Datorköp - Direct3d?

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Min stationära är för gammal för att uppdatera till Windows 11 så jag tittar på ersättare. Jag lutar åt stationärt igen, gärna nåt med en ganska pigg processor och nåt jag kan få okej med RAM i. Jag använder främst min stationära till att köra Affinity-sviten (layout, rita och bildbehandling) samt till lite musikinspelning.

Min nuvarande har klarat allt det här fint fram till att den börjat klaga på att en fläkt lagt av (ooops), så egentligen är jag rätt säker att vad som helst nyare borde gå bra, och jag håller mig gärna under 10.000.

Jag brukar ha köpt rekonditionerat hos Inrego och dylikt men tycker inte jag hittat så många prisvärda alternativ där nu när jag tittat. Istället har jag fastnat lite för en burk hos Lenovo där jag kunnat klicka i vad jag tycker den ska ha (i7-processor, 32gb RAM, ordentlig hårddisk).

Ett alternativ man har där är att köra inbyggd grafik eller lägga till ett Intel ARC A310. Det är ju knappast något värstingkort, men jag lyckas inte ens lista ut om det vore till hjälp med Affinity, där eventuell hårdvara ska ha Direct3D 12.0 eller bättre. Nån som förstår sig på sånt och vet om det grafikkortet är till nån glädje?

Slänger in skärmskott på burken jag funderar på. Tycker det verkar vara det mesta för pengarna jag hittat, men om det verkar vara nåt jag missat att tänka på eller om det finns nåt annat alternativ jag borde kika på så hojta.

Screenshot_20250831_154552_Firefox~2.jpg

CPU och RAM har du klarat bra. Grafikkort behöver du bara för att avbelasta CPU:n för att visa grafik på skärmen. Det är först när du börjar med video-redigering eller 3D som grafikkortet spelar större roll.

Nätaggregatet känns väldigt tunnt, men jag är dålig på sådant.

Fundera kring ljudnivåer. Chassi och (större) fläktar spelar roll här.

Last edited:
Ja, strömmen lät ju klen i jämförelse med nån slaga tummen och pekfingret-rekommendation om 400 w för en ganska all round stationär som jag snubblade över... men om @krank har 330 w via adaptern till sin kralliga laptop kanske inte 260 w är så långt efter för en dator med lite blygsammare specifikationer. 🤔

Min stationära är för gammal för att uppdatera till Windows 11 så jag tittar på ersättare. Jag lutar åt stationärt igen, gärna nåt med en ganska pigg processor och nåt jag kan få okej med RAM i. Jag använder främst min stationära till att köra Affinity-sviten (layout, rita och bildbehandling) samt till lite musikinspelning.

Min nuvarande har klarat allt det här fint fram till att den börjat klaga på att en fläkt lagt av (ooops), så egentligen är jag rätt säker att vad som helst nyare borde gå bra, och jag håller mig gärna under 10.000.

Jag brukar ha köpt rekonditionerat hos Inrego och dylikt men tycker inte jag hittat så många prisvärda alternativ där nu när jag tittat. Istället har jag fastnat lite för en burk hos Lenovo där jag kunnat klicka i vad jag tycker den ska ha (i7-processor, 32gb RAM, ordentlig hårddisk).

Ett alternativ man har där är att köra inbyggd grafik eller lägga till ett Intel ARC A310. Det är ju knappast något värstingkort, men jag lyckas inte ens lista ut om det vore till hjälp med Affinity, där eventuell hårdvara ska ha Direct3D 12.0 eller bättre. Nån som förstår sig på sånt och vet om det grafikkortet är till nån glädje?

A310 verkar utifrån infon jag hittar fixa DirectX 12. Sen är det som du säger knappast nåt värstingkort. Typ motsvarande ett gammalt 1050. Så duger för kontorsarbete, bör funka för Affinity. Jag är inte riktigt säker på hur mycket nytta Affinity har av grafikkort alls, om de utnyttjar dem fullt etc. Men det var väl en stationär? Då kan du ju bara byta i efterhand om det skulle visa sig att grafikkortet är otillräckligt tänker jag…

Ja, en stationär. Något lite slimmat torn. Det trixiga verkar vara att Lenovo kanske inte kör med helt standardiserade strömpaket, men eftersom exakt allt är nyare och bättre än min nuvarande som funkat bra så inbillar jag mig att det borde vara plug and play och vara glad bara.

https://www.techpowerup.com/gpu-specs/arc-a310.c3930

Den stödjer DirectX 12.2 vilket betyder att den stödjer Direct3D 12.

Back