D100 Years of Solitude — Nu ska här slipas

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Jag skrev under hösten ett litet rollspel baserat på den magiskt realistiska-romanen Hundra år av ensamhet av Gabriel García Márquez (vilket råkar vara en bok jag läst åtta gånger och som jag skrivit om här, här, här och här). I korthet är det en släktkrönika över hundra år som utspelar sig i en by som sedermera blir en stad i den colombianska träskmarken. Det är en färgsprakande miljö där is, magneter och järnväg är mer uppseendeväckande än spöken och mirakel, den är samtidigt skyddad från omvärldens påverkan och mitt i händelsernas centrum.

Spelet fick sitt namn först, D100 Years of Solitude, och är tänkt att vara ett spel i flera kapitel som alla graviterar mot en profetia som kommer att drabba byn när de T100 åren passerat. Varje spelare har en roll och varje roll har en varaktighet ("duration") som minskar efter varje kapitel, vartefter nästa generation tar över. Varje kapitel har ett slumpat innehåll vilka rollerna sedan förhåller sig till. Och här tänker jag att den som vill gärna får hjälpa till!

Tanken var nämligen att jag skulle göra hela spelet på en affisch (100 * 70 cm) men materiella och självförtroendemässiga omständigheter har gjort att det 1. dragit ut på tiden, och 2. fått mig att fundera mer på hur det ska presenteras. Under tiden jag velar tänker jag att det finns möjlighet att slipa på spelets innehåll, då framförallt profetior, kapitel och sådant, men även hitta uppenbara konstigheter. Jag tänker att jag är ganska nöjd med reglerna (som har någon form av Into the Odd-bas) i stort, men ... Ptja, alla kommentarer mottages tacksamt.

Spelet finns här och ni får gärna kommentera direkt i google-dokumentet: https://docs.google.com/document/d/10MhWa6I_FJsW_aM0J4mgFGp2SyaQgghonQyBLijH6pI/edit?usp=sharing

Tack på förhand. :)
 
Top