Crusader Kings - är det ett bra brädspel?

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,028
Som rubriken lyder: Är Crusader Kings ett bra brädspel? Om inte, vad rekommenderar ni för bra, påkostade brädspel? Dvs något rätt maffigt spel, typ Mansions of Madness eller liknande.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Som rubriken lyder: Är Crusader Kings ett bra brädspel? Om inte, vad rekommenderar ni för bra, påkostade brädspel? Dvs något rätt maffigt spel, typ Mansions of Madness eller liknande.
Vad för typer av spel tycker du om , abstrakta , workerplacement , resource management , hack n slawh osv . Ge oss något att gå på så är det enklare att rekommendera något 😁
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,028
Jag gillar strategiska spel mer än workerplacement och resurshantering. Strid är mer kul än management. Element av tur är helt ok så länge det inte är slumpen som styr allt. Abstrakt eller konkret spelar ingen roll, men för pilligt kan det inte vara – jag har stora händer och avskyr det petiga. Jag gillar dessutom det estetiskt tilltalande och välgjorda (dåligt gjutna eller rent av fula plastpluppar kan jag t.ex. irritera mig rejält på).

EDIT: spel jag verkligen gillar är t.ex. Drakborgen, Mansions of Madness och Fall of Magic, men även Illuminati (2nd ed; sedan blev det för plottrigt).
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Jag har inte spelat CK själv, och kan därför inte hissa eller dissa det. Spelet har fått helt OK kritik på bgg, så det kan väl vara värt att spana in om du gillar temat https://boardgamegeek.com/boardgame/253574/crusader-kings

Givet det du säger att du letar efter i spel (strid, strategi, lite slump, snygga spel), så vill jag slå ett slag för Imperial. .

Imperial ser på ytan ut som Risk - en vacker karta över Europa anno 1900-något, med små båtar och gubbar på. Grejen är att du inte spelar som ett land, utan som någon sorts krigs-kapitalist. Du kan köpa upp "bonds" i ett land, som gör att du tjänar på alla militära framgångar det landet gör. Har du mest bonds så är det dessutom du som styr landets trupper - fram tills dess att någon annan köper ut dig!

Slumpen är helt frånvarande - strider vinner man om man har flest trupper, och strategin kommer in i att man får själv välja vilken sorts handling man vill utföra varje runda (producera trupper, flytta trupper, tjäna pengar osv).

Kan varmt rekommendera det.

 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,028
Jag har inte spelat CK själv, och kan därför inte hissa eller dissa det. Spelet har fått helt OK kritik på bgg, så det kan väl vara värt att spana in om du gillar temat https://boardgamegeek.com/boardgame/253574/crusader-kings

Givet det du säger att du letar efter i spel (strid, strategi, lite slump, snygga spel), så vill jag slå ett slag för Imperial. .

Imperial ser på ytan ut som Risk - en vacker karta över Europa anno 1900-något, med små båtar och gubbar på. Grejen är att du inte spelar som ett land, utan som någon sorts krigs-kapitalist. Du kan köpa upp "bonds" i ett land, som gör att du tjänar på alla militära framgångar det landet gör. Har du mest bonds så är det dessutom du som styr landets trupper - fram tills dess att någon annan köper ut dig!

Slumpen är helt frånvarande - strider vinner man om man har flest trupper, och strategin kommer in i att man får själv välja vilken sorts handling man vill utföra varje runda (producera trupper, flytta trupper, tjäna pengar osv).

Kan varmt rekommendera det.

Tack! Det spelet skall jag definitivt kolla upp.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Jag vet att jag tjôtat om det förut, men bgg:s sökfunktion (den "avancerade") är skitbra för att hitta nya spel är spana in. Du kanske, exempelvis, vill ha ett strategiskt spel, med rymdtema, som måste fungera för 1-6 spelare, och får ta max tre timmar? Då kan du söka på sådana spel, och sortera dem efter användarbetyg. Såklart inte 100% säkert att det första spelet faller på läppen, men ändå ett bra sätt att hitta ett par spel som är värda att spana in.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Tack! Det spelet skall jag definitivt kolla upp.
Det finns två utgåvor, en som heter "Imperial", där kartan är begränsad till Europa, och en som heter "Imperial 2030", där spelplanen är hela världen. Reglerna är i övrigt identiska (så som jag har uppfattat det). Det finns alltså ett val om du föredrar "nära framtid" framför "förra sekelskiftet".
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,250
Jag gillar CK som brädspel. Känslan är en mer avancerad version av gamla trotjänaren Svea Rike, komplett med orättvis slump ibland och stor skillnad mellan omgångar. Även om det är ett strategispel där taktik spelar stor roll är det mer ett spel som bygger en historia, precis som datorspelet.
 
Last edited:

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,283
Har bara spelat det en gång men tyckte det var riktigt bra! Kul med konceptet att styra över en ätt, se till att det alltid finns en arvinge osv.
Jag har inte spelat datorspelen men upplevde inte att det var ett hinder.
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
970
Mechs and Minions är ett trevligt strategiskt co-op spel om co-op spel är intressanta.
 
Top