Nekromanti Dangerous Journeys

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,511
Location
En mälarö
Är det någon som kan berätta något om spelet "Dangerous Journeys", som Gary Gygax satte ihop i början av 90-talet för GDWs räkning? Allt är av intresse; t.ex hur det fungerar, om det är bra, vad som publicerats eller hur dess framtid ser ut när TSR är uppköpt.

/Anders
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,511
Location
En mälarö
TSR Vs. GDW

>Vad har TSRs uppköp med GDW att göra? De konkade väl för ett par år sedan!?

Spelet gjordes som tidigare sagts av Gary Gygax för GDW. GDW blev dock tvungna att lägga ned Dangerous Journeys för att inte bli stämda av TSR. Varför vet jag inte riktigt, men det hade säkert nått med att göra att GG tidigare arbetade på TSR (han var t.o.m en av de två som startade företaget från början) och att de ansåg att DE och ingen annan hade rätten till det hela. Ganske GG hade med för mycket av de prylar han gjort till D&D. Jag vet inte, det var lite därför jag frågade från början.

/Anders
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Är det någon som kan berätta något om spelet "Dangerous Journeys", som Gary Gygax satte ihop i början av 90-talet för GDWs räkning? Allt är av intresse; t.ex hur det fungerar, om det är bra, vad som publicerats</I>

Jag hann aldrig ens se det; en kompis till en kompis såg till att förbeställa det, och har visst sagt att det påminde om AD&D i många avseenden. TSR såg förstås till att framhäva det så mycket som gick för att kunna stämma dem, men man kan väl alltid känna igen drag från en viss konstruktör i hans verk.

<I>eller hur dess framtid ser ut när TSR är uppköpt.</I>

Har jag inte tänkt på... TSR tog ju över det bara för att kunna lägga det på hyllan, men det är förstås WotC:s egendom nu. Fast vad jag vet har de inte sagt ett pip om spelet...

--
Åke
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,533
Location
Stockholm
På tal om Gygax (semi-OT)

Har någon kollat in "Lejendary någonting", Gygax senaste projekt? Åsikter?

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

Peter

Veteran
Joined
21 May 2000
Messages
27
Location
Skoghall, Sverige
Re: TSR Vs. GDW

Så här var det: Gary Gygax skrev Dangerous Journeys (Mythus delen som är Fantasy) och skulle skriva några andra regel- och kampanjverk för andra miljöer än fantasy med samma regelmotor. Dessa spel skulle ges ut under TSR, men hipp som happ ändrade sig Gary och gav ut dem under GDW istället. Detta innan allt pappersarbete och juridiskt tjafs var klart med TSR, så därför blev TSR arga, och påbörjade en stämning mot Gary och GDW. Det slutade med att TSR fick rättigheterna till Dangerous Journeys, spelet lades ner och en massa böcker förstördes. Några sparades, av en anledning som jag inte vet.

Dangerous Journeys (Mythus) är ett kul spel, jag har allt till det, och har spelat det ganska mycket. Det är inte ett dugg likt AD&D om man går på reglerna, det är inte lvl baserat utan färdighetsbaserat. Det enda när det gäller reglerna som är aningen likt AD&D är rustningsreglerna. Det finns en massa olika rustningsdelar som man kan köpa till, men oavsett om man har en helrustning eller bara lite plåt på underarmarna, så skyddar det vart motståndaren än träffar.

Kollar man däremot på världsbeskrivningen, raserna och hur världen är uppbyggd, och förbiser att det är en paralell värld till vår egen, så märks det lång väg att det är Gary, en före detta AD&D författare och skapare som skrivit. Världen och raserna är slående lika en del AD&D världar.

I vilket fall som helst, Dangerous Journeys är bra, det är mycket bra. Men det har, liksom i stort sett alla andra spel, brister här och där. Men gillar man att pula med att ändra några regler och lägga till lite eget, så är det ett mycket bra och givande rollspel.

Peter Magnusson, PMZG - Game Studio
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: TSR Vs. GDW

Nu hade du fel... jag har för mig att det fanns något spel som Gygax blev tvungen att skrinlägga eftersom han skrivit det under sin tid på TSR, men det var inte Dangerous Journeys. I stället var det snarare så att TSRs dåvarande ägare, Lorraine Williams, hade ett ont öga till Gygax så att när han försökte ge ut ett nytt spel hos GDW så satte TSR igång att stämma dem för att spelet skulle vara ett plagiat av AD&D - något som för övrigt var rent nonsens. Jag har sett ett dokument på nätet som påstods vara en lista på de saker som TSR ansåg vara plagierade från AD&D, och de inkluderade saker som "färdigheten First Aid är likadan som spellen Cure Light Wounds" eller "DJs besvärjelse Fireflash är likadan som AD&Ds besvärjelse Fireball" eller "DJs drakar är likadana som AD&Ds drakar" - saker som hade minsta likhet försökte de sätta dit dem för.

Fallet avgjordes aldrig i domstol, eftersom TSR drog saker i långbänk, och hade något större resurser till sina advokater än GDW och Gygax hade. I stället uppnåddes en förlikning där TSR fick rättigheterna till spelet, betalade GDWs rättegångskostnader samt köpte hela lagret av DJ-böcker. Eftersom DJ inte direkt sålde som glass en varm sommardag så tjänade nog GDW på det i det stora hela, vilket dock inte hindrade dem från att gå i konkurs ett tag senare.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Peter

Veteran
Joined
21 May 2000
Messages
27
Location
Skoghall, Sverige
Re: TSR Vs. GDW

Jag hade för mig att det var så som jag skrev, för jag har läst det någonstans på nätet... Nu hittade jag dock en sida under Gary's egen hemsida med en FAQ som förklarar allt, och det stämmer bättre in med hur du skrev hur det var...

Taget från Gary's Hemsida:
----------------------------------------
Dangerous Journeys / Mythus

This multi-genre game system and the first game within it, the MYTHUS FRPG, were conceived in 1986, when New Infinities was in operation.

Gary began writing a horror-based RPG then, and his son, Luke was the first play-tester. After NIPI went down the tubes, he collaborated with Mike McCulley. Mike was co-author of the whole underlying game system, although he hasn't ever gotten proper credit, because of later events.

When large computer corporations were involved via the offices of two agents then representing the game system, it was decided that fantasy rather than horror must be the initial release in the DJ line.

Dave Newton was contracted by Trigee to co-write the now-rush MYTHUS FRPG. So work began immediately, and Game Designers' Workshop was signed up as publisher of the paper side of the game.

The rest is history that's pretty well known. TSR sued claiming all sorts of things, but going mainly on copyright infringement. The suit was settled. TSR paid certain considerable sums of money (in addition to the c. $2 million they had tossed to their lawyers to suppress the game), and they acquired DJ and the ancillary things such as JOURNEYS and MYTHIC MASTERS Magazines.

As of June 1997, there is no indication that DJ will ever be revived, although there is considerable following, and also some "expansion" of the system with enthusiast-generated additions and rules for personal use by active groups so as to be able to continue play in other genres, Gary is told.

To the best of his knowledge and belief, the suit was not the proximate cause of the eventual demise of GDW. In fact, under the settlement, they paid none of the legal fees for defense against TSR's claims, and TSR purchased remaining inventory from GDW.
----------------------------------------

Gary's hemsida: http://www.gygax.com/

Peter Magnusson, PMZG - Game Studio
 
Top