Datorrollspel, vad är det?

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,881
Alltså, så funkar väl i princip alla definitioner och avgränsningar, egentligen? Ju fler RPG-element som finns närvarande desto mer RPG:igt är spelet (eller vad det nu är). Och ju färre, desto mindre.

Behövs verkligen en skarp gränsdragning? Riskerar inte det att bara reducera en gråskala till binärt svart-vitt?
Jo jag vet, men jag tycker det är lite svårt att diskutera en sådan här sak ur ett så objektivt perspektiv som möjligt, vilket ju efterfrågades, utan att det blir binärt?
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,946
Location
Örebro
Jo jag vet, men jag tycker det är lite svårt att diskutera en sådan här sak ur ett så objektivt perspektiv som möjligt, vilket ju efterfrågades, utan att det blir binärt?
Utveckla din tankegång här, jag tänker snarare att det i regel blir fler nyanser när något ska studeras objektivt då fler faktor vägs in. Det är snarare det subjektiva som leder till att det blir svart-vitt perspektiv. Jag är genuint nyfiken så menar inte att ifrågasätta utan vill mer ta del av dina tankar här om vad som gör det mer objektivt när det är binärt.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,881
Utveckla din tankegång här, jag tänker snarare att det i regel blir fler nyanser när något ska studeras objektivt då fler faktor vägs in. Det är snarare det subjektiva som leder till att det blir svart-vitt perspektiv. Jag är genuint nyfiken så menar inte att ifrågasätta utan vill mer ta del av dina tankar här om vad som gör det mer objektivt när det är binärt.
Ingen fara, jag tycker det är superspännande att diskutera och försätter aldrig en situation att lära mig mer :) Och i och med att det mest varit jag och @Vimes som pratat så vill jag säga, att om Vimes tycker att jag missrepresenterar det hen säger så ber jag i jättemycket om ursäkt i förväg, då är det jag som missuppfattat. Men som jag förstod det så tyckte Vimes att bland annat mitt resonemang om vad datorrollspel är var lite för subjektivt och att det bästa sättet att hitta en så objektiv definition som möjligt av vad datorrollspel är att se hur majoriteten av människor definierar ett datorrollspel. Slutsatsen blev att merparten verkar tycka att plupparna man delar ut är det som oftast definierar datorrollspel. Jag är ju inte helt med på resonemanget så mina frågor i stil med "Men då måste vi landa i att ju större del som spelet består av sätta ut pluppar, ju mer datorrollspel är det?" är mer så att jag själv ska förstå tankegången. Så som jag ställer frågan blir det rätt binärt tycker jag, men såvitt jag kan se är det i sammanhanget lite oundvikligt. Men som sagt, jag missar säkert något här :)
 
Top