Död mobiltelefon?

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,579
Location
Rissne
De senaste tre åren har min mobiltelefon varit en Xiaomi Mi 9t Pro, som jag varit väldigt nöjd med. Jag har rootat den och stoppat in Pixel Experience istället för Xiaomis egna OS.

Nu är den död, verkar det som.

Idag på vägen hem från jobbet råkade jag missa att ladda den och så stängde den av sig. En stund senare kopplade jag i min batteribank. Eftersom jag var otålig så väntade jag bara tills laddningen sade sig vara 2% klar innan jag försökte starta om den och komma in i OSet.

När jag gjorde det hamnade jag i en synbarligen oändlig bootloop.

I ett förilat försök att komma ur denna loop, startade jag om mobilen igen genom att hålla nere powerknappen en stund. Den stängde av sig och… har inte vaknat sedan dess.

- Jag har laddat den med en laddare och med en batterybank ett par timmar vardera.
- Jag har kopplat in den i en dator (noll effekt)
- Jag har tagit ur SIM-kortet (noll effekt)
- Jag har tryckt på powerknappen samtidigt som vol+ (noll effekt)
- Jag har tryckt på powerknappen samtidigt som vol- (noll effekt)

När jag har den ikopplad i battery banken så reagerar banken genom att dess "jag laddar nånting"-statuslampor går igång. Däremot har jag inte sett bankens laddning gå ner (det är en rätt bra bank med mycket kräm), så jag vet inte om den faktiskt tar laddning.

Goda råd mottages.

Är det helt enkelt dags att ge upp och köpa en ny mobiltelefon?

(Jag överlever nog de närmaste dagarna skulle jag tro; jag har en gammal Gemini PDA som i teorin borde kunna fungera för samtal och sådant ifall det verkligen krävs, annars har jag ju dator och surfplatta.)

EDIT: Nej, PDAn är inte ett alternativ. Jag får inte upp den utan mer våld än jag vill använda, för jag har tydligen slarvat bort verktyget som krävs för att öppna den. Oh well. Jag får överleva utan mobil, då.

År 2023.
 
Last edited:

Zimeon

Magister Katt
Joined
31 Mar 2013
Messages
255
Location
Åkersberga
Vet inte om det hjälper, men min mobil kräver KRÄM om den har laddat ur sig helt. Något fjant med 2A somnar den bara till, det är 2.4 eller helst 3A för att den ska ladda alls om den är helt urladdad. Om den är halvladdad klarar den sig med mindre, men inte om den är död. Nu tror jag inte att du har någon vek laddare, men om nu så skulle vara fallet.

Ett annat knäppare tips är om den har fastnat i bootloop, att att den kanske har pajat. Det gjorde min Nexus 5X och jag hade ganska mycket foton på den. Då googlade jag runt och någon jeppe gav tipset att plocka ur moderkortet och värma det med en värmare, eller i ugnen. Jag tyckte att "jaja, vad har jag att förlora OCH DET FUNKADE! Jag trodde inte mina ögon när lillen bootade upp, och jag hade precis något dygn för att få ut foton och annat behövligt innan den säckade ihop igen. Faktum är att det funkade två gånger till. Jag betvivlar högeligen att det är problemet du har, men jag bara måste nämna det. Moderkortet till mobilen. I UGNEN. På 50 grader i typ fem minuter. Och det funkade. Det var mitt mest förvånade tech-ögonblick.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,579
Location
Rissne
Det som är positivt:
  • Jag är ganska säker på att jag slagit igång googlebackup för min Google Authenticator. VIlket kan vara den bästa funktionen google lagt in de senaste typ fem åren eller nåt.
  • Jag har redan skaffat en bankdosa, så jag kan skaffa nytt bank-id
  • Alla foton är synkade till molnet.
  • Jag har inga dokument, inga mail och inga anteckningar som bara finns på mobilen. Allt är Google Keep, Docs, Mail.
  • Det är löning alldeles precis imorgon, så det är inte ett så stort problem att pröjsa kontant (nåja, med kort) för en ny mobil.
Det jag blir av med är (om Authenticator-backupen funkar)…
  • En månadsbiljett på SL som tar slut kring den 10:e.
  • Ett bank-id som jag som sagt kan skaffa nytt.
Det är ju rätt surt att behöva köpa en mobil såhär, men i det stora hela är det inte en katastrof. Jag har till och med en håltimme i morgon då jag skulle kunna kika iväg till Inet och köpa t.ex. en sån här.
 

Tarsus

Warrior
Joined
24 Jan 2022
Messages
255
En månadsbiljett på SL som tar slut kring den 10:e.
Ligger inte den på ditt konto i deras app eller något? Annars kan du väl gå till en av deras kundtjänstdiskar och be dem att spärra biljetten på telefonen och få den överförd till antingen en ny telefon eller ett kort? Jag tappade ett månadskort från Västtrafik en gång och allt jag behövde göra var att kontakta dem med kortnumret (stod på laddningskvittot) så spärrade de det gamla och gav ut ett nytt kort med månadsladdningen på.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,579
Location
Rissne
När jag har den ikopplad i battery banken så reagerar banken genom att dess "jag laddar nånting"-statuslampor går igång. Däremot har jag inte sett bankens laddning gå ner (det är en rätt bra bank med mycket kräm), så jag vet inte om den faktiskt tar laddning.
Den har nu legat så hela natten; batteribankens laddning har inte gått ner. Jag antar att det betyder att den inte laddar.
 

