Daydreamer – Rollspel medan du blundar, vilar eller håller på att somna

Skymning

Nattens barn
Det är inte ofta jag stöter på något nytt inom rollspel längre, men detta har jag aldrig sett förut. Ett rollspel du spelar när du blundar.

Du gör en karaktär med olika Drives, Flaws och Tags, och för att klara en uppgift lägger du ihop alla dina fördelar och nackdelar samt alla fördelaktiga och negativa omständigheter. Kommer du över en viss svårighetsgrad klarar du uppgiften.

Om det behövs finns det t.o.m. olika sätt att slumpmässigt ”rulla” tärningar mentalt genom att lura hjärnan, och ett litet orakel som kan svara på frågor där jämna tal betyder ”ja” och ojämna ”nej”. Ju högre upp på skalan du kommer desto starkare är svaret.

Det ligger väl i sakens natur att detta blir ett solorollspel, men jag antar att man även skulle kunna göra någon slags co-op play by post om man bara dokumenterar sitt spel efter varje ”session”.

Jag har testat detta lite och finner det rätt avkopplande. Bäst är det när jag ska somna för att lura hjärnan att inte tänka på alla möjliga, jobbiga saker. Kommer inte så långt i mitt äventyr åt gången, men det är ganska trevligt att lägga sig när man vet att man ska få spela rollspel en liten stund :)

Vad är era tankar om detta?

Daydreamer finns gratis på den här länken om ni är intresserade:

Last edited:
Back