Nekromanti Därför låtsaskrig

Peter_Sandberg

Veteran
Joined
25 Jan 2004
Messages
5
Location
Nyköping
Läste tråden nedan och kände att jag vill kommentera lite.

De artiklar jag skrev för Sverox vände sig inte till tävlingsspelare. Vad Magnus Alm skriver om i nya Sverox får han står för själv.

SPBF vill organisera samtliga svenska paintballspelare men har valt att initialt vända sig till de som tävlar av olkia anledningar.

Vad gäller Fenix så var Tove och jag överens om från början att vinkeln inte var att vända sig till den "hårda kärnan" av tävlingsspelare (5-600 personer) utan till den tiofallt större gruppen som lirar på kul.

Kan ni inte stå ut med att 10% handlar om PB/Airsoft så jämför då med andra tidningar ni köper eller en dagstidning och hur mycket ni inte läser där.
Vidare så är Fenix en kommersiell produkt som går runt via annonsintäkter. Till er som tror att det går att skapa en lönsam tidning med rent rollspelsinnehåll på svenska säger jag ett ärligt menat: "Lycka till!"

Visst vore det intressant att göra både spelförbundet Sverok och den kommersiella tidingen Fenix till ett slags Robinson där en verksamhetsgren röstas ut varje vecka.
Följden blev en total splittring och en nedlagd tidning.

Konfliktsimulering är ett intressant begrepp som flöt upp någonstans ifrån.En sammanfattning:
Rollspel: Handlar ofta om konflikter och gärna med inslag av exotiska vapen.
Figurspel: Går sällan ut på att komma först runt kvarteret med hunden.
Lajv: Boffer och blankvapen.
Datorspel: CS m.fl. Behöver jag utveckla?
PB/Airsoft: Att skjuta gelatin/plast på andra människor.

Är detta verkligen så främmande som det påstås?

Vill ni ha mer rollspel/lajv/figurspel/datorspel/brädspel så sätt då igång och skriv. Gör så här:
1. Skriv
2. Skicka in.

Håll inte på att skicka mail med innehåll av typen "Jag-tror-jag har-en-artikelidé-och-jag-skulle-vilja-skriva".
Det duger inte.
För Anders och Tove vet att det i 99 fall av 100 bara blir varm luft kvar när det ska ner på disk.

Kom ihåg att för lata svin är marken alltid frusen.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,551
Location
Fallen Umber
Vidare så är Fenix en kommersiell produkt som går runt via annonsintäkter. Till er som tror att det går att skapa en lönsam tidning med rent rollspelsinnehåll på svenska säger jag ett ärligt menat: "Lycka till!"
Redan innan första numret kommit ut var det sagt att Fenix inte skulle bygga på annonsintäkter, eftersom man då riskerade att gå samma väg som Codex och försvinna in i mainstreamens förlovade land i jakten på annonsörer. Jag betvivlar att andelen paintball- och airsoftfantaster som köper tidningen är så stor att annonsörerna bryr sig så väldigt mycket. Desutom kan jag räkna till totalt 0 annonser riktade mot dessa målgrupper i det senaste numret.

Visst vore det intressant att göra både spelförbundet Sverok och den kommersiella tidingen Fenix till ett slags Robinson där en verksamhetsgren röstas ut varje vecka.
Följden blev en total splittring och en nedlagd tidning.
Jag kan verkligen inte begripa hur du resonerar här. Bara för att en eller två eller tre verksamhetsgrenar inte hör hemma i förbundet betyder det ju inte att inga gör det? Och eftersom Fenix redan nu består till mer än hälften av rollspelsmaterial så förstår jag inte hur en tidning enbart inriktad på rollspel, brädspel, lajv och figurspel (eftersom samlarkortspel inte funkar i tidningsform, och övriga verksamheter inte hör hemma i förbundet, i min mening) skulle läggas ned direkt. Förklara gärna.

Vill ni ha mer rollspel/lajv/figurspel/datorspel/brädspel så sätt då igång och skriv. Gör så här:
1. Skriv
2. Skicka in.
Jaha? På vilket sätt skulle det här påverka fördelningen mellan olika ämnen i tidningen?


