Nekromanti Deckargåta

Nemesis_UBBT

Warrior
Det här har inte så mycket med skräck, eller ens rollspel, att göra men: Jag måste skriva en deckargåte-uppsats, men hur jag än gör så kommer jag inte på vad lögnen ska vara.

Jag förklarar lite närmare: En man mördar sin egen fru med en pistol och skyller på en av sina fiender, som har motiv att döda henne. Under rättegången försäger han sig, och advokaten misstänker honom själv för mordet. Fråga är: Hur ljuger han?

Egentligen är det inte er sak, men eftersom skräckrollspel till stor del går ut på detektivarbete så borde det väl finnas någon som är bra på att komma på deckargåtor.

*suck* mina timmar är räknade...

Förresten, hur gör man för att få automatiska quotes längst ned i inlägget?

Rising

Vila i frid
Rising klarar skivan

Varning! Är spelaren advokat? Då finns det ju en risk att din spelare är ett miffo och inte ens hör att mannen försäger sig. Då blir ju inte äventyret så häftigt...

Fast jag råder dig att tänka om från början. Det är inte i själva rättegången som det avslöjas vem mördaren är. Det händer bara i riktigt dåliga amerikanska tv-serier. Där är det förresten vanligare att hjälten är försvarsadvokat som ska bevisa att hans kompis är oskyldig. I nio fall av tio så går det till så här:

Hjälten tar plötsligt och kastar fram en flaska eller liknande till den åtalade. Han rycker till och fångar den reflexivt med vänsterhanden. "Aha, du är vänsterhänt! Och såret på professorns huvud var på höger sida av huvudet, vilket betyder att om mördaren smugit sig på professorn bakifrån, så måste han ha varit högerhänt! Alltså är du inte mördaren!" vilket av någon anledning ses som fullgoda bevis på hans oskuld. Det har alla kört med; Jake and the Fatman, McGyver, Columbo, Miami Vice.. ALLA!

Men som sagt, dina deckargåtor borde nog lösas med hjälp av riktigt deckararbete. Finns det vittnen? Finns det ett mordvapen? Har den misstänkte ett motiv? Alibi? Osv...

I rättegången skall du tänka "psykologi", då blir det häftigast. Särskilt i amerika hänger allt på att undanröja vittnernas trovärdighet, få den åtalade att framstå som en galning som inte rådde för det han gjorde osv. och förstås att framkalla sympati/äckel hos alla jurymedlemmar. Koncentrera dig på det så blir det roligare rollspel.

Ponera liksom att spelarna bara har tre vittnen till att borgmästaren ströp sin fru, alla med ett eller annat trovärdighetsproblem: En sjuttonårig prostituerad flicka med bottenbetyg och beroende på extacy såg honom göra det, och hon vill inte vittna överhuvudtaget om hon inte får pengar. En gammal tant såg borgmästaren bära ut kroppen till sin bil, och den tanten är kommunist och har i unga år gått i terapi då hon varit en kronisk mytoman. Sist finns det en uteliggare som sett borgmästaren gräva ner kroppen mitt i natten, men han kan än i dag inte minnas var han befann sig när han såg detta. Kroppen står ingenstans att finna.

Å andra sidan har äventyrarna flera rapporter om att borgmästaren och hans fru grälat med varandra och att hon hotat begära skiljsmässa. Dessutom har de ett par vittnen som kan berätta om tillfällen då borgmästaren tappat humöret och begått vansinnesdåd i okontrollerbart raseri. Nu gäller det bara att smutskasta vittnet fram och tillbaka. Klart kul!

Det här blir nog mer spännande som rollspel också. Det känns ju så djävla osäkert när man inte har något riktigt "bevis" utan allt hänger på något så ologiskt som psykologi. Jag kommer ihåg en spelsession där vi hade två olika spelgäng med varsinna advokatgäng, som i slutet möttes och höll korsförhör med oss två spelledare. Det var bra roligt, må jag lova. En av oss var vittne, och så turades vi om att vara domare och säga "objection overruled" osv. Sedan fick vi diskutera på tu man hand som jury när slutpläderingarna var över.

Rekommenderas. Även om det inte verkar vara ett skräckäventyr, så är det helt klart något av det mest nagelbitarspännande man kan spela. (Dessutom är det ett givet friformsscenario, för alla där ute som fortfarande tror att spänning kräver plastbitar.)

/Rispuppan

Seraphim

Warrior
"Förresten, hur gör man för att få automatiska quotes längst ned i inlägget?"

Du går in i dina personliga inställningar och skriver in nåt citat i Signatur-rutan.

- §eraphim, som föredrar att kunna välja sina citat beroende på situationen...

Nemesis_UBBT

Warrior
Missförstånd

Jag tror du missförstod mig helt/images/icons/crazy.gif. För det första så har det här inte ett dugg med rollspel att göra. För det andra så behöver inte deckargåtor vara superseriösa, grejen är ju bara att man ska lista ut hur han ljuger. Om det sen skulle fria eller fälla honom på riktigt har ingen betydelse. OK, du kanske föredrar att göra verklighetstrogna deckargåtor, men jag är under tidspress, har nästan slut på fantasi och är inte särskillt bra på juridik.

Låt mig sammanfatta det: Jag var inte ute efter ett nytt rollspelsäventyr, jag var ute efter något som kunde rädda mig från IG i svenska.

Misstaget var nog mitt, som la ut ett inlägg som inte handlade om rollspel, och sen förvänta sig att alla skulle fatta vad jag var ute efter. Jag ska aldrig göra om det, jag lovar/images/icons/frown.gif.

Renfield

Swordsman
Re: Missförstånd [OT]

Det stod i och för sig skrivet klart och tydligt att det inte hade något med rollspel att göra, och då måste jag nog säga att "felet" var Risings...

Men alla slarvar vi till det ibland. Risings inlägg var ju förbaskat givande ändå, så man skall inte klaga, bara berömmma initiativet...