Genesis said:
Kan du ge exempel på användbar information som kan vara lämpligt att placera i stämningstexten? Det känns som att man gömmer undan den där. Man letar inte i stämningstexten när man söker info, liksom.
Jag är inte Rymdhamster, men jag fick en tanke här. Jag tänker mig att det finns information som inte är
central för att överhuvudtaget kunna spelet, som det egentligen inte är
viktigt att kunna utantill, men som
om man känner till den innebär en förhöjning av spelupplevelsen. Det skulle till exempel kunna röra sig om små kulturella egenheter eller mindre ritualer, historien bakom vissa ord eller någon historisk personlighet eller så.
Och så tänker jag att det åtminstone för mig är lättare att minnas saker jag läst i prosaform, när det gäller hur världen är beskaffad. Jag läser en hel del scifi, och tänker ofta att jag efter att ha glidit igenom en bok att jag teoretiskt sett skulle kunna spela eller spelleda i den världen utan större bekymmer (dock bara spelleda med lite extra hjälp med struktur, äventyrsbyggande etc). Genom fiktionen kan man lära känna spelvärlden på ett annat sätt än genom rena faktatexter.
Så jag tänker att fiktionen skulle kunna ha en förstärkande effekt genom att bidra med små snuttar information som skapar stämning och ger viss bekvämlighet i spelvärlden.
Fast det bygger såklart lite på att det finns något i prosan i sig som lockar, att den drar in läsaren snarare än att man måste tvinga sig igenom den. Å andra sidan tog jag mig igenom DaVincikoden, så tydligen behöver språket inte vara så jättebra.
Det borde byggas fler rollspel som är knutna till existerande fiktiva världar, så att man kan få synergieffekter mellan de olika media som finns. Just nu är det väl mest Sagan om Ringen som får sån effekt. Och en handfull andra licensspel. Nackdelen blir ju att om storyn i icke-rollspelsmediet blir för episk blir det svårt att rollspela i samma värld...
//Krank, flummar lite.