De bästa rollspelen någonsin!

Känns som att man skulle kunna tolka deras staplar på flera olika sätt och då få olika vinnare.
Kollar man på 4:e plats så har den inga staplar under 7.5 vilket de tre över har.
Så det skulle kunna tolkas som nummer 1 istället.

Jag antar också att spel med medvetet lite och öppen lore får sämre poäng än dem som skriver sida på sida om allt.

Hur kan D&D få 10 i game flow när de visar en markant sämre siffra i combat, vilket pekar på att det i strid, som typ är det man främst gör, inte flyter på bra.

osv.

Gud vilket nonsens! D&D är väl hela världens minst unika spel, och den som säger att inget är enklare att lära sig är inte riktigt klok.
Tyckte den var rolig också. Särskilt som enmansjuryn kallar sig "Indie RPG developer and publisher".

:gremgrin:
//EvilSpook

Om jag ska vara ärlig så är sidan faktiskt en bra konsumentupplysning. Bildtexterna gör ett bra jobb för att beskriva rollspelen. Bara att 90% är samma typ av spelstil. Intentionen är vettig och killen har faktiskt läst spel som Dogs in the Vineyard, Microscope och Golden Sky Stories.

Personen sticker ju ut nacken rejält med sina kategorier.

D&D rankas som jätteunikt. Ars Magica som inte alls så unikt. Det är väl det första som är helt uppåt väggarna med staplarna som jag ser.

Och att Zewihänder, som är en uttalad klon av WFRP, rankas högt för unikitet är också jättekonstigt. Jag saknar också många spel från listan över "honorable mentions" och är lite förvånad över andra (t.ex World of Warcraft, som var en d20-grej på 2000-talet såvitt jag vet).

Men modigt att sätta ner flaggan i marken och säga "de här är bäst".

"Trust me, DnD is unique. That’s why it’s still around. Just look at 90% of the other TTRPGs on the market today. They all emulate Dungeons and Dragons in one way or another. It’s realistic to say that other tabletop RPGs are “like DnD but with a twist.” If anything, other games are less unique because they almost always use at least one major section of ideas from DnD."

Det gick visst att klicka in på alla spel för att få ännu mer huvudvärk över motiveringarna.

Det känns som om den här listan är skriven av någon som bara konsumerar rollspel genom youtubevideor.

Att Shadowrun av alla spel har en 8/10 på lättlärdhet måste ju vara ett aktivt försökt att förarga! Och att Zweihander (som andra nämnt) får en 8/10 på unikitet är rent ut sagt humbug!!!

Det finns inga rätta svar på vilka rollspel som är "världens bästa", men idag har vi lärt oss att det utan tvekan finns felaktiga svar!

Det gick visst att klicka in på alla spel för att få ännu mer huvudvärk över motiveringarna.

Så här resonerar han kring Ars Magicas status som icke-unikt:

Overall, I give Ars Magic a pretty low score on uniqueness because though I really like aspects of the game’s system (multiple characters, roleplaying a wizard, in-depth), there really aren’t too many unique parts of the game, when compared to other tabletop RPGs. I don’t get the feeling that Ars Magica is substantially groundbreaking for the tabletop gaming genre.

Det sagt om spelet som satte "troupe play" på kartan, och som hade ett regelsystem som kom att påverka hela hobbyn när det användes till Vampire.

Och Zweihänder får höga poäng för unikitet av följande anledningar:

• Zweihander uses percentile dice, which I always think is interesting for tabletop RPGs as it provides a framework which can contain a great deal of both simplicity and complexity.
  • The game has “Fury” and “Chaos” dice, which are “wild dice” for damage and random effects when casting magic.
  • There’s also a “fortune pool” for players to re-roll dice, and a “misfortune pool,” for the dungeon master to do the same. These things I generally like.
Så dels saker som inte alls är unika för Zweihänder, utan saker som finns i andra spel tidigare (t.ex. WFRP), och dels saker som personen gillar, som alltså spelar in i bedömningen om unikitet.

Jaja, nån har fel på internet. :)

First off, I am not a professional game designer and I do not work a full-time position within tabletop gaming. I do, however, have over 25 years experience as a tabletop RPG enthusiast, and indie RPG developer and publisher.

I am certainly not the world’s foremost expert on tabletop RPGs. I simply have an immense passion for the genre.

Han är ju nybörjare i hobbyn. Jag tror inte vi skall dra för stora växlar på det här. Gissar att det är någon som likt Aftonbladet vill dra webläsar-klick för reklamintäkternas skull snarare än bedriva någon sorts seriös journalistik. Att genom kontroversen tjäna klickmiljoner.

1765980471968.png
Osv...

Back