Dags att börja läsa igen, vad är bra?

Hawk of May and the sequels by Bradshaw.
They are a retelling of Arthurian mythology from 3 different perspectives and does a fantastic job of straddling the line between "is magic real or do people just think magic is real?" They are not heavy on action, more about the characters, but really captivating.

• Like
Reactions: Ram
Så kan det vara men det stör mig inte alls för de enskilda böckerna är så himla bra i sig själva.
Hm. Kanske ska överväga dem ändå. (Jag har ju ett liknande förhållande till Martin och Asoif. Trist att serien aldrig blir klar men fortfarande bra böcker.)

Devolution: A Firsthand Account of the Rainier Sasquatch Massacre, Max Brooks
En bok jag tänker på märkligt ofta, trots att det var några år sen jag läste den.

Dresden Files av Jim Butcher. Första boken heter Storm Front.

"HARRY DRESDEN—WIZARD Lost Items Found. Paranormal Investigations. Consulting. Advice. Reasonable Rates. No Love Potions, Endless Purses, Parties, or Other Entertainment."

Chicagos enda officiellt licensierade magiker tillika privatdetektiv som extraknäcker med att hjälpa polisen lösa deras mer märkliga brott.

De första böckerna går dessutom utmärkt att läsa som standalone böcker (även om kronologisk ordning rekommenderas). Så gillar man inte serien kan man sluta utan att känna att det är en massa lösa trådar man lämnar oknutna. Faktum är att det bara är de sista böckerna som inte är direkt avslutade historier.

Serien är dock inte färdigskriven än, och det har varit lite stiltje med de sista böckerna på grund av författarens privatliv. Men det verkar vara back on track nu!

81jUwjaOaZL.jpg

Dagarnas skum av Boris Vian är en surrealistisk fantasi bok som utspelar sig i ett Paris där ultravåld är vardag, folk jobbar med att ruva på vapen och Sartre rider en döds elefant in i folksamlingar. LÄS DEN!

Perdido Street Station av China Mieville. Golvade mig helt. Uppföljarna (The Scar och Iron Council) är också oerhört starka.

Back