Nekromanti Crowdfunda Svenska kulter?

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
...är en tanke jag leker med. Men vet inte om jag orkar. Fager drar nog en del nyfikna, dock.

Vilken tjänst är bäst för en svensk?
Vilken tjänst är enklast?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Tänkte bara säga att man behöver inte ha en massa streach goals.

För mig räcker det utmärkt med en nivå: man betalar och får boken.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,596
Location
Rissne
FundedByMe låter en använda svensk valuta, men har haft lite krångel och man får - vad jag förstått - inte ha sin presentation helt på svenska. Märkligt, givet att företaget är svenskt.

IndieGoGo låter en ha sin presentation helt på svenska, men det närmaste svensk valuta man kan ha är euro. Har inte hört om någon som haft problem med dem.


I övrigt är de ganska lika; de låter folk betala med paypal, och de kan betala ut till paypal också.

Hittills är jag mycket nöjd med IndieGoGo; det var väldigt lätt och smidigt att båda lägga in nivåer och bonusmål och allting. Väldigt enkelt interface.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,596
Location
Rissne
anth said:
Tänkte bara säga att man behöver inte ha en massa streach goals.
I mina ögon är stretch goals och olika backernivåer inte strikt taget nödvändiga, men de är att betrakta som hyfsat enkla medel för att gripa tag i publikens belöningscentra. Gamification, och allt det där - man gillar att se mätare öka.

Men måste man ha dem? Nope. Jag har sett minst ett spel vägra ha stretch goals eftersom de inte ville lägga till något och inte jobba extra bara för att kickstartern gick bra.

Jag har dock inte sett så många som inte haft åtminstone två backernivåer; en väldigt låg (10-20 spänn) som är rent symbolisk, och en som är "du får produkten". Men det är klart man klarar sig utan såna också.
 

Arntsen

Warrior
Joined
2 Mar 2002
Messages
351
Location
Skiptvet/Østfold/Norge
anth said:
Tänkte bara säga att man behöver inte ha en massa streach goals.

För mig räcker det utmärkt med en nivå: man betalar och får boken.
+1
@Arfert crowd funding kan kanske vara att tänka på för andra Saga games produkter? (Fantiserar om hårdpärmsutgåvor :gremwink: )
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
anth said:
Tänkte bara säga att man behöver inte ha en massa streach goals.

För mig räcker det utmärkt med en nivå: man betalar och får boken.
För mig måste crowdfundern vara något mer än en förhandsbokning. Om jag istället för att lägga 150kr i en crowdfunder kan vänta tills produkten faktiskt finns och lägga 179kr på det kommer jag göra det 100% av gångerna.

Finns det däremot bonusar som ett extra äventyr eller liknande kommer jag vara mer villig att slänga in pengar, och kanske också extra pengar.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,925
Location
Sandukar
Arfert said:
...är en tanke jag leker med. Men vet inte om jag orkar. Fager drar nog en del nyfikna, dock.

Vilken tjänst är bäst för en svensk?
Vilken tjänst är enklast?
Indiegogo kommer jag att använda när det är dags. Deras backend är smidig.

Och man kan hålla en gräsrotsfinansiering rätt basic utan en massa bonusar och annat. Lite krydda är bra men det måste inte vara ett helt julbord med stuff.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,281
Location
Örebro
chrull said:
För mig måste crowdfundern vara något mer än en förhandsbokning. [...] Finns det däremot bonusar som ett extra äventyr eller liknande kommer jag vara mer villig att slänga in pengar, och kanske också extra pengar.
Kan bara säga Word på det här.

Kanske ett stretch goal kan vara att Arfert tvingar Fager att skriva ett äventyr till spelet (och som gärna fick innehålla repliken "Ta en lott" :gremwink: ). DET skulle vara ballt. :gremsmile:
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
chrull said:
anth said:
Tänkte bara säga att man behöver inte ha en massa streach goals.

För mig räcker det utmärkt med en nivå: man betalar och får boken.
För mig måste crowdfundern vara något mer än en förhandsbokning. Om jag istället för att lägga 150kr i en crowdfunder kan vänta tills produkten faktiskt finns och lägga 179kr på det kommer jag göra det 100% av gångerna.

Finns det däremot bonusar som ett extra äventyr eller liknande kommer jag vara mer villig att slänga in pengar, och kanske också extra pengar.
För att förtydliga så behöver det inte vara särskilt mycket extra. Och det kan vara lite allt möjligt:
* Exklusivt bonusmaterial för de som crowdfundar (typ: Om vi når X kronor totalt så kommer alla de som var med att få det 24 sidor långa äventyre Blahabla, exklusivt för funders!)
* Stretchgoals som gör produkten "bättre". (Om vi når Y kronor så kommer alla böcker tryckas med hårdpärm/färginlaga/extra färgbilder)
* "Betala extra och få även" (Du får boken för 150kr, men betalar du 250 så får du den istället med det alternativa omslaget, unikt för funders!)

Sen vet jag ju också att ju fler ställen det står exklusivt/limiterat eller liknande på ju mer troligt är det att jag öppnar plånboken. Sjukt tragiskt men sant.
 
Top