Nekromanti D&D4 Power Cards – work in progress …

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,868
Location
Stockholm
Inspirerad av DDM Guilds nya fräscha statkort till D&D Miniatures har jag suttit och fnulat på en egen design för power cards till D&D4.

Så här ser det ut än så länge. Hela alltet är byggt från scratch i Photoshop.

De tre färgglada plupparna är än så länge bara ett test, men jag har planerat en funktion för dem.

Uppdatering: Blurk! Jag hade råkat lägga upp en CMYK-bild. Så går det när man postar med blodsocker noll. Nu är den i RGB (och högre komprimeringskvalitet).
 

Attachments

Banarok

Veteran
Joined
7 Jun 2008
Messages
196
Location
Stockholm
låt mig gissa de färgglada plupparna är vilken def de attackerar, annars är det at-will, encounter, daily
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,868
Location
Stockholm
Inte riktigt.

Färgen på sidofältet avgör at-will, encounter eller daily.

Färgen på bården anger power source (i detta fall arcane).

I sidofältet tänkte jag bl.a. ange attack bonus och vilken defense man slår mot.

Färgplupparna ska ha små vita symboler i sig och symbolisera såna saker som damage type (acid, necrotic, psychic, etc.), accessories (implement eller weapon) och effect types (charm, poison, rage, stance, etc.).

I »lacksigillet« ska symbolen för ranged, melee, close eller area finnas.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,868
Location
Stockholm
Så, nu har jag lagt upp en bild av hur en power kan se ut.

Inte helt nöjd med vänsterspalten, dock. Måste klura lite mer.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Dante said:
Så, nu har jag lagt upp en bild av hur en power kan se ut.

Inte helt nöjd med vänsterspalten, dock. Måste klura lite mer.
För mig som pillat med lite alternativa sätt att ha powers etc tillgängliga under spel, så måste jag fråga: Hur stora ska de här korten vara när de skrivs ut? Spelkort? Tarotkort? Ska det vara sådär liten text? Blir inte det lite svårt att läsa, särskilt mot färgad bakgrund?

(Själv valde jag att kraftigt korta ner texterna för varje kraft för att få dem att ta mindre plats, och layoutar sedan upp dem på ett par A4 för varje karaktär, och pusslar ihop dem snarare än att ha ett kort per kraft)

//Krank, som gärna vill veta hur Dante tänkt sig, för korten ser apsnygga ut även om de inte verkar så funktionalistiska direkt...
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,868
Location
Stockholm
Utskriftsstorlek: 74,25 × 105 mm.

Och, jovars, texten är rätt liten.

Annars finns det inte så värst mycket tanke bakom det här.

Det handlar mest om att göra ett kort som följer D&D-estetiken fullt ut.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Dante said:
Och, jovars, texten är rätt liten.

Annars finns det inte så värst mycket tanke bakom det här.

Det handlar mest om att göra ett kort som följer D&D-estetiken fullt ut.
Ah. Du tror inte att det skulle gå att kombinera den (väldigt fina) tanken med lättläst text?

Nåja, jag ska inte tjata.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,868
Location
Stockholm
Du får gärna tjata. Jag skrev ut ett ex på jobbet – och du har rätt, texten är verkligen i minsta laget.

Jag ska leta i gömmorna efter någon annan humanistisk sans serif med större x-höjd och kanske någon lätt kondenserad variant.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Dante said:
Du får gärna tjata. Jag skrev ut ett ex på jobbet – och du har rätt, texten är verkligen i minsta laget.

Jag ska leta i gömmorna efter någon annan humanistisk sans serif med större x-höjd och kanske någon lätt kondenserad variant.
Själv lessnade jag och valde att helt enkelt inte ha med all text. Jag bankade ihop, gjorde förkortningar, tog bort flavour, och sånt. För de flesta krafter funkar det fett bra för att få såpass lite text att den kunde förstoras till typ 11 punkter i varje fall.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,868
Location
Stockholm
Nu har jag hittat ett passande typsnitt. En gammal favorit faktiskt: ITC Goudy Sans.

Smala bokstäver, hög x-höjd, och dessutom fullt av sköna och udda bokstavsformer (i synnerhet i kursiven). Som gjort för fantasy-sammanhang.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,915
De är supersnygga, men blir det inte SJUKT DRYGT om du skall sitta och skriva in varenda power din rollperson har?

Eller det kanske går snabbt, vad vet jag?
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,868
Location
Stockholm
Så, nu har jag lagt upp tre bilder som visar hur mina power cards ser ut för tillfället.

Exemplen är en at-will, en encounter och en daily power från den level 8 barbarian jag spelar för Magnus Seter.
 
Top