Nekromanti De bästa Ravenloft modulerna?

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Nu är det så att jag sakta men säkert håller på att bygga på min samling av Ravenloft moduler. Men vilka är egenteligen värda att inskaffa. De flesta äventyr är tämligen värdelösa. De börjar ofta bra men övergår snart till sanslöst hack ´n slash i mörka gravkummel.
Den bästa modul som jag anser mig ha är: "Bleak House" det första äventyret är helt underbart...
Modulen om Fiends och Vampire är också rätt så intressanta...
Skulle vara intressant att veta om era åsikter så att man skulle kunna införskaffa det som är värt att inneha.


Tomorrow will take us away, Far from home, Noone will ever know our names.
 

quentor

Veteran
Joined
3 May 2001
Messages
9
Jag kan inte hjälpa dig, eftersom jag bara har själva grundreglerna, men kan ändå inte hålla mig ifrån att kommentera!

Nästan alla AD&D/D&D-äventyr är dåliga tycker jag. Varför ständigt dessa grottor och labyrinter? Jag menar, är det något man som sl/DM själv kan göra även i fantasilösa stunder så är det grottsystem. '
Dom som gör AD&D/D&D verkar leva i det förgågna.

Nåja, i övrigt är spelet bra och spelvärldarna de absolut bästa som finns! Och Ravenloft är underbar i sin fantasyskräck.
(Jag glömmer aldrig spelarnas första natt i Ravenloft efter att ha "tappat bort" Toril. Då var dom inte så kaxiga må jag säga...)
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Vet inte... men håller med dig,... Det är sannerligen svårt att finna ett bra d&d äventyr som inte är Hack n Slash.. Men nya d&d verkar betydligt bättre. Och Ravenloft kommer att komma ut i en ny version till 3ed..
Hoppas att äventyren förbättrar sin klass..

Tomorrow will take us away, Far from home, Noone will ever know our names.
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
Vad jag har förstått så skall D&D3 ta Dungeons & Dragons <I>"back to the dungeon"</I>. I tidningen Dungeon så uppmanar dom till och med sina läsare att skicka in äventyr som utspelar sig i en dungeon. Citat ifrån <I>Submission Guidelines</I>: <I>"Dungeons facilitate game play. Being underground, dungeons set apart the 'adventure' from the rest of the world in a clean way."</I>

Så kanske blir det mer äventyr i stilen <I>ner-i-grottan-och-piska-elaka-monster</I> ifrån WoTC.



Andreas | <A HREF="http://andreas.cx/alphaomega" target="_new">http://andreas.cx/alphaomega</A> | Ett elektroniskt fansin
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,647
Location
Uppsala
Rekomenderar definitivt Masque of the Red Death. Visst, det har sina brister och kanske inte tilltalar alla fantasy-inbitna rollspelare; men på det stora hela är det definitivt ett av de bästa supplementen på min hylla. Ett av de få, kan kanske tilläggas :)
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
angående dungeons

i DMG förklaras det varför dungeons är så vanliga... Det är helt enkelt praktiskt att ha äventyr i dungeons...
I en dungeon är rollpersonerna begränsade i sina rörelser och förflyttningar, de får helt enkelt inte för sig att vandra iväg i fel riktning och spelledaren slipper sitta och improvisera ihop en massa nya saker när spelarna inte gör som spelledaren trodde de skulle göra ...

Jag tycker det är praktiskt... men inte särskilt roligt jämt..

i min senaste d&d kampanj ritade jag en karta över en dal och placerade in lite folk och monster i den... det mesta av äventyret var rollspelande mot de NPC's som fanns i närheten, den andra delen var klassisk dungeoncrawl i monstergrottor... jag tyckte det funkade bra då det till skillnad från flera köpäventyr inte bara var dungeoncrawl..

lite monsterbashing mår faktiskt de flesta äventyr bra av... iaf ibland.. :o)

Nåja.. jag tycker dungeons är kul och bra.. däremot så är de oftast så otänkbara att det ibland blir löjligt.. i hur många grottor har vi inte dödat odöda som bara funnits där utan någon synlig anledning? Inte ens en nekromantiker hittade man.. bara ett gäng skellett som stod och tryckte på nån nyckel.. bissart...

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

Krellh

Warrior
Joined
16 May 2000
Messages
363
Location
Tollered, Västra Götaland
dungeons

Men dom förklarar samtidigt att en dungeon inte måste vara en grotta. Det kan precis lika gärna vara en by med omnejd, en stad, ett specifikt hus, en sjö (äventyr som helt utspelas under vatten är väl kanske inte så värst vanliga iofs :gremsmile: eller vad man nu kan tänka sig. Vad dom menar med "dungeon" är helt enkelt bara en begränsad plats där rollpersonerna inte kan vandra iväg vart som helst.

