdf) och iBooks (epub+rollspelsböcker i pdf) på iPad men skulle gärna ha en mer läsvänlig skärm. För att jag skulle köpa en läsplatta behöver den dock leva upp till följande krav:

1. Kunna hantera pdf-filer från tredje part (jag läser mycket akademiska artiklar som laddas ner direkt från journalen.
2. Kunna hantera annoteringar, dvs. highlight, bokmärken och anteckningar, samt sammanfatta dem och exportera dem hyfsat smidigt.
3. Läsyta/skärm som är minst ca A5.

Det skulle även uppskattas om den har någon sorts dark-mode eller liknande för att lysa upp minimalt i mörker, men det är inget krav.

Finns det någon platta som lever upp till dessa krav?
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Kanske en Home | reMarkable ?

Själv har jag en Kobo Libra H20 och är supernöjd, men den är lite för liten för vad du vill ha. Och jag vet inte hur smidigt det är att anteckna/exportera. Det går, men jag har inte använt funktionen själv.
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Jag kollade på reMarkable och insåg att jag glömde en spec. Den måste ha möjlighet till egen belysning, jag läser regelbundet under omständigheter där ljuset är för dåligt för att passiv återgivning ska va nog.
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Intressant men kanske något dyr och stor.
De har ju mindre och billgare modeller som fungerar likadant också, vad jag kan se vid en snabb titt. Själv är jag dock lite sugen på den största -- i synnerhet för jobb-papers och rollspels-pdfer. Vore ju gott att kunna se A4 och letter i full size. Håller dock med om att det blir dyrt med den största!

C
 
Top