Dödlighet i fantasivärldar

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Jag tycker [...] att vi pratar lite för lite om detta. Jag blev överraskad av siffrorna. Hur tänker ni här?
Jag blev inte förvånad, då jag kände till dem och la upp dem, ganska OT som de var. Däremot har det egentligen aldrig slagit mig att de skulle vara särskilt relevanta ur ett rollspelsperspektiv och jag undrar lite över hur du ser på den frågan själv?
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Lantmätare kunde vara riktigt häftiga. De reste ut i obygderna, löste konflikter mellan tvistande bönder (tvister som ofta rörde forna avtal och försvunna gränsmarkeringar, evokativt), dokumenterade underliga ortnamn och ibland även fornlämningar och folktro, och --- väldigt ofta --- ritade lustiga och absurda små konstverk i kartverkens marginaler. Är ju perfekt för något i stil med Nordiska Väsen och annat.
Alla vet ju dessutom att lantmätaren, han är en mäktig karl, och om han inte sköter sitt jobb kommer han att straffas med att bli ett spöke eller lyktgubbe eller slikt väsen efter döden.

Also: äntligen ett rollspel där trigonometri är den viktigaste färdigheten.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,933
Location
Ereb Altor
Jag blev inte förvånad, då jag kände till dem och la upp dem, ganska OT som de var. Däremot har det egentligen aldrig slagit mig att de skulle vara särskilt relevanta ur ett rollspelsperspektiv och jag undrar lite över hur du ser på den frågan själv?
Om något kan jag tycka att vi pratar om detta som om det vore lite av ett rollspelsfenomen, med Murder Hobos som någon slags anomali. Men om det inte är det?

Jag har nog mer eller mindre medvetet, dragit paralleller till Old West som ju enligt siffror inte alls var så våldsam som fiktionen säger och tänkt att folk nog varit som folk är. Absolut våldsammare, men att det skulle vara på den nivån trodde jag inte! Å andra sidan gäller ju toppen under digerdödens Italien så kanske var det en rejäl topp?

Som sagt, jag vet inte riktigt. Det är lite ny fakta som jag måste marinera lite först :)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Ja, det är jag helt med på. Jag menar bara att man med visst fog kan säga att rollspel trots allt ger en rätt bra bild av hur sagda tungt beväpnade och traumatiserade män beter sig när de sätts under press.
Man skulle ju kunna tänka sig detta som en del av speldesignen; man har ingen mekanik eller pratar öppet om trauman och hedersproblematik, men är det inte så att det finns de som ser regelmängden och tänker "det är uppenbarligen tänkt att man ska slåss mycket i det här spelet" och därmed spelar sin rollperson så? Och för den delen, skapar inte många spelledare äventyr på samma premiss?

Då bör man ju kanske kunna se det som ett sätt att placera spelaren i exsoldatens mindset, där våldet ligger nära till hands som problemlösning – och där man dessutom ofta upplever en maktlöshet (linjära, rälsade äventyr utan vidare agens utöver "hur ska jag mörda min motståndare")…
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,933
Location
Ereb Altor
Så lägger man till ett endgame. När din RP fått X i sin bästa färdighet så bryter hen ihop. Ditt äventyr slutar här.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,060
Location
Stockholm
Om något kan jag tycka att vi pratar om detta som om det vore lite av ett rollspelsfenomen, med Murder Hobos som någon slags anomali. Men om det inte är det?

Jag har nog mer eller mindre medvetet, dragit paralleller till Old West som ju enligt siffror inte alls var så våldsam som fiktionen säger och tänkt att folk nog varit som folk är. Absolut våldsammare, men att det skulle vara på den nivån trodde jag inte! Å andra sidan gäller ju toppen under digerdödens Italien så kanske var det en rejäl topp?

Som sagt, jag vet inte riktigt. Det är lite ny fakta som jag måste marinera lite först :)
Det är hobo delen som är anomalin. De flesta våldsverkare var bofasta :p
 

Gutte

Warrior
Joined
15 Apr 2020
Messages
243
Det var väl flera stora skiften där man flyttade alla åkrar och hela bondgårdar på 1800 talet. Byn där jag är uppväxt blev helt omgjord. Den tomt som våran gård stod på var tomten till "Norrgården" på 1800 yalet den gården ligger nu 400m utanför byn. Våran gård hade en liten pytte åker som kallades tomt åkern mitt i byn där huset stod en gång i tiden. Många skiften slutade i flera generationer av upplevda orättvisor. Lantmätaren sov nog med pistolen under huvudkudden.
 

Bengtsson

Veteran
Joined
27 Oct 2020
Messages
118
Det var väl flera stora skiften där man flyttade alla åkrar och hela bondgårdar på 1800 talet. Byn där jag är uppväxt blev helt omgjord. Den tomt som våran gård stod på var tomten till "Norrgården" på 1800 yalet den gården ligger nu 400m utanför byn. Våran gård hade en liten pytte åker som kallades tomt åkern mitt i byn där huset stod en gång i tiden. Många skiften slutade i flera generationer av upplevda orättvisor. Lantmätaren sov nog med pistolen under huvudkudden.
Japp!