Zimeon

Magister Katt
Joined
31 Mar 2013
Messages
255
Location
Åkersberga
Ser du hur mycket styrka din bank har? Det är lite ovanligt med banker som trycker mer än en som sitter i väggen. Testa en med 3A innan du ger upp.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,579
Location
Rissne
Ser du hur mycket styrka din bank har? Det är lite ovanligt med banker som trycker mer än en som sitter i väggen. Testa en med 3A innan du ger upp.
Banken brukar trycka ur sig tillräckligt för att mobilen ska tycka att det är "charging quickly". Inte 3 vad jag kan se utan 2.4 iaf.

Jag har också kört min laptops USBC-laddare utan effekt, och den är ju en 100W:are som häver ur sig gott om kräm.
 

Zimeon

Magister Katt
Joined
31 Mar 2013
Messages
255
Location
Åkersberga
Då borde det ju funka. 2.4 är gränsen för min att alls ladda om den är helt urladdad. Känns ju lite som om den däckat helt.

En 100W borde rimligtvis ge 2.4A, eftersom strömstyrkan är spänningen genom effekten. 240/100 = 2.4

Kan kanske vara värt att testa med en 125W-are också (3A), men jag skulle inte hoppas för mycket.


EDIT: Jag var dum i huvudet; se nedan.
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,579
Location
Rissne
Då borde det ju funka. 2.4 är gränsen för min att alls ladda om den är helt urladdad. Känns ju lite som om den däckat helt.

En 100W borde rimligtvis ge 2.4A, eftersom strömstyrkan är spänningen genom effekten. 240/100 = 2.4

Kan kanske vara värt att testa med en 125W-are också (3A), men jag skulle inte hoppas för mycket.

Well…

The ROG AC100-00 is a 100W AC Adapter with a USB Type-C (USB-C) connector and is designed for ROG laptops that support charging via USB-C. It supports international voltage standards (100-240V, 50-60Hz), and includes USB Power Delivery (PD) 3.0 technology that automatically detects and supplies 5V/3A, 9V/3A, 15V/3A and 20V/5A
Om 5A inte räcker så… =)
 

Zimeon

Magister Katt
Joined
31 Mar 2013
Messages
255
Location
Åkersberga
Ho, det var jag som fick hjärnsläpp; mina ursäkter. Effekten är strömstyrkan gånger spänningen, så strömstyrkan är effekten GENOM spänningen, alltså inverterat. Har du något som drar 2A och går på 240V, så har du en effekt på 480W. Din 100W-are räcker alltså gott och väl. Dock är det inte så att den använder alla 100W vid alla lägen; som beskrivningen ger, är det är bara vid 20V-läget som den ger järnet och verkligen har en effekt på 100W. Jag är inte riktigt helt på det klara varför laddare beter sig som de gör, men jag antar att standarden säger att man inte ska leverera hur mycket ström som helst utan att saker pajar, och vad jag förstår är det 5V som används för laddningar. Så ja, du laddar med 3A. Om det inte räcker, då räcker ingenting.
 

lupus

Veteran
Joined
16 Jul 2022
Messages
53
Ho, det var jag som fick hjärnsläpp; mina ursäkter. Effekten är strömstyrkan gånger spänningen, så strömstyrkan är effekten GENOM spänningen, alltså inverterat. Har du något som drar 2A och går på 240V, så har du en effekt på 480W. Din 100W-are räcker alltså gott och väl. Dock kan man inte leverera hur mycket ström som helst genom en USB-C, och vad jag förstår är det 5V som används för laddningar. Så ja, du laddar med 3A. Om det inte räcker, då räcker ingenting.
Tyvärr har du nog fortfarande hjärnsläpp eftersom du blandar DC-ström med AC-spänning ;)

På AC-sidan drar den 100W/240V=0,4A (om man ignorerar effektfaktorn). På DC-sidan levererar den som databladet säger upp till 100W/20V=5A.
 

Zimeon

Magister Katt
Joined
31 Mar 2013
Messages
255
Location
Åkersberga
Jo jo, jag vet att den inte drar 5A från 240v-uttaget, det slulle vara en effekt på 1200W. Skulle krävas två sådana för att sänka en just normal säkring...

Men som sagt, på likströmssidan, om den ställer in sig på spänning 5V, levererar den heller inte 100W/5V=20A, utan bromsar sig på 3A. Det är väl någon praktisk, alternativt standardiserad gräns (osäker)
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
819
Location
Umeå
Ett tips som jag inte vet ifall du testat är att rengöra laddningsporten med elektronikrengöring. Det har hänt mig att en telefon utan batteri vägra ladda pga näst intill osynligt smuts.

När telefonen sedan bootade var den oerhört mörk (tror ljussensorn fick fnatt) och jag såg först inte att den bootade upp. Med en stark lampa kunde jag dock se skärmen och ställa om ljusstyrkan och göra en reboot. Efter det startade den som normalt igen.
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
819
Location
Umeå
Den har nu legat så hela natten; batteribankens laddning har inte gått ner. Jag antar att det betyder att den inte laddar.
Jag har för mig att rekommendationerna för att ladda ett helt tomt mobilbatteri är 48 timmar, så man får vara ännu tålmodigare.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,579
Location
Rissne
Jag har nu i varje fall skaffat mig en ny mobiltelefon. Jag kände mig helt enkelt inte bekväm med att vara utan bank-ID, SL-kort och så vidare i flera dagar så det fick bli så.

Nästa vecka är det höstlov. Då har jag tid att göra eventuella last-ditch efforts. Lyckas jag, så säljer jag mobilen till nån bättre behövande. Efter att ha rensat den, såklart.
 
Top