Nekromanti [D&D4] En titt på warlorden ...

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
WotC har lagt upp en liten förhandstitt på en av klasserna till D&D4 – warlord.

Den påminner en del om marshal från Miniatures Handbook och har en del förmågor som påminner om maneuvers från Book of Nine Swords.

Namnreflektion:

Jag hajade till först över den obönhörligt österländska klangen i två av manövrarnas namn. Men sedan försökte jag koppla på hjärnan. Djurnamn för stridsmanövrar är ju universellt. Svinfylking och sköldpadda är så västerländska de kan bli. Här finns i själva verket en möjlighet att återerövra djurnamnen till den generiska eller mer västerländska fantasyns fålla.

För oss animeallergiker alltså. :gremsmile:

Mycket intressant, ser ut som en kul klass. Det har ju varit massa snack om just Warlord:en på andra forum. Inte så konstigt då den ses som en "ny core-klass".
Jag gillar tanken de har i 4th edition, om att partyt ska kunna göra mer för varandra i strider, och Warlorden verkar ju sikta mycket på detta.

/lasergreger, som lyssnar på D&D PodCast Ep21 medan han skriver.

Vicken jävla massa MECK det verkar bli med nya D&D. Just som man trodde att de skulle streamlinea och förenkla. Väldigt mkt "analogt dataspel" också. Känns ganska onödigt.

Hur menar du MECK? Syftar du på att man får mer alternativ i strider?

Om man läser rapporter från D&D XP så är det nästan uteslutande så att folk tyckte reglerna var enkla, lättbegripliga och mycket roligare. (Nu pratar vi i strid och skill-usage då det var detta som testades).

/lasergreger, som inte ser detta som meck eller någonting negativt.

Om man läser rapporter från D&D XP så är det nästan uteslutande så att folk tyckte reglerna var enkla, lättbegripliga och mycket roligare. (Nu pratar vi i strid och skill-usage då det var detta som testades).

Det beror väl till stor del på att alla "powers" som används i strid nu ryms på en liten ruta på karaktärsbladet. (Summon Monster N i nuvarande tappning och liknande krafter som kräver att man slår upp i t.ex. MM finns förmodligen inte längre.)

Meget trevligt, IMHO, men jag kan förstå att många kopplar sådana "specialförmågor" till MMO:s. (Jag ser inte det som något dåligt...)

Tycker du? Personligen tycker jag allt tyder på betydligt mindre meck än i 3.x.

/Anders

Personligen tycker jag allt tyder på betydligt mindre meck än i 3.x.

Jag tvivlar på att Necross spelar D&D alls, mtp tonen, och D&D har rätt mycket meck rent generellt sett enligt mig. Förhoppningsvis så tar D&D4 och ändrar på det, men jag är rätt skeptisk. Jag har låg meck-tröskel, och True20 är ungefär så mycket som jag står ut med.

Necross är gammal lirare från D20-forumet här på WRNU, och definitivt inget D20-bashar-troll. Till skillnad från vissa andra, hrm, hrm.

Back