Datorspel: vilka var årets spel för er?

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Tänkte vi kunde dela med oss av spel vi lirat under 2025 och som man vill tipsa andra om. Här kommer mina favoriter (som dessutom var något av överraskningar för mig):

Against the Storm
Otroligt mysigt och utmanande (men inte svår som i oförlåtande) bybyggarspel i samma grafiska stil som Warcraft 3. Det är sällan man hittar ett spel som både är utmanande och avslappnande på samma gång. AtS är ett ganska unikt spel som kombinerar bybyggande med roguelike-element.

Balatro
Behöver väl kanske inte beskrivas för det här otroliga spelet har välförtjänt slagit ned som en bomb. Låt er inte avskräckas av att det ser ut som poker - det är inte poker. Köpte det till datorn först, men kunde sen inte få nog och köpte det till telefonen också. Den utmärkta mobilversionen gör att det här spelet fått överlägset flest speltimmar i listan.

BallXPit
Kommer ni ihåg gamla DX Ball? Det här är typ som det. Fast med fantasyfernissa och mängder av tillfredsställande kombinationer av power-ups. Man måste bara spela en gång till. Det är bullet-hell men inte svårt eller stressigt. Älskar.

Warhammer 40.000 Mechanicus
Jag var inte så hooked på Mechanicus som faction innan jag spelade det här turordningsbaserade stridsteknikspelet. Nu är jag det. Förlåtande svårighetsgrad, rollspelselement och atmosfär av VÄRLDSKLASS. Just nu brutal rea på Steam så man kan få det för typ 50 spänn.

Jag älskade verkligen UFO50. 50 hela (inte mini) spel som låtsas vara 8-bitars spel från en konsol som aldrig fanns på riktigt. Så de blir mer tekniskt avancerade desto längre in i samlingen man kommer. Mini & Max är bäst i samlingen och det är… Alltså det är ett helt jävla Elder Scrolls stilat öppen världs rollspel fast man är en liten flicka som kan krympa och växa i ett enda rum i ett hus.

Clair Obscur: Expedition 33
Årets spel, som i ”det blir i allmänhet bara ett spel jag spelar om året, och i år blev det det här”.

Men också årets spel om man menar ett spel jag rekommenderar, det var länge sen jag brydde mig om ett datorspel på det här sättet. Kärleksbrev till PSX-Final Fantasy.

Får nog bli Oblivion Remastered. Samma gamla spel med lite finare grafik. Körde min favoritdel, nämligen expansionen Shivering Isles, och skippade allt annat. Men nästan lika bra som jag mindes det!

Köpte förresten en begagnad Switch Lite så nu kan jag spela spel oftare. Där har det blivit en del Bastion, Core Keeper och Celeste. Samtliga fina spel som jag nog inte hade spelat annars.

1. Old Skies
Spelet handlar om Fia Quinn, en professionell tidsagent vars arbete är att resa till avgörande ögonblick i historien och se till att saker sker ”som de ska”. Genom hennes uppdrag blir det tydligt hur hennes egen identitet långsamt formas av minnen, relationer och val som ingen tidslinje helt kan sudda ut.

2. Kathy Rain 2: Soothsayer
Fortsättningen på spelet om Kathy Rain, en privatdetektiv som dras in i ett nytt, mörkt fall. När hon jagar sanningen bakom en gåtfull seriemördare tvingas hon konfrontera både yttre hot och sina egna begränsningar.

3. The Drifter
Möt Mick Carter, en kringdrivande outsider som lever i samhällets utkanter och mest försöker överleva dagen. När han blir vittne till ett brutalt mord kastas han in i en spiral av våld, konspirationer och oförklarliga händelser där han gång på gång dör – och vaknar upp igen.

Sorgligt nog blev efterlängtade Civilization VII ett rejält magplask när det släpptes i början på året. Nu har man väl lyckats fixa flera av de allvarligaste problemen, men förtroendet är på något sätt förbrukat för mig.

Får nog bli Oblivion Remastered. Samma gamla spel med lite finare grafik. Körde min favoritdel, nämligen expansionen Shivering Isles, och skippade allt annat. Men nästan lika bra som jag mindes det!

Köpte förresten en begagnad Switch Lite så nu kan jag spela spel oftare. Där har det blivit en del Bastion, Core Keeper och Celeste. Samtliga fina spel som jag nog inte hade spelat annars.
Jag har också spelat det en del i år, kanske runt 40-50 timmar. Det är trevligt, och en imponerande remaster! Jag hade inte spelat Oblivion innan, så det var kul att få uppleva det. Kommer nog återvända till det då och då - jag är ju ändå chef över mage guild och har köpt ett hus!

Datorspel har varit en "!#¤"# sorg för mig under 2025. Under sommaren tog blixten min speldator. Och när jag i november försökte köpa en ny tog frakten långt in i december, under vilken fraktfirman slog sönder datorn i molekyler, och processen att få pengarna tillbaka är fortfarande inte klar.
Men jag hoppas att kunna lägga en ny beställning i mellandagarna så jag kan spela igen under 2026. (Håller fortfarande på och velar fram och tillbaka om grafikkort, jag var nöjd med mitt GTX 1060 6GB tills datorn brann, så uppenbarligen har jag inte så väldigt höga krav, men mer än 6GB verkar vara tidens melodi även om jag kan tänka mig att spela på "medium och låg" på alla grafikinställningar.)

Iaf, under årets första halvår så spelade jag enligt Steam:

1. MASSOR med Elden Ring, som nog inte riktigt är min grej egentligen, men det var tillräckligt roligt att se nya platser och leka utklädningslåda med alla konstiga rustningar för att jag skulle hänga kvar.

2. Ganska mycket Deep Rock Galactic Survivor där man i uppifrånperspektiv spelar en rymddvärg som samlar guld och ädelstenar medan man försvarar sig mot rymdmonster. Jag tror jag har levlat allt i taket där, så jag är nog klar med spelet, men det var kul så länge det varade.

3. Lite Dredge där man kör fiskebåt i uppifrånperspektiv och fiskar upp skatter och monster från havets botten.

Under andra halvåret har jag typ löst schack-pussel på DuoLingo och Lichess i mobilen och trånat efter dator. Och så har jag bollat spelskrivande med en AI, vilket stundtals är typ som någon sorts underligt soloäventyr. Får jag en ny dator någon gång så blir det nog att återvända till Red Dead Redemption 2 som jag spelat tidigare, och kanske testa Red Dead Redemption som jag INTE spelat tidigare.

Jag har nog bara spelat Remnant 2 och Helldivers 2 i år, så Remnant var väl rimligtvis bäst då.

Back