Nekromanti Daak präster

Serdan

Veteran
Joined
29 Jun 2000
Messages
17
Har en liten fråga om Daak tron. Som jag förstått det så har denna tro mycket likheter med katolicismen. Undrar bara om Daak tron liksom katolska präster är:
1: Enbart män?
2: och måste en Daak präst liksom den katolska måste leva i celibat?
Vore tacksam för alla eventuella teorier.
 

Primas Antonio

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
182
Location
Göteborg
1. Ja
2. Ja

(Obs!!! Det heter Daaktron och Daakpräster. I svenskan har vi något så fiffigt som ihopskrivningar. Det betyder att vi sätter ihop två ord och bildar ett tredje. Om vi exempelvis tar namnet guden Daaks namn och sätter ihop det med ordet präst, får vi en präst som tillber Daak. En Daakpräst!)

/Antonio
 

Primas Antonio

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
182
Location
Göteborg
Nu tänker du väl ändå på klosterväsendet, inte prästerskapet? Och det är fullkomligt bergsäkert att en munk lever celibat, nu när du ändå är inne på det.

/Antonio
 

Serdan

Veteran
Joined
29 Jun 2000
Messages
17
Oj, ber så mycket om ursäkt för min språkfadäs, skall försöka undvika liknande fel i fortsättningen.

Anwe, som tror att Primas Antonio var ordningsman i skolan!
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Jaha, och på vilket sätt skulle Daakfromheten ha några som helst likheter med katolicismen?!? Som har kan förstå det så är det svårt att se några som helst väsentliga likheter mellan religionerna i mundana och religiosa fenomen i vår egen värld. Personligen så tilltalas jag av Samorismen, som kan sägas vara en form av "humanistisk" motvikt till Daakkultens oförlåtande gud. En annan sak som jag gillar med samorikulten är att sanningen aldrig är entydig utan kan finnas lite överallt. En sådan inställning har få motsvarigheter i den verkliga historien, kanske med undantag med antika mysteriereligioner som per definition hade en hög tröskel i attityderna till andra religiösa uttryck.
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Tja en hel del likheter tycker jag nog att det finns. Speciellt till avarterna inom (den medeltida) katolicismen såsom korståg och inkvisitioner och korruption och så. Sen liknar ju syboliken till viss del varandra, t.ex. har ju DaaK ett kors (även om det är något modifierat), det finns skärseld, kyrkorna har ungefär samma rent fysiska planering osv. Själv tycker jag dock att det inte gör något, det är snarare en hjälp när det gäller att fylla i "mellan raderna" i vad som står i "Religioner, gudar & Krupp". På det hela taget tycker jag att DAAK och hans följeslagare gör sig mycket bra som "bad guys". (Det är iaf så jag ser dem.)

/Bjorn

"Ni hittar ett tygstycke från en jacka. Ni noterar att knappen är isydd med s.k. Jargiska korsstygn."
(Ni kan ju själva gissa hur Jargiska korsstygn ser ut :)
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Nåväl, inkvisition, korståg, kyrkobyggnad och eldsrening må vara element som hämtats från medeltida katolicism. Du har rätt i att Daak ger en intressant dynamik åt världen genom sin ridiga fromhet och sina ivrande inkvisitörer. Faktum är att den kampanj som jag själv för närvarande spelleder är helt uppbyggt kring spänningen mellan den "humanistiska" samorifromheten och den "fascistoida" Daak-kulten. Ett solklart plus i kanten för den roll som tillmäts religionen i Eon.
 
Top