/Tobbe
 

quentor

Veteran
Joined
3 May 2001
Messages
9
Re: angående dungeons

Jag vill inte vara den ständigt klagande, men...
den mest misslyckade rollspelshelg (ja, jag och många rollspelsvänner bor på olika håll och samlas några gånger per år för spel) handlade om Dragon Mountain.
Jag vet inte om ni har spelat detta, men spelarna spydde redan lördag förmiddag, och då inte pga alkohol. Jag kan uppskatta antalet rum i systemet i efterhand till tre levlar och cirka 300-500 rum/utrymmen.
Jag är inte kategoriskt emot grottäventyr (har ibland med Små/Ickegigantiska sådana i mina äventyr), men den där stämningen är ibland svår att uppnå på sikt. När spelarna kommer till den 23 dörren, vad säger man??? "Jaha, du Mirtus ser en svart ekdörr, du hör inget bakom den, allt verkar lugnt och stilla". Wow tänker spelaren, en svart ekdörr, det har vi inte sett innan...
Någon på denna tråden nämnde en begränsad plats att äventyra på, typ dalar eller byar. Det är mycket roligare. Mer variation framför allt.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Jo jag har varit intresserad av Masque of Red Death länge.,.. Men eftersom jag har både Chill och CoC så känns det som att det endast blir en nytt tillskott till gotiskt rollspelande under 1800 talet.. Men visst verkar det intressant..

Tomorrow will take us away, Far from home, Noone will ever know our names.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
"Så kanske blir det mer äventyr i stilen ner-i-grottan-och-piska-elaka-monster"

NOOOOOOOOOOOO!!!!!

NOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO!!!!!

NOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO!!!!!!!

Tomorrow will take us away, Far from home, Noone will ever know our names.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: dungeons

"Vad dom menar med "dungeon" är helt enkelt bara en begränsad plats där rollpersonerna inte kan vandra iväg vart som helst."

NOOOOOOOOOOOO!!!!

NOOOOOOOOOOOOOOOO!!!!

NOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO!!!!

Minska deras spelalternativ och håller dem fånga tills de dräpt alla monster... Jo det låter ju lovande.. "DIE ANGST"

Tomorrow will take us away, Far from home, Noone will ever know our names.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: dungeons

men herr gud.... hädare! *s*

JAAAG ser en begränsad yta som en möjlighet inte en begränsning (öh??... ja.. ni vet.. typ...)

alltså, man har som sl möjligheten till att beskriva området i detalj. eftersom man slipper ägna tankar åt vad som finns utanför.. Däremot så är det alltid trevligare att ha detta ÖVER jord då spelarna inte känner sig lika begränsade då..

hmm.. undrar om jag får fram det jag vill säga..

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,647
Location
Uppsala
MoRD - CoC är en, enligt mig, konstig jämförelse. CoC är ett renodlat Lovecraft spel och inget annat, medans MoRD har Ravenlofts synsätt men applicerat på den Viktorianska epoken. That's it !

:)
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,471
Location
Stockholm
De har även...

...förklarat på ett inofficiellt forum att de ska gå ifrån den policyn nu när det finns många dungeon-äventyr som är enkla att komma igång med för nybörjare.

Hoppas, hoppas!

Magnus

(som tycker att dungeon-äventyr är det svåraste som finns att spelleda)

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
Re: De har även...

<I>"(som tycker att dungeon-äventyr är det svåraste som finns att spelleda)"</I>

Det svåraste, och det tråkigaste! Hur kul är det egentligen när spelledaren säger: <I>"Nu när ni har överlevt L-sektionen så fortsätter vi till T-sektionen!"</I> *suck*



Andreas | <A HREF="http://andreas.cx/alphaomega" target="_new">http://andreas.cx/alphaomega</A> | Ett elektroniskt fansin
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Ja men CoC by Gaslight utspelar sig under den viktorianska tiden.. Och det känns lite onödigt att ha alltför många fler Viktorianska spel om dessa inte tillför något nytt,,, Förutom ett levelsystem.

Tomorrow will take us away, Far from home, Noone will ever know our names.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: dungeons

Jag förstår vad du menar.. Det är oki att det är begränsat så länge så som spelarna inte inser det...
Visst är det enklare att leda ett rollspel om man ägnar tid åt et specefikt område och spelarna följer ens mönster någorlunda. Men man får inte försöka hindra dem om de vill göra något annat... Exempelvis lämna dalen där äventyret utspelar sig. Äver om man kommer på nödlösning efter nödlösning för att hålla dem kvar så inser till slut spelarna att de är fångade...

Tomorrow will take us away, Far from home, Noone will ever know our names.
 
Top