Ännu värre var det ibland med gränsdragningarna. Hittade en gång ett fall där lantmätaren under sent 1800-tal ankom till en bohuslänsk socken för att avgöra en tvist mellan två grannbyar. Det visade sig att senaste gången lantmätaren var där för att bestämma samma gräns var 1697 (om jag minns rätt), och då var en av gränspunkterna angavs "Kattagrinden". Problemet är att trägrindar ruttnar, och nästan två århundraden senare var det ingen som kom ihåg var den legat...
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,177
Lantmätare hade tjänstepistol anno dazumal. Säger något om hotbilden på 1800-talets landsbygd.
Det var inte de enda. Sabel och pistol hörde till uniformen för brevbärare på landsbygden på 1800-talet.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Om något kan jag tycka att vi pratar om detta som om det vore lite av ett rollspelsfenomen, med Murder Hobos som någon slags anomali. Men om det inte är det?
Nej, om vi tänker oss att våra fantasy utspelar sig i någon slags psuedo/antik/medeltid/tidgmodern tid så tycker jag inte att det är en anomali med gäng med (unga) våldsverkare som drar runt. Framförallt inte om statsmakten är svag och/eller stora krig rasar. LotFP val att ha trettioåriga kriget som setting är helt rätt i så måtto. Även gammel-DnD där spelet utspelar sig i en slags Frontier kan ju motivera sådant (även om Western inte var så våldsam som i filmerna).

Ändrar det här något om hur du/ni tänker kring Kopparhavet?
 
Last edited:

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Det var inte de enda. Sabel och pistol hörde till uniformen för brevbärare på landsbygden på 1800-talet.
Also: tullverket. De militariserads på 1820-talet (eller om det var 30-talet). Jag har inga siffror men det var inte ovanligt att tulltjänstemän dödades i tjänsten under 1600-, 1700- och första hälften av 1800-talet.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,177
Location
Borås, Sverige
Also: tullverket. De militariserads på 1820-talet (eller om det var 30-talet). Jag har inga siffror men det var inte ovanligt att tulltjänstemän dödades i tjänsten under 1600-, 1700- och första hälften av 1800-talet.
Inte så konstigt, de kom ju och försökte lägga sig i folks (o)hederliga arbeten... ;)
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,060
Location
Stockholm
Nej, om vi tänker oss att våra fantasy utspelar sig i någon slags psuedo/antik/medeltid/tidgmodern tid så tycker jag inte att det är en anomali med gäng med (unga) våldsverkare som drar runt. Framförallt inte om statsmakten är svag och/eller stora krig rasar. LotFP val att ha trettioåriga kriget som setting är helt rätt i så måtto. Även gammel-DnD där spelet utspelar sig i en slags Frontier kan ju motivera sådant (även om Western inte var så våldsam som i filmerna).

Ändrar det här något om hur du/ni tänker kring Kopparhavet?
Det är väl det där om att våldsverkarna är utan hem, familj, och/eller annat som egentligen knyter dem till något, d.v.s. "hobo" delen som är något av ett anomali. Som jag förstått det så var många våldsverkare knutna till en plats eller en familj, och i vissa fall var det dessa band som var anledningen till våldsverkandet (ex. Björn-Lars gave sig på Lars från Knohult för den senare hade sovit med Björn-Lars syster och sedan fölovat sig med en annan; Björlåby pojkarna gav Lars, Torpar Gustavs son, som hade kommit tillbaka från sina resor rik, ett rejält kok stryck för att de upplevde att han som torparson förolämpade dem med sina finna kläder).
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Det är väl det där om att våldsverkarna är utan hem, familj, och/eller annat som egentligen knyter dem till något, d.v.s. "hobo" delen som är något av ett anomali. Som jag förstått det så var många våldsverkare knutna till en plats eller en familj, och i vissa fall var det dessa band som var anledningen till våldsverkandet (ex. Björn-Lars gave sig på Lars från Knohult för den senare hade sovit med Björn-Lars syster och sedan fölovat sig med en annan; Björlåby pojkarna gav Lars, Torpar Gustavs son, som hade kommit tillbaka från sina resor rik, ett rejält kok stryck för att de upplevde att han som torparson förolämpade dem med sina finna kläder).
Demobilisering. Avdankning. Varje fred stod man där med tusentals, tiotusentals unga män, förhärdade och förråade av krig, utan några fredliga färdigheter, utan några sociala band. I verkligheten återanpassades så klart många, men säkert inte alla. Om det hade funnits dungeons, skulle några av dem ha blivit murderhobos.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
  • En stark statsmakt
  • Lag som funkar
  • Moral
  • Infrastruktur och ingenjörskonst
  • Sjukvård
  • Magi och andra övernaturligheter
Uppfattningen om mänskliga rättigheter och individens rättigheter.

Ingen självklarhet i dagens värld, och något tämligen okänt under medeltiden.
 
Top