I den här delen stör det mig nog mest att även om själva konceptet är jäkligt tufft så är detaljerna i plotten jättedumma. Återigen så är fokuset på den kyrkliga delen i kampanjen väldigt litet jämfört med allt annat, vilket är synd. Det framgår exempelvis väldigt klart att de plockat bort ett helt sidoäventyr, för själva "inledningen" till det äventyret står kvar, men inget om vad det går ut eller dess upplösning. Det här försöker jag stoppa tillbaka in igen för jag tycker det behövs mer grejer i kyrkan. Men som sagt tycker jag att man måste fundera lite över detaljerna i handlingen, för jag tycker RPs "täckmantel" för att snoka runt i katedralen är väldigt svag, och trots att de snokar runt i EN HELT JÄKLA ENORM KATEDRAL DÄR FÖRSAMLINGEN UNDER EN PREDIKAN RÄKNAS I TIO TUSENTAL, så presenteras allt i äventyret som om det vore en pytteliken kyrka i en by någonstans. Ingen storhet alls vilket jag tycker i sjukt synd, för det vore så häftigt.
Andra delen utspelar sig i "the underhive" vilket är coolt. Men återigen är mycket av detaljerna i handlingen småfånig. Tydligen ska en stor samling människor ha levt innestängda i ett gammalt fabrikskomplex i flera generation och överlevt genom att äta upp sina egna. Komplexet är typ stort nog för att ursäkta att de kanske var några hundra individer. Jag har svårt att se att de ens kunde överleva ett år inlåsta på det sättet. Andra sånna dumheter som i och för sig lätt kan fixas till, eller så konstaterar man att spelarna aldrig behöver få reda på den dumma bakgrundshistorian och kör på en då.
Däremot känner jag verkligen att man kunde gjort så mycket mer av handlingen här. Det känns lite som att de jäktar igenom en jäkligt cool miljö för att spara in några sidor i äventyret.
Det känns också som att det är onödigt mycket resande involverat, allting hade lätt kunnat koncentreras till att utspela sig i samma spirstad på samma planet (utom möjligen slutklämmen, då jag gillar att RP får en resa på sig att återhämta sig från eventuella skador och sånt). Så här har jag förenklat väldigt mycket för att göra det mindre flängit.
Det här spelet innehåller också en del rena konstigheter. RPs skepp ger sig ut på en rymdresa och "hoppar" fram. På något sätt vet fienden (som är en oorganiserad skara fanatiker) exakt var RPs skepp kommer att mellanlanda någonstans. Mycket underligt.