/Dimfrost
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Konfliktsimulering är ett intressant begrepp som flöt upp någonstans ifrån.En sammanfattning:
Rollspel: Handlar ofta om konflikter och gärna med inslag av exotiska vapen.
Figurspel: Går sällan ut på att komma först runt kvarteret med hunden.
Lajv: Boffer och blankvapen.
Datorspel: CS m.fl. Behöver jag utveckla?
PB/Airsoft: Att skjuta gelatin/plast på andra människor.

Är detta verkligen så främmande som det påstås?
Nej...SVEROK är trots allt SVEriges Roll Och Konfliktspelsförbund. Därmed inte sagt att jag gillar det - jag har tidigare framfört kritik mot både Sverok och dess indelning, eftersom jag inte känner någon samhörighet med datorspelare, airsoftare och paintballare. Rollspel och lajv har tydliga rollmoment, och i den mån airsoft har det...givetvis, det är klart det kan kvala in som lajv. Likväl, den här diskussionen handlar inte om Sveroks vara och icke vara, utan om Fenix.

Och Fenix skulle vara en tidning för rollspelare, inte för roll- och konfliktspelare. Jag tycker det är en viss sakskillnad där. Visst, rollspel och lajv involverar ofta strid och konflikt, men deras huvudsakliga betoning är helt och fullt rollmomentet, skådespeleriaspekten. Å andra sidan, ur den bemärkelsen är Airsoft mer relaterat än vad paintball, datorspel, kortspel och figurspel är, så ja...jag medger att det är luddigt. Men det har väl inte varit en enda lajvartikel hittils i Fenix, för lajvarna har ju sina egna tidningar? Figurspel och brädspel och så är å andra sidan uttalat _spel_, liksom rollspel (spelmomentet) medan airsoft då är en lajvliknande aktivitet, eller en lek - för jag vet inget annat spel där de fysiska förutsättningarna är avgörande. Och om lajv då inte är med i Fenix (såvida jag inte drabbats av minnesförlust) så förstår jag fortfarande inte vad airsofthar där att göra. (Därmed inget illa menat mot er airsoftspelare, jag tror säker att det är jätteroligt, men jag ser ingen gemensam grund med rollspel om inte lajv delar den).

Det där blev förmodligen ganska förvirrat, ursäkta...jag är väl inte i form. Fritt fram att såga mina argument :gremsmirk:

Men...

Vill ni ha mer rollspel/lajv/figurspel/datorspel/brädspel så sätt då igång och skriv. Gör så här:
1. Skriv
2. Skicka in.
Det är ju det vi gör.

- Ymir, skrev 'Slaveri Mundana' i Fenix 3 å Neogames vägnar

P.S. I övrigt är jag enig med Dimfrost.
 

Fenix

Warrior
Joined
7 Nov 2003
Messages
277
Location
Stockholm
Spelhobbyns märkliga sammansättning

Det har varit många frågor om varför airsoft och paintball är med i Fenix här på www.rollspel.nu och det är kanske inte så konstigt - det här är ju en renodlad rollspelssajt, vilket gör att de flesta som är aktiva här är det för rollspelens skull och inga andra spel eller hobbygrenar;-) Och som vi har sagt förut så kommer rollspel alltid att utgöra minst hälften av Fenix, det är där vi har vår tyngdpunkt.

Men.

Spelhobbyn är stor, och på gott och ont känner vi oss som en del av den. Sverok har haft ett stort inflytande på vilka hobbygrenar som kommit att samarbeta, och det är mycket möjligt att vi under arbetet med Sverox "smittades" av andra delar av spelhobbyn och därför helt felaktigt tycker att de passar in riktigt bra;-) Men det tycker vi...

Precis som Peter skriver i sitt inlägg har vår målsättning aldrig varit att täcka den del av paintball som går mer och mer mot sporthållet - just för att den utvecklingen ligger väldigt långt ifrån den gemenskap gamers annars har, men också för att de inte känns representativa för alla de paintballspelare som gör det mer på kul och som konfliktsimulering.

På samma sätt tycker vi att airsofthobbyn är inne i en spännande utvecklingsfas, där det sker ett närmande mot/korsbefruktning med framför allt lajvhobbyn som vi hoppas kunna vara med och följa.

