Nekromanti Cryptonomicon

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Fantasylitteratur [OT]

Neil Gaiman gillar jag skarpt oxå, i synnerhet American Gods och den allmänt jättefantastiska Good Omens som han skrev med TP... Å för den delen tycker jag att Katherine Kerr fortfarande skriver bra böcker, även om jag tröttnat på Jordan, Eddings, Brooks och Tolkien...
Gaiman älskar jag verkligen. Men min favorit är nog ändå Stardust. Den är så himmla mysig och bra att det är skröämmande! American Gods är riktigt bra den med´och Neverwhere likaså. Men det är allt jag läst av honom, nån dag ska jag läsa Goda Omen och Coraline också... Sandman har jag läst fyra delar av också och den är ju fantastisk. Om du gillar fantasy ska du absolut ta en titt på A Song of Ice and Fire... Det bästa jag läst i fantasyväg.

När det gäller Burrougs så är knarkig dfet intryck jag fått av honom. Har ju inte läst nått av honom än, men Junky borde väl också vara knarkig, eller? :gremsmile: Förutom Naked Lunch då.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Fantasylitteratur [OT]

Nu bad jag ju iofs om böcker som inte var särskilt knarkiga (har burrougs till det) men tack för tipsen. Några fler?

Rollspelsstandardfantasy klarar jag tydligen av även om jag inte prioriterar det särskilt högt.
Rollspel och literatur är ganska olika saker, även i sina likheter.

/Balderk
 

Greymourn

Swordsman
Joined
28 Jan 2001
Messages
593
Location
I en stad i ett län etc.
Jag ska ha filmen...

... och spelet oxå för den delen...

Och ja Junky är knarkig... Sedan har du ex. Ghost of Chance som bara har en knarkig scen, och mest handlar om Burroughs syn på kristendomen, människan och de utrotningshotade lemurerna på Madagaskar, allt ur en fransk 1700 tals pirats ögon... Tycker jag e intressant...
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Fler boktips

Buden på nr 49 av Thomas Pynchon. En tunn liten bok om ett märkligt postnätverk i Kalifornien, med en otrygg känsla av konspirationsteorier i bakgrunden. Om man gillar denna bok finns det en otrolig massa läsning att hämta i andra böcker av samma författare, till exempel Gravitationens regnbåge eller Mason & Dixon, men dessa är ganska tunga att ta sig igenom för den oförberedde.

Arken, av Peter Nilson. Handlar om en man som är odödlig, han föds i mytens tid före syndafloden, och vandrar genom världshistorien för att till slut uppleva universums slut ombord på Arken. En lärd och underhållande bok, med fantastiskt språk. Peter Nilson har även skrivit ren SF i Rymdväktaren och Nyaga, samt en massa andra böcker, både skönlitterära och populärvetenskapliga.

Fängelsestaden, av Sam J Lundwall. En något banal historia i en fullkomligt underbar miljö: en fullkomligt gigantisk stad, flera hundra våningar hög och näst intill oändlig utsträckning. Måste läsas.


/Dimfrost, skumma böcker är bra
 
Top