Datorinköp (igen)

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,368
Hörrni smarta nördar på WRNU! Jag behöver hjälp med en grej.

Min bättre hälft vill köpa en dator, och jag har av någon anledning blivit ansvarig för att hitta något vettigt åt henne. Det är ju lite att sätta geten som trädgårdsmästare, men jag tänkte "ringa en kompis". Så...

Hon vill:
  • redigera foton i typ Lightroom (eller vad det heter)
  • klippa och redigera film på när hon leker med sina hundar
  • inte ha en Mac
  • inte betala mer än 10 000
  • ha en laptop
Jag fattar att det här med arbetsminne är viktigt. Men mer? Vad behöver vi tänka på?

Tjing!
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Dator/laptop 2021 handlar inte så fantastiskt mycket om GB/GHz och prestanda.

Enkla saker som:
- hur känns tangentbordet
- hur känns touchpaden
- hur är skärmen att titta på
- är datorn rimligt tyst när den är på, och kan man ha den i knät och arbeta eller blir den för varm
- batteritid

...är minst lika viktiga som ren prestanda.

Billiga "vanliga" laptops har ofta en liten (snabb) SSD-disk. En sådan kan man fylla upp om man fotograferar ganska mycket.
Det är ganska irriterande. För en "vanlig" datoranvändare tenderar datorn att bli nästan oanvändbar när hårddisken blir full, och det kan vara svårt att fixa på ett bra sätt. 128GB är för lite skulle jag säga.

Sk "gaming-laptops" har ofta mer lagringutrymme. Ibland har de en extra (stor långsam mekanisk roterande) disk där man kan ha filer. Sådan långsam disk duger utmärkt för att arbeta med bilder.

Annars kan man alltid ha filer på en extern disk, men det blir inte alltid så smidigt "workflow".

Så jag tycker ni/hon ska åka någonstans och klämma och känna, och välja.
Och utvärdera alternativet med en billig "gaming-laptop" om litenhet/vikt inte är så viktigt.
 
Top