De bästa digitala rollspelen

entomophobiac

Pistoler & Mord
Väldigt nyfiken på vilka digitala rollspel — ARPG, JRPG, CRPG, whatever — som just du skulle säga är bäst? Gammalt eller nytt. Konsol eller PC eller C64 eller vafan som.

Spelar gamla klassiker och nya mästerverk just nu och det har varit väldigt roligt att smaka på saker som aldrig ens funnits på min radar förr. Så nu undrar jag vad mer som finns därute, som folk brinner för?

Har ända sedan början (Arena och Daggerfall) roats av Elder Scroll-serien, även om de äldsta nu är föråldrade. Men Skyrim håller fortfarande, och kanske även Oblivion och Morrowind (men där skulle jag vilja se en grafisk uppdatering, så som skett för Oblivion).

Last edited:
Deus Ex var fantastiskt när det kom. Sci-fi historia där man kan angripa problemen på flera olika sätt. Det gav mig en känsla av närvaro som det skulle dröja till jag spelade Kingdom Come Deliverence typ 25 år senare innan det blev överträffat. KCD är också på listan av bra rollspel, väldigt fritt hur man väljer att angripa de olika problemen. Ingen aning om hur väl Deus Ex har åldrats dock.

Red Dead Redemption 2 och Cyberpunk 2077 är båda värda att kolla in som spel betraktat, men de har båda rätt snäva ramar runt sin historia som man måste följa, så som ROLLSPEL håller jag dem inte så högt. Även om jag precis i detta nu gett mig in i min sjunde eller åttonde vända av Cyberpunk 2077, den här gången är första med fan-moddar.

Shin Megami Tensei V är kanske det bästa JRPG jag spelat. Det är lite tunt på story men otroligt trevligt att spela överlag. Lagom progression till större delen, fina miljöer, närmast meditativt att spela.

Jag spelar nu Persona 3 Reload och det är lite samma grej, fast med en himla massa gymnasieelevs-lifesim mellan monsterdödandet, vilket också funkar otroligt bra.

Annars har jag bara självklara rekommendationer, typ Final Fantasy VII och Chrono Trigger och Parasite Eve och så.

Västerländska RPGs har jag aldrig riktigt fastnat för. Ofta för mycket frihet, och fokus på grejer jag skiter i. Och är för mycket fantasy. Mass Effect var väl undantaget men den lär man väl inte heller behöva rekommendera.

Sherlock Holmes-spelen från Frogwares kanske inte räknas som rollspel, men de ligger inte jättelångt från ur jag spelar rollspel så… jag nämner dem, åtminstone.

Dokapon Kingdom! Det är som Marioparty fast med en 60-timmar lång multiplayer kampanj och RPG combat istället för minispel. Spelet ser väldigt gulligt ut men är designat för att skada dina relationer. Det är OHYGGLIGT elakt. Du kan raka huvudet på eller byta namn på motståndare när du slår dem i en strid istället för att göra något som mekaniskt skadar dem. Du kan förstöra timmar av någons arbete på sekunder. Det finns en Eclipse från Berserk mekanik.

Det var ett tag sedan jag spelade detta, men jag uppskattade Suikoden väldigt mycket.

Might & Magic är kanske föråldrad nu, men jag hade väldigt kul med den serien när det begav sig.

The Icewind Dale har jag en del kära minnen från.

Fallout 2 för Sci-fi med en karaktär.
Morrowind för fantasy med en karaktär.

Icewind Dale för fantasy med party.
X-Com: Terror from the Deep för sci-fi med party.

Pools of Radiance har en speciell plats i mitt hjärta sen Amiga-tiden, men till skillnad från de ovanstående är det väl clunky såhär 40 år senare. Detta trots att det finns en moderniserad version.

Av spelen så installeras de tre förstnämda lite då och då med några års mellanrum. FO2 är jag väl klart i typ, men för MW har jag några hus kvar att ranka upp innan jag gjort allt. Startar från scratch varje gång jag vill ranka nått nytt.
IWD finns det en herrejössesachivement som går ut på att spela en karaktär, max svårighet på allt och man får aldrig dö. Har nån lvl 4 nekromantikerbuild jag har lagt 50+ timmar på som jag laddar in ibland, men det är rätt segt ska erkännas.

Annars har jag bara självklara rekommendationer, typ Final Fantasy VII och Chrono Trigger och Parasite Eve och så.
Alla dessa tre är spel som jag blivit rekommenderad på olika håll, och som jag därför införskaffat och spelat/börjat spela på tillgängliga plattformar senaste åren. Har inte börjat spela det tredje av dem än, men något som verkligen slagit mig med JRPGs (spelade inga såna alls i unga år) är att många av dem är som enorma spektakel, och verkligen vad som helst kan hända i storyn. Ofta sånt som det varit skämskudde på i västvärlden.

Har varit väldigt roligt hittills.

Räkas Heavy Rain, Beyond: Two souls och Detroit: Become Human som rollspel? I så fall kan jag varmt rekommendera dessa, särskilt de två senare. Det är sällan jag blir riktigt berörd av datorspel, men ett av sluten i Detroit golvade mig totalt
I en händelseutveckling hamnar ens alter ego, en robot, i en koncentrationslägerliknande anläggning, destrueras brutalt och hamnar sedan på sophögen... THE END

Räkas Heavy Rain, Beyond: Two souls och Detroit: Become Human som rollspel? I så fall kan jag varmt rekommendera dessa, särskilt de två senare. Det är sällan jag blir riktigt berörd av datorspel, men ett av sluten i Detroit golvade mig totalt
I en händelseutveckling hamnar ens alter ego, en robot, i en koncentrationslägerliknande anläggning, destrueras brutalt och hamnar sedan på sophögen... THE END
Nej, jag skulle säga att de missar målet i det här fallet. Det är ju mer eller mindre film med lite knapptryckningar då och då.

Hired Guns - Spelade detta på amigatiden, typ Eye of the Beholder fast framtid och varje karaktär har ett eget fönster så man kan dela upp gruppen och skicka dem åt olika håll. Och bäst av allt med lite klunkig styrning kunde man spela fyra personer med var sin joystick samtidigt. Kanske bland de bästa upplevelserna jag har av digitala spel öht. Klunkiga styrningen innebar faktiskt att stress spelade stor roll, fungerar klockrent att styra i vanliga stunden, men så fort man hamnade i lägen att springa, byta vapen, ladda om, osv, så var det lätt att göra misstag...

Pillars of eternity 1 & 2
Anser själv att tvåan är klart bättre än ettan, men ettan har två riktigt bra expansioner. Jag rekomenderar ändå att man spelar dem i ordning, trots att jag tycker tvåan är bättre. Sidequests är oftast mycket mer intressanta och roliga jämfört med mainquest.

Back