Nekromanti Crowdfunding:en av Svenska kulter RPG har startat!

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
Kul. Däremot förstår jag inte upplägget.
Är stretch-goal:en något man köper? Och vad händer om nivån inte uppnås? Får man tillbaka pengarna då? Och vad händer då med fundrasingen i övrigt - kan det inte hända att den sjunker under en nivå så att det blir en snöbollseffekt.

Det kanske måste förtydligas så man vet vilka risker som finns.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Om du köper nåt innan ett Stretch Goal nås, och vi inte kommer upp till det, så får vi väl betala tillbaka det (eller lösa det ändå, se nedan). Vi vill inte blåsa nån. Men smartast är väl att vänta till målet uppnåtts innan man köper nåt på den nivån.

En del grejer kommer vi kanske trycka ändå, om intresse finns. Så vi löser det på det sättet om situationen uppstår. Det gäller speciellt saker i små serier.

Men det känns som just nu att SG1 är troligt.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Svenska kulter bygger på Anders Fagers skräckböcker med samma samlingsnamn. Cthulhu-mythosen i en svensk miljö. Men i Svenska kulter - rollspelet spelar du inte en investigator (även om man kan göra det om man vill) utan kultist. Eller monster.
Arfert said:
Det har med andra ord ingenting med Kult att göra.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
kan man få veta något om regelsystemet?
Arfert said:
Semi-indie. Påminner om saker som "Dr Who-Fate" och mitt egna Parallel Worlds. Konfiktresolution relationskartor och bomber. Fast skrivet för en målgrupp som kanske inte spelat rollspel tidigare. Regellätt. Rakt skrivet. Och stridssystemet är ett av de kortaste i rollspelshistorien. (Spelet handlar inte om att slåss, det är en bisak).
 

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
Arfert;n19181 said:
Svenska kulter bygger på Anders Fagers skräckböcker med samma samlingsnamn. Cthulhu-mythosen i en svensk miljö. Men i Svenska kulter - rollspelet spelar du inte en investigator (även om man kan göra det om man vill) utan kultist. Eller monster.
Skriver han för den officella Cthulu-mythosen med lovecraft & allt - eller skriver han solo för någonting som starkt påminner om Lovecraft-universumet?
Arfert said:
Det är väl 97% Lovecraft. Dagon, YogSothoth, Nyarlathothep och gänget. Men jag visste inte att man kan skriva för en officiell mythos. Lovecraft är ju död. ;)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,616
Location
Rissne
Tre solar;n19173 said:
Kul. Däremot förstår jag inte upplägget.
Är stretch-goal:en något man köper? Och vad händer om nivån inte uppnås? Får man tillbaka pengarna då? Och vad händer då med fundrasingen i övrigt - kan det inte hända att den sjunker under en nivå så att det blir en snöbollseffekt.

Det kanske måste förtydligas så man vet vilka risker som finns.
På IndieGoGo kan crowdfunderns nivå aldrig sjunka, bara öka. Eftersom pengarna dras från finansiärerna direkt när de går in och stödjer projektet.

Uppnås 2000 euro så landar alla pengar som ditintills skickats in hos de som startat crowdfundern, alltså Arfert.

Om 2000 euro inte uppnåtts när tiden är ute går pengarna tillbaks till finansiärerna.

Det går, vad jag vet, inte att ångra sitt deltagande. Gjort är gjort.

Därmed, som Arfert säger -- vill man vara helt 100% säker på att få en hårdinbundan bok till exempel så väntar man tills 3000-nivån nåtts.


Det här med att knyta rewards till stretch goals är lite okonventionellt, framför allt eftersom man inte kan modifiera sin nivå i efterhand riktigt. Men jag tror det kan funka.



Arfert; om jag idag finansierar med €10 och sedan en gång till med €25, kan jag be er "slå ihop" dessa till en €35:a senare då, och på så vis "uppgradera" mitt pledge? Eller får jag stå mitt kast och stå ut med att ge er €10 plus €35?

Ingår PDF:en i nivån med mjukpärm? Eller ska man se alla nivåerna som helt separata?
krank said:
Also: Jag ska såklart funda spelet, men inte såhär mitt i månaden...
Arfert said:
Du kan slå ihop det, det fixar vi på nåt sätt.
Vi separerade PDFen och boken för enkelhets skull. Allt är separat. Ett smörgåsbord.
Vi är okonventionella för att vi inte visste hur vi skulle göra. ;) Det kändes ok.
krank said:
Bra! Huvudsakligen är att det är tydligt. Det är ju fortfarande ganska ny mark det här med crowdfunding, så jag gillar experiment och att olika varianter testas.
Tre solar said:
Alltså: jag vet hur en crowdfunding funkar.

Däremot så riskerar den som är super-fan att hamna i en märklig situation om hon köper samlarutgåvan. Pengarna dras, men om bonusnivå två inte uppnås får man ingen produkt.
Arfert said:
I så fall får hon tillbaka pengarna. Eller så gör vi en specialbindning åt henne.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Jag gissar att kultist-nivån innehåller ett ex av grundreglerna i bok? Och att man får den i hårdpärm om mål #1 uppnås?
Arfert said:
se inlägg nedan: Allt säljs separat.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
ALLT är separat! Det är inte nivåer. Det är ett smörgåsbord. BLI KULTIST innebär att Anders Fager skriver in dig i ett exempelsällskap. Men boken ingår inte. Den köps separat.

Men om nivå 1 uppnås så blir alla böcker i hardcover.
chrull said:
Ah. Då måste jag fundera lite.
Arfert said:
På hur många du vill ha? ;)
 
Top