Nekromanti Dags att lägga ner föreningen...

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,990
Location
Ludvika
Va!? Nja... styrelsen lutar just nu åt att börja förbereda för att lägga ner föreningen. Jag tycker att det inte är mer än rätt att förvarna samtliga medlemmar om detta. Om ni vill ha kvar den här föreningen så är det dags att inte bara säga att ni vill ha kvar det utan faktiskt stiga fram och ta upp manteln. Snart kommer det behöva väljas en ny styrelse, och då gäller det att det finns folk som vill kandidera. Och när ni väl ställt upp och sen blivit valda gäller det att ni faktiskt gör något också.

Diskussionen om föreningens vara eller inte vara är i princip förbi. Nu är det upp till bevis som gäller.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,990
Location
Ludvika
Lupus Maximus;n51591 said:
Sagt det tidigare och säger det igen. Sätt upp mig som kandidat till styrelsen.
Det är kanonbra Lupus. Då har vi i alla fall en. Var det du som ville driva föreningen som en mer eller mindre vilande förening? Skära bort all aktivitet som inte är absolut nödvändig och köra på så tills någon vill gå in och aktivera den igen?
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Rymdhamster;n51593 said:
Var det du som ville driva föreningen som en mer eller mindre vilande förening? Skära bort all aktivitet som inte är absolut nödvändig och köra på så tills någon vill gå in och aktivera den igen?
Stämmer bra det :)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,990
Location
Ludvika
Verkar dock som att du får regera ensam i så fall =) Nå, om du lyckas driva igenom konceptet sparlågeförening så är jag beredd att stanna kvar som sveroks kontaktperson, och sköta återregistering av medlemmar (och reggning av eventuella nya medlemmar), samt rapportera in årsmöte till sverok. Detta borde vara de enda grejerna vi _måste_ göra för att fortsätta vara en sverokförening (ja, det krävs ju så klart att några medlemmar återregisterar sig och vi får till ett årsmöte också).
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,336
Location
Malmö
Jag anmäler mig som frivillig till posten El Presidente.

... eller något annat som behövs, om inte nog med folk anmäler sig.
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Jag känner att jag inte har styrfart nog att dra i en onlinebaserad förening. Inte just nu. Jag kan fortsätta att peta på facebook-sidan och vara medlem om någon hjälper mig med vart jag återregistrerar mig och kan komma med glada tillrop i bland. Men det är nog det enda jag duger till just nu.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,990
Location
Ludvika
Så just nu verkar det mycket troligt att en av punkterna på kommande årsmöte (nej, det är inte kallat till det än. Ni har inte missat det) kommer att föreningens nedläggande. Föreningens stadgar säger följande om nedläggning/upplösning.

§16 Upplösning
Förslag om föreningens upplösning får endast framläggas på årsmöte. Att upplösning ska behandlas måste framgå av kallelsen. Föreningen kan inte upplösas så länge minst fem medlemmar vägrar godkänna upplösningen. Vid upplösning ska föreningens skulder betalas. Därefter ska föreningens tillgångar gå till verksamhet i enlighet med föreningens syfte. Hur detta ska ske beslutas på det sista årsmötet.

För att det inte ska ske några missförstånd: fast jag kan tänka mig att sitta kvar i en styrelse så som jag skriver ovan så kommer jag rösta för upplösning. Föreningen startades för att vi skulle få ha forumet på sveroks servrar. Det har vi inte längre, och sålunda är förenignen inte längre nödvändig. De arr som idag hålls i föreningens namn kommer med största sannolikhet att forsätta hållas i alla fall eftersom de arrangeras av individer, inte av föreningen.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Jag kan sitta kvar som kassör, om föreningen fortfarande finns efter årsmötet. Jag har inte massor med energi att driva grejer, men skulle nog kunna utföra enklare uppgifter (som att betala ut ersättning till arrangemang) om jag ombads göra det.

Jag är desstom för att föreningen blir kvar. Det är verkligen inte en stark åsikt jag har, men kanske kan föreningen i framtiden bli mer vettig och då finns den ju fortfarande. Sen verkar jobbet med att lägga ner en förening (avsluta kontot t.ex.) vara tyngre än att köra på sparlåga ...
 
Top