Nekromanti d&d problem

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Har en spelare som försöker skapa en Half-Dragon/Human karaktär, och fattar inte riktigt hur det ska gå till.
Vilken level räknas den som? .. +3 står det i DMG, men i exemplet säger de att man ska titta på antalet HD monstret har... Och en Half-Dragon har ingen HD utan man får bara en större tärning än normalt... Dessutom förvillar exemplet med Ogren lite smått...

Hjälp?

chrull
 

Rev

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
326
Location
Göteborg
Misstänker att HD blir d8, eftersom det ska ökas ett snäpp och HD för en människa enligt DMG är d6, om jag inte minns fel?

/R
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
javisst.. men det ger en cleric d10 i HD..
hmm och en half dragon/human cleric lvl 8 borde alltså ge en lvl 11 karaktär? .. hmm ..
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Det funkar så att en level X-gubbe som även är halvdrake räknas som om han vore level X+3. En level 1 halvdrake är med andra ord ungefär lika töff som en level 4 människa, och passar rätt bra in i ett level 4-party. Dessutom "flyttar" man XP-tabellen 3 nivåer, så en level 1 halvdrake startar med 6000 XP (så många som normalt behövs för level 4=1+3), och behöver totalt 10000 XP för att bli level 2.

Ett lättare sätt att uttrycka det kanske är att level-modifikationerna från DMG "tar upp" så och så många levlar. Det är inte endast baserat på hur många HD rasen har, utan även andra specialförmågor.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Hum

Det känns som det verkliga problemet är att förklara hur ungen blev till... kan inte varit roligt för mamman/pappan att kela med en drake på det speciella sättet ;)
 

Dizzy

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
162
Location
växjö
Polymorph self (NT)

...

...att leva är att rollspela sig själv med ödet som sl...
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
jo.. men jag har för mig att jag hade läst nått om "monster level" men jag hittade inget nu.. allt blev bara förvirrat...
 
Top