Nekromanti Dödskalle

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,982
Location
Göteborg
Till ett projekt jag håller på med. Ritad i Illustrator. Förlagan har jag fotat på British Museum.
 

Attachments

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,982
Location
Göteborg
Skulle gärna vilja ha tips hur jag kan förbättra denna illustration (mer professionell - snyggare).
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Sum Caligini said:
Skulle gärna vilja ha tips hur jag kan förbättra denna illustration (mer professionell - snyggare).
Very well.

1. Du flat-shadar den, vilket automatiskt gör den mer platt och tråkig. Försök med lite mjuka övergångar, gradienter är dina vänner.

2. Ljus-sättningen är lite tråkig och gör den också mer platt. Prova att placera ljus-punkten lite mer klassiskt och se skillnaden. Här är ett exempel.

3. Tandraderna ser ut att sakna en tand eller så, men det kanske bara är vinkeln. Oavsätt är den undre kurvad medans den övre inte ser ut att vara det.

4. Ögon-hållan ser lite liten ut, men det kanske bara är jag. Ser ut att saknas ett kindben också, men det kanske du inte ville ha med?

Det är väl vad jag skulle säga efter en snabbtitt.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,982
Location
Göteborg
Tony.M.Meijer said:
Sum Caligini said:
Skulle gärna vilja ha tips hur jag kan förbättra denna illustration (mer professionell - snyggare).
Very well.

1. Du flat-shadar den, vilket automatiskt gör den mer platt och tråkig. Försök med lite mjuka övergångar, gradienter är dina vänner.

2. Ljus-sättningen är lite tråkig och gör den också mer platt. Prova att placera ljus-punkten lite mer klassiskt och se skillnaden. Här är ett exempel.

3. Tandraderna ser ut att sakna en tand eller så, men det kanske bara är vinkeln. Oavsätt är den undre kurvad medans den övre inte ser ut att vara det.

4. Ögon-hållan ser lite liten ut, men det kanske bara är jag. Ser ut att saknas ett kindben också, men det kanske du inte ville ha med?

Det är väl vad jag skulle säga efter en snabbtitt.
Tackar! Från början ville jag ha en väldigt teknisk och lite platt bild men nu vill jag då ha lite snyggare skuggningar etc så det är därför jag frågar om lite input. Dödskallen är avritad från ett foto (dödskallen befinner sig på British Museum).
Jag kör nog på med lite mer och fetare skuggningar (med övertoningar då som du föreslog) och passar på att justera ljuset.
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Sum Caligini said:
Tackar! Från början ville jag ha en väldigt teknisk och lite platt bild men nu vill jag då ha lite snyggare skuggningar etc så det är därför jag frågar om lite input. Dödskallen är avritad från ett foto (dödskallen befinner sig på British Museum).
Jag kör nog på med lite mer och fetare skuggningar (med övertoningar då som du föreslog) och passar på att justera ljuset.
Jag kan inte rekommendera Riven Phoenix nog när det kommer till anatomi. Vissa tycker han är tråkig, men för mig så fungerar han väldigt väl.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,925
Location
Ludvika
Jag kan inte tillräckligt om teckning för att komma med den typen av tips, men jag kan hålla med Tony om att ögonhålan ser lite liten ut. Jag känner också att hakan är väldigt stor.

Inget av dem ser egentligen onaturligt ut, så en skalle från en enstaka individ kan mycket väl se ut så där. Om du däremot ska rita fler dödskallar någon gång så tror jag att större ögonhållor och mindre framskjuten haka skulle vara bra saker att ha i åtanke.
 
Top