Vad gäller paintball, och i ännu större utsträckning vad gäller airsoft, känner vi att Fenix fått ett mycket varmt mottagande - trots det relativt lilla utrymme dessa hobbygrenar fått i tidningen. Till viss del beror det säkert på skribenterna, som är duktiga och har bra cred inom sina hobbygrenar:)

Vad gäller pengar däremot så är det inte annonser som bär tidningen idag, och det kommer inte att vara det i framtiden heller. Däremot finns annonser med som ett av de ben vi försöker stå på och ännu så länge är det de mer traditionella spelen (hit räknar vi definitivt även rollspel i det här sammanhanget) som satsat kulor.

Så varför låter vi inte annonsörerna bekosta tidningen helt? Enkelt. Vi vill göra en tidning av spelare, för spelare. En tidning som försöker täcka stora delar av spelhobbyn lite grand, men som har ett tydligt fokus på rollspel. En tidning som finns för att läsarna vill ha den. Skall tidningen överleva måste den gå runt. Vi är beroende av att ni läsare är beredda att betala för tidningen, som prenumeranter eller genom att köpa lösnummer.

För er del är det kasst för att det kostar pengar. Men det är bra, för så länge ni är en bärande del i finansieringen kommer tidningen inte att gå mot bara det bästsäljande inom datorspel och film där de stora annonspengarna finns. Och ytterst är det faktiskt också det som avgör vilka hobbygrenar som i längden kommer att finnas kvar i tidningen. Visar det sig att inga paintball- och airsoftspelare bryr sig om tidningen ändå åker de ut. Men inte innan dess.

Vi beklagar om alla inte gillar, eller ens läser alla artiklar. Men det är inget konstigt med det. Däremot hoppas vi att ni som läser hittar något guldkorn i varje nummer, och flera artiklar ni tycker är intressanta. Olika läsare pekar på olika artiklar när de korar sina favoriter - vilket också känns bra:)

Slutligen tröttnar vi aldrig på feedback. Vare sig på att höra era åsikter om de nummer vi släppt, eller att få förslag på nya artiklar. Nya skribenter är också alltid välkomna - det är kul med nya ansikten:) Tyvärr kan det bli trångt om saligheten ibland, så vi garanterar inte att du kommer med när du skriver - men möjligheterna finns;-)

/anders & tove
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Men det har väl inte varit en enda lajvartikel hittils i Fenix, för lajvarna har ju sina egna tidningar?

Det har det, fast inte så mycket. Ettan inkluderar en tresidig sak om hur lajvare kan skaffa pengar till sina arrangemang. I tvåan finns en halvsidesartikel - jag minns inte på rak arm vad den handlar om, men den ligger på samma sida som "Birger Barbaren hugger i". (-:

Det stämmer att lajv får ganska lite utrymme eftersom de (i synnerhet ångest- och psykodramalavjarna) har egna publikationer. Samma orsak som att Fenix knappt nämner dataspel; om det dyker upp nåt PC-spel av rollspelsintresse kan det väl vara idé att ta upp, men PC Gamer täcker redan området i stort bättre än vad Fenix kan göra.

--
Åke
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Nitpick [OT]

Sverok använder inte längre förkortningen om jag förstått det hela rätt, utan heter "Sverok - spelförbundet".

I övrigt kan man ju fundera på om just "Roll- och konfliktspel" betyder att det är för spel med roll- OCH konfliktsmoment, eller för både spel med rollmoment och spel med konfliktmoment.

Men jag är helt enig, Sverok är på väg åt ett håll som inte är friskt för någon del av förbundet.
 

Peter_Sandberg

Veteran
Joined
25 Jan 2004
Messages
5
Location
Nyköping
Innehåll i Fenix

Ok - då försöker vi hålla oss on topic så gott det går.

Som Tove och Anders skriver ovan så är annonser bara ett av benen som Fenix balanserar på och man vägrar stoiskt att låta den mörka kraften ( pengarna från datorspelsindustrin ) styra urvalet av artiklar.
Delvis fel av mig således.
Peter: 0
Fenix: 1

Vad gäller annonser så har Sveriges största paintballförsäljare visat intresse för annonsplats. ( De säljer f.ö. airsoft och lajv-vapen också om det kan intressera någon.)

Om jag inte helt missminner mig så var grundfrågan nåt i stil med: Varför paintball och airsoft i Fenix?
Vilket sen flikades ut till: Varför PB/AS i Sverok.

Sverok kallar sig numera för Spelförbundet.
Jag svarar inte för Sverok men jag tror att man precis liksom jag personligen ser ett värde i att ha många medlemmar i förbundet. Sen är jag personligen för att skapa verksamhetsgrenar för att på så sätt fånga upp de olika gruppernas särintressen.
Men det är en annan diskussion.

