RECENSION Dött kött

God45

Estet-Conan
Joined
23 Oct 2012
Messages
13,237
Spel: Dött kött
Av: Terje Nordin
År: 2019

Bilderna är så sjukt snygga! De är dynamiska, fulla med detaljer och får mig att skratta för de är så fyllda med liv (pun not intended). De panikslagna ansikten på överlevarna på sidan 6 är sjukt bra! Eller bältesspännet på den groteskt magrade och ruttnande zombien på sidan 10 som fortfarande säger ”Boss”. Bäst är dock det andra av två karaktärsblad som är en bild på ett vansinnigt vrålande zombieansikte! Alltihop är i svart och vitt med en punkig stil.

Själva spelet är ett enkelt OSR rollspel som utspelar sig i nutid under zombiekatastrofen. Spelet är snabbt och lätt, har man spelat ett annat OSR spel kommer man snabbt in i det. Det finns dock snygga detaljer som gör att det fungerar bättre för zombiespel.

Systemet för utrustning där prylar har en kvalitetsnivå i form av en tärningsstorlek och kan minska i kvalitet till en lägre typ av tärning är supersnyggt och fungerar för alla typer av utrustning! Har man mat rullar man tärningen för kvaliteten (mängden på maten) och rullar man 1-2 blir maten en tärningsstorlek mindre. När den blir mindre från en d4 är den slut. Men samma sak gör också att vapen och rustning kan slitas ut (när man rullar 20 på en attack) eller andra föremål bli skadade. Det är helt perfekt för en miljö där att resurser slits ut och måste ersätta är ett av överlevarnas huvudproblem.

Den drivande motorn i spelet är dock överlevnadspoäng som fungerar som spelets XP och som aktivt uppmanar till att man ska samarbeta med andra människor. I längden leder de till att man börjar bygga upp ett samhälle igen. Spelet uppmanar spelarkaraktärerna att bygga upp ett gäng av överlevande och bara prosocialt beteende ger överlevnadspoäng. Så vill du spela en grimdark mördare i apokalypsen så kommer du vara svagare än om du beter dig som en hjälte och hjälper folk. Det ökar ju också chansen för nesliga NPC:er att förråda gruppen vilket är coolt.

Det finns inte en fast kampanjvärld utan istället finns det flera förslag på vad som ligger bakom zombierna, hur det börjar och så vidare. Utöver vanliga zombies finns här Left4Dead liknande muterade zombier av olika slag, zombie djur och kanske zombie mästare som kontrollerar andra zombier.

Alla överlevande börjar med kläder, mobiltelefon och så slumpar man fram ett yrke med startutrustning utöver det. De framslumpade yrkena sätter tonen ganska snabbt när man börjat spela. Du kan börja som användbara yrken som militär eller sjuksköterska men också: ”Hipster, Rakkniv och skäggolja / Garn och stickor” eller ”Tonåring, 1T4 burkar energidryck.”. Det gör att tonen blir mer rolig zombiefilm än blod och död, även om spelet kan göra den tonen också.

Spelet är kort, 28 sidor långt, med mycket bilder men jag kan inte komma på en zombiefilm man inte kan spela ut med det! Det ger en smarta regelverktyg för att få det att kännas som en zombiefilm och låter dig sedan spela allt från Walking dead till Shaun of the Dead.
 

Svarte Faraonen

Champion
Joined
12 Oct 2000
Messages
9,295
Location
Värnhem, Malmö
Den drivande motorn i spelet är dock överlevnadspoäng som fungerar som spelets XP och som aktivt uppmanar till att man ska samarbeta med andra människor. I längden leder de till att man börjar bygga upp ett samhälle igen. Spelet uppmanar spelarkaraktärerna att bygga upp ett gäng av överlevande och bara prosocialt beteende ger överlevnadspoäng. Så vill du spela en grimdark mördare i apokalypsen så kommer du vara svagare än om du beter dig som en hjälte och hjälper folk. Det ökar ju också chansen för nesliga NPC:er att förråda gruppen vilket är coolt.
Det här låter intressant. Hur funkar det mer i detalj?
 

God45

Estet-Conan
Joined
23 Oct 2012
Messages
13,237
Det här låter intressant. Hur funkar det mer i detalj?
Det finns några saker som ger poäng, saker som ger poäng är saker som bygger upp ens gäng ELLER så är de saker som är lättare att göra med ett större gäng. Sakerna är inte värda lika mycket poäng utan sakerna som är lättare att göra när ditt gäng är stort är värda mer poäng. Det är sjukt enkelt men samtidigt skapar det en ekonomisk motor där du bygger gänget för att då poäng och gänget leder till att du får mer poäng.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,073
Location
Umeå
Det här låter intressant. Hur funkar det mer i detalj?
Så här står det i regelboken:

Att stiga i rang
Rollpersoner får överlevnadspoäng för att hjälpa, rädda och rekrytera andra överlevande. När de döda reser sig och världen störtas i kaos måste vi kämpa tillsammans för att överleva. I slutet av spelpasset kontrollerar ni om rollpersonerna utfört någon av följande handlingar. Spelarna antecknar hur många överlevnadspoäng de fått.
  • Har du hjälpt en främling? 3 ÖP
  • Har du rekryterat en ny medlem till gänget? 5 ÖP
  • Har du riskerat ditt liv för en annan överlevande? 7 ÖP
När en rollperson ansamlat 20 överlevnadspoäng stiger denne i rang så fort hen anländer i trygghet till gängets läger. Då höjs rollpersonens maximala SP med 1T6. Höj valfri egenskap ett steg (egenskapsvärden kan maximalt vara 18).
 
Top