Eon Daaktron frågor

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,319
Enligt Daaktron,

Hur skapades världen? Skapade Daak människan? Andra folk och varelser?

Om Daak är allsmäktig, varför finns ondska, och Malgoarh? Att människan har en fri vilja är kortfattat ett av svaren på det verkliga teodicéproblemet men hur funkar det i Mundana?

Vad tycker Daakkyrkan om troll, monster, och demoner? Skugglandet? Är det Malgoarhs skapelser? Ursäkta om jag har missat något som står i grundboken.
 
Last edited:
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,420
Location
Malmö
Jag svarar utifrån att snabbt ha kollat i den kommande Jargienmodulen. Du får korta svar här:
Daak skapade världen och människan.
Malgorarh är förkroppsligande av avgrunden från vilken Daak skapade världen. Anledningen till ondska verkar vara Malgoarh och hans tjänare (demoner) vilka maskerar sig som gudar och förleder människor.
Kyrkan bekämpar demoner och annat via inkvisitionen. Vet inte gällande skugglandet
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,319
Jag svarar utifrån att snabbt ha kollat i den kommande Jargienmodulen. Du får korta svar här:
Daak skapade världen och människan.
Malgorarh är förkroppsligande av avgrunden från vilken Daak skapade världen. Anledningen till ondska verkar vara Malgoarh och hans tjänare (demoner) vilka maskerar sig som gudar och förleder människor.
Kyrkan bekämpar demoner och annat via inkvisitionen. Vet inte gällande skugglandet
Jag vill veta mer! Antar att jag får vänta på Jargienmodulen :) Tack!
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,319
Tänker nu att Malgoarh kan ses som en sorts restprodukt av skapelsen, och på sätt och vis en oskiljaktig del av den. Att människan har ett val att välja Daak framför falska gudar är en viktig del i religionen, så Malgoarh har en viktig roll att spela. Eller är det här hädiska tankar?
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,035
Location
Stockholm
Om Daak är allsmäktig, varför finns ondska, och Malgoarh? Att människan har en fri vilja är kortfattat ett av svaren på det verkliga teodicéproblemet men hur funkar det i Mundana?
Är Daak allsmäktig? Åtminstone i mina kampanjer är inga gudar allsmäktiga.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,319
Är Daak allsmäktig? Åtminstone i mina kampanjer är inga gudar allsmäktiga.
Jag fick det från s.40 i grundboken: ”Enligt Daaktron är Daak den ende guden och denne är allsmäktig”. Jag tänker från en Daaktroendes synpunkt, hur kan han tilllåta att Malgoarh existerar?
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,420
Location
Malmö
Daakkyrkan hävdar att Daak är allsmäktig trots den onde precis som kristendomen menar att deras Gud är allsmäktig trots djävulen.

De andra raserna antar jag ses som avarter på människor vilka om de är rättrogna ses som skapelsens krona.

Nu är jag inte författare av Daaktron, så detta är min tolkning utifrån att ha läst manuset i dess nuvarande form. Så ni får ta det med en nypa salt
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,319
Daakkyrkan hävdar att Daak är allsmäktig trots den onde precis som kristendomen menar att deras Gud är allsmäktig trots djävulen.
Ja i abrahamitiska religioner finns det en jävla massa tolkningar och förklaringar till varför det är så, allt från att satan är en ängel som jobbar för Gud som anklagare ( הַשָּׂטָן hasSāṭān); till att det är en fallen ängel som gör uppror (änglar har tydligen också en fri vilja); en frestare som Gud tillåter finnas för att en rättfärdig troende klarar av stå emot frestelserna (ash-Shayṭān شيطان).

Jag är lite nyfiken på vad den ”officiella” hållningen i Daakkyrkan är.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,420
Location
Malmö
Ja i abrahamitiska religioner finns det en jävla massa tolkningar och förklaringar till varför det är så, allt från att satan är en ängel som jobbar för Gud som anklagare ( הַשָּׂטָן hasSāṭān); till att det är en fallen ängel som gör uppror (änglar har tydligen också en fri vilja); en frestare som Gud tillåter finnas för att en rättfärdig troende klarar av stå emot frestelserna (ash-Shayṭān شيطان).

Jag är lite nyfiken på vad den ”officiella” hållningen i Daakkyrkan är.
Jo jag förstod det. Mitt svar var på kommentaren ovan om att inga gudar är allsmäktiga.

Jag vill inte citera en icke utgiven text, men dina tankar ovan Med Malgorah som en restprodukt stämmer väl överens kring hur jag uttolkar texten.
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,035
Location
Stockholm
Jag fick det från s.40 i grundboken: ”Enligt Daaktron är Daak den ende guden och denne är allsmäktig”. Jag tänker från en Daaktroendes synpunkt, hur kan han tilllåta att Malgoarh existerar?
Ah, så är det kanske. Jag har gjort det enkelt för mig helt enkelt. :)

Dock är det ju bara kyrkans position, inte nödvändigtvis hur världen fungerar. Åtminstone som jag spelar finns det massor av lokala varianter på Daaktron. Speciellt Malgoariterna är en stor, förföljd undergrupp som dyker upp i många av mina äventyr.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,319
Ah, så är det kanske. Jag har gjort det enkelt för mig helt enkelt. :)

Dock är det ju bara kyrkans position, inte nödvändigtvis hur världen fungerar. Åtminstone som jag spelar finns det massor av lokala varianter på Daaktron. Speciellt Malgoariterna är en stor, förföljd undergrupp som dyker upp i många av mina äventyr.
Det låter svincoolt! Jag bara vet att de jag spelar med kommer ha en massa jäkla frågor om sånt här. Och att jag bara vill lite sätta mig in i huvudet på typ en vanlig Daakpräst.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,420
Location
Malmö
Det låter svincoolt! Jag bara vet att de jag spelar med kommer ha en massa jäkla frågor om sånt här. Och att jag bara vill lite sätta mig in i huvudet på typ en vanlig Daakpräst.
Daaktron har ju en mängd olika inriktningar både godkända Thullism, Udarism, Milgoranism, Luminatorism och kätterier (enligt huvudkyrkan) som Antimoniter, Malgoriter, Drunoks visdoms kyrka, jordesoldatens vittnen och Ayonsekten.
 
Top