Tes: Kasta inte ut en eller två aktiviteter bara för att "renodla" utan sök istället gemensamma beröringspunkter och intressen.
Vi skapar inte styrka genom splittring.

Varför ska ni som vill se ett annorlunda innehåll i Fenix se till att skicka in artikelmaterial?
Därför att det ger redaktionen ett större urval vid sättningen och därmed god chans att direkt påverka innehållet.
Som Fenix själva säger: Vill ingen ha PB/AS så åker det ut.

Men den logiska fortsättningen av detta måste ju bli att det ska till ett ersättningsmaterial.
Ska just nu avsluta del två och påbörja del tre i en artikel som inte alls handlar om paintball.

Det är alltid lättare att förändra något om man också kan hjälpa till med lösningen. Skriv därför egna artiklar och skicka in.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,551
Location
Fallen Umber
Re: Innehåll i Fenix

Vad gäller annonser så har Sveriges största paintballförsäljare visat intresse för annonsplats. ( De säljer f.ö. airsoft och lajv-vapen också om det kan intressera någon.)
Det är ju ganska svårt att veta vilka som har visat intresse för annonsplats; det enda jag kan gå efter är ju vilka annonser som jag faktiskt hittar i tidningen. Men visst, om paintballförsäljare annonserar ställer det saken i ett lite annorlunda ljus.

Tes: Kasta inte ut en eller två aktiviteter bara för att "renodla" utan sök istället gemensamma beröringspunkter och intressen.
Vi skapar inte styrka genom splittring.
Det bästa är naturligtvis en medelväg, för inget av extremfallen är att föredra. Men den här diskussionen har dels förts tidigare, och dels är det här alldeles fel forum, så vi lägger ner den här biten.

Varför ska ni som vill se ett annorlunda innehåll i Fenix se till att skicka in artikelmaterial?
Därför att det ger redaktionen ett större urval vid sättningen och därmed god chans att direkt påverka innehållet.
Som Fenix själva säger: Vill ingen ha PB/AS så åker det ut.

Men den logiska fortsättningen av detta måste ju bli att det ska till ett ersättningsmaterial.
Ska just nu avsluta del två och påbörja del tre i en artikel som inte alls handlar om paintball.

Det är alltid lättare att förändra något om man också kan hjälpa till med lösningen. Skriv därför egna artiklar och skicka in.
Jag menade mest att jag inte tror att Fenix har någon direkt brist på artiklar i rollspelsväg, snarare tvärtom. Själv skrev jag artikeln om zeppelinare i nr 2, men jag påpekade inte det i förra inlägget för att jag inte tyckte det kändes relevant för diskussionen.


/Dimfrost
 

eileen_UBBT

Veteran
Joined
7 Feb 2004
Messages
10
Location
Luleå
Re: Nitpick [OT]

Nej, det stämmer inte riktigt. Det fanns en motion på senaste Riksmötet om att Sverok skulle byta namn från "Sverok - Sveriges Roll- och konfliktspelsförbund" till "Sverok - Spelförbundet", men den röstades ned. "Sverok - Spelförbundet" används dock som en slogan i marknadsföringssammanhang.
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Det stämmer att lajv får ganska lite utrymme eftersom de (i synnerhet ångest- och psykodramalavjarna) har egna publikationer. Samma orsak som att Fenix knappt nämner dataspel; om det dyker upp nåt PC-spel av rollspelsintresse kan det väl vara idé att ta upp, men PC Gamer täcker redan området i stort bättre än vad Fenix kan göra.
Skillnaden från Fenix och de stora jättarna kring PC-spel här i sverige är att Fenix har riktiga journalister bakom rodret. Av de fem stora tidningarna i Sverige som berör PC-spel var det bara en chefredaktör som var journalist i grunden. De bryter således också mot Pressetik i varje nummer, då dessa tidningar accepterar mutor i form av resor, seminarium och frikostiga bjudningar för att få en inblick i kommande spel.

Däremot kan Fenix kolla åt Goodgame.se som försöker bli för Datorspelande vad Sverok är för Roll- och konfliktspelare.

(Naturligtvis sparade jag inte länken till artikeln jag refererar till :gremsmirk:.)
 
Top