Nekromanti David Brin

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Jag spelade ett scenario vid namn "Practise Effect" på Lincon som tydligen skulle vara kraftigt inspirerat av en bok med samma namn av David Brin. Kan någon berätta lite mer om denna författare och vad han har skrivit?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,900
Location
The Culture
Jag har inte läst just "The Practice Effect", men har läst flera andra av hans böcker. Det han är mest känd för är sitt uplift-universum med tillhörande böcker. De utspelar sig ett par hundra år in i framtiden när människorna fått kontakt med det miljontals år gamla intergalaktiska samhälle som finns i Vintergatan och granngalaxerna. Människan utgör något av en anomali i den välden eftersom de är den enda intelligenta rymdfarande arten som utvecklats på egen hand; alla andra har "uppfostrats" av en annan intelligent art, som avlat och genförädlat deras ganska intelligenta förfäder till ett självständigt tänkande folk. Den upplyfta arten står sedan i skuld till sina välgörare under ett antal tusen år och tjänar i princip som slavar under den tiden. Människorna har som sagt utvecklats på egen hand, vilket utgör en nagel i ögat på en massa uppblåsta rymdgrodor som hävdar att sådant inte är möjligt.

Det finns sex böcker i uplift-världen: Sundiver, Startide Rising, The Uplift War, Brightness Reef, Infinity's Shore och Heaven's Reach. De tre sista utgör en trilogi, medan de andra kan läsas fristående. Sundiver har beskrivits som ett mordmysterium där lösningen går ut på att en rosa elefant gömde mordvapnet; den är med andra ord inte speciellt övertygande. De andra böckerna är betydligt bättre, speciellt "The Uplift War". "Startide Rising" är den man bör läsa först.

Brin har även skrivit andra böcker, till exempel "The Postman" som blev en fiaskofilm med Kevin Costner. Jag tror att han har skrivit ett minirollspel tillsammans med Steve Jackson; the Tribes eller något i den stilen heter det. Det fanns även en uplift-bok till GURPS för många år sedan.

Och han har en hemsida också.

/tobias
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,900
Location
The Culture
Tycker du att han är en läsvärd författare?
Ja, det gör jag. Framför allt uplift-böckerna, de andra böckerna jag läst av honom har bara varit sisådär. Hans novellsamlingar är nog ännu bättre när jag tänker efter, speciellt minns jag novellen "Those eyes" (jag tror att den hette så) om en radiopratare som häcklar ufon samtidigt som ett gäng rymdisar i ett ufo planerar att kidnappa ett ungt par på väg till det lokala hångelstället.

Ja, den hette "Those Eyes" och finns till och med på hans hemsida. Se här !

/tobias
 
Top