Nekromanti dagens boktips

lave

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
340
Shardik -douglas adams (killen som skrev "den långa flykten")
bra och lite udda fantasy. allt är inte svart och vitt, "hjälten" är inte så hjälteaktig... lite seg i början
fyra lave poäng av fem möjliga.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Richard, inte Douglas. Douglas Adams skrev Liftarens guide till Galaxen-trilogin (i fem delar), Dirk Gentlys Holistiska Detektivbyrå, och diverse annat.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: dagens boktips[OT]

Då är det ingen triologi längre... och anledningen att liftaresn guide är fem delar(har för övrigt alla delarna samlade i samm bok.. TJOCK) är för att hela liftarens guide är en ironisk parodi på hela fantasy och SF-genren, typ..så varför inte kalla den en triologi när det egentlkigen finns fem delar?allt för att driva med ovan nämnda genre.
BTW Tolkiens 'triologi om härskarringen' borde oxo inne fatta Bilbo-boken, då ringen finns med, och där Bolbo är en upptakt till hela 'triologin'.

"The Danish Wrath Shall Come Upon All Of You"
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Re: dagens boktips[OT]

Men berättelsen när bilbo får ringen är en historia, en annan hisstoria är den historian om hur frodo får ringen, har den och till sist blir av med den, så en trilogi är en historia som är uppdelad i 3 böcker, så tycker jag ialla fall.

/King Kromm
 

lave

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
340
inte samma stil!

bilbo är mer en "barnbok" (men en jävligt bra sådan! en av mina favvo böcker överlag!) och sagan om ringen har ett mer "moget" innehåll. tonen i de båda böckerna är så olika att det är berättigat att dela upp dem. ett annat argument är att ringen bara spelar en mindre roll i bilbo, men är mycket viktigare i ringen-trilogin. bilbo handlar kort och gott om hoben Bilbo, medan ringentrilogin handlar om ringen. sen har jag för mig (och nu får alla som kan tolkien bättre än mig rätta mig) att sagan om ringen var _en_ bok från början som sedemera delades upp för att kunna säljas lättare.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: dagens boktips[OT]

"Då är det ingen triologi längre... och anledningen att liftaresn guide är fem delar(har för övrigt alla delarna samlade i samm bok.. TJOCK) är för att hela liftarens guide är en ironisk parodi på hela fantasy och SF-genren, typ..så varför inte kalla den en triologi när det egentlkigen finns fem delar?allt för att driva med ovan nämnda genre."

Nja, vad som egentligen hände var att något nöt på marknadsavdelningen skrev "Part Four in the Best-Selling Hitchhiker Trilogy!!!" på "So Long, And Thanks For All The Fish!". Adams upptäckte det för sent, men tyckte misstaget var så kul att det fick stå kvar - och "Mostly Harmless" fick därför bakgrunds-pitchen "Part Five In The Increasingly Inaccurately Named Hitchhiker Trilogy!!!"...

Och en trilogi är något som kommer i tre delar (film, bok, spel etc). Blir det fler än tre delar är det inte längre en trilogi... men ett namn kan naturligtvis hänga med, som med SW.

Nightowl, trist besserwisser


"No point selling out in the roleplaying industry. I mean there's no money."
Johnny Nexus
 
Top