Nekromanti Datorer

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Själv tror jag att man ska slänga in ordet terminal i sammanhanget också, så att det blir: "Public Server - Personal Server - Client". Och då ser jag "dagens" persondatorer som personliga servrar och alla små klockor och annat krimskrams som klienter, där informationen som klockan samlar in under dagen lagras i ens personliga server när man kopplar ihop dem (med IR, radio eller fysiskt). Och då är det ju mest dom publika servrarna som bara agerar som dagens servrar ungefär.

/Seinet - Det kanske låter som bullshit alltsammans, men jag är faktiskt trött (fastän klockan bara är nio på kvällen).

<A HREF="http://hem.passagen.se/seinet/index.html" target="_new">http://hem.passagen.se/seinet/index.html</A> seinet@ironmaiden.com
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Frågan är om de verkligen slår ut persondatorerna.. Jag tror snarare att de kommer att vara ett hjälpmedel undertiden som man inte har tillgång till datorn, persondatorn blir server för de krimskramset (klockor, kylskåp mm), men fungerar även som arbetsstation, tv, telefon mm när man är i närheten...

WHaLe
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Det är ju det jag pratar om.. Att din vanliga terminal (klienten) är kraftfull och servrarna i cyberrymden därför inte behöver vara extremt kraftfulla... (Feta klienter - tunna servrar)

WHaLe
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
Hur är det med hemterminaler? Är det inte så att det är en dator som styr husen likt nån stor mamma-maskin..? Eller har jag tagit helt fel?

Smaffy är jag. blä.
 

Confusion

Veteran
Joined
7 Jun 2000
Messages
182
Jodå, det stämmer, men det är knappast något som skulle kallas för persondator i dagsläget. Mkt möjligt att det är det som kallas persondator 2059 iofs.

/Henning
 

Confusion

Veteran
Joined
7 Jun 2000
Messages
182
din hemterminal behöver inte vara särskilt kraftfull, den behöver hantera larm, tv, temperatur, inhandling m.m. d v s inget som är särskilt prestanda-krävande. Men servrarna som är kopplade till cyberrymden ska kunna hantera hundatusentals besökare per dag och kunna bearbeta otroliga mängder information, så de behöver definitivt vara kraftfulla...
sen är juh de flesta småpryttlar servrar, typ kylskåp, telefoner, pistoler, bilar med mera..
så den största antalet servrar är mkt små och terminaler är inte särskilt kraftfulla och därav inte särskilt stora (även om de kanske har stora skärmar och annat stort krimskrams som tillbehör).

Du skulle knappast sätta din hemterminal att beräkna vad som händer den första nanosekunden av en atomexplosion, i partikelnivå.... (som för övrigt tar en månad att bearbeta med den snabbaste datorn i dagsläget, ASCI White :gremsmile: )

/Henning
 

Odd

Veteran
Joined
9 Aug 2000
Messages
73
Enligt N2 grundboken så använder man sig vanligtvis av VR-glasögon e dyl när man surfar och navigerar då med hjälp av tangentbordet. Dermatroder och cerebralinterface är bara för dem som kräver mer kontroll, dvs programmerare och hackers, då det ju går snabbare och enklare att styra datorn med hjärnan än med tangentbordet. Det finns ju dock risker med att vara länkad till hårdvaran, tex. så kan man ju råka ut för försvarsprogram som ger smärta eller rentav helt sonika grillar den stackars spacerns hjärna... Jag föreslår att det är Ob1T6 svårare att använda VR-glasögon istället för en cybernetisk länk, men att användande av den senare ju som sagt är riskablare...

Vad gäller termen "Cyberdeck" så är det bara slang för dator helt enkelt. Samtliga datorer bör ju vara utrustade för nätsurfning, och samtliga nätverk, även internet, presenteras på ungefär samma sätt och refereras till som "cyberrymden". Däremot så går det antagligen att använda skärmen för att presentera samma info som VR-glasögonen, eller så kan man använda ett förenklat interface som påminner om dagens internet. Samtliga datorer bör dock fortfarande vara utrustade med en skärm, då det underlättar att kunna ha koll på omvärlden ibland även fast man använder datorn, och då det ju är enklare att skriva med skärm och tangentbord är med skärm och VR-glasögon. Varför krångla till det?

-Odd
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Se www.nogo.nu, där finns en artikel under Infocentralen|Regler om Cyberymden och hur den används. Den förtydligar egentligen bara grundboken och allt anant material från NG.

Dermatroder har itne förmågan att noggrant läsa av dina tankar, så den kan bara användas för kommandon, som att styra musen eller "klicka på enter". Skaffa NMX/Cp om man vill tänka rakt in i datorn. När det handlar om texter är röststyrning vanligast, men i allmänhet är VR-glasögon elelr stora bildskärmar det vanligaste visuella tillvalet.

Cyberdäck hänvisar inte till vanliga datorer, utan de special byggda, oftast skärmlösa, "proffsdatornerna", som anävnds för att virtuellt surfa på nätet. Observera att man inte alltid behöver surfa virtuellt, då det kan krångla till saker. Cyberdäck bygger alltså direkt på ett VR-interface, medan vanliga datorer använder vanliga operativsystem.

/RipperDoc

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Njae nu är inte definitionen för fet samma för klienter och servrar... En fet klient är i stort sett en vanlig persondator (idag) och en fet server är en server som gör allt... En tunn klient är en som i stort sett bara har drivrutiner för nätverkortet så att den kan ansluta till närmsta server.. En tunn server har ungefär samma prestanda som en fet klient..

WHaLe
 
Top