Cosmere (Brandon Sanderson) ska bli film

Faehrengaust

Swashbuckler
Jaha, nu ska Cosmere-böckerna bli filmer. Vad tror ni?

Jag har inte läst böckerna, men jag tackar aldrig nej till mer fantasy :)

Enligt THRs rapport har Sanderson fått ett oerhört förmånligt avtal, och kommer ha kreativ kontroll över hur hans verk adapteras på en nivå som inte ens J.K. Rowling eller George R.R. Martin haft. Sanderson väntas både skriva, producera, planera och konsultera när hans böcker nu görs om till film och TV-serie.

Just det här gör väl att det kanske finns hopp. Dock inte läst böckerna.

Just det här gör väl att det kanske finns hopp. Dock inte läst böckerna.

Det kan bli intressant att se hur de hanterar det. Kan tänka mig lite olika scenarier, t.ex. att författaren trilskas och inte förstår sig på film-mediet eller att det blir riktigt jefla bra.

Det kan bli intressant att se hur de hanterar det. Kan tänka mig lite olika scenarier, t.ex. att författaren trilskas och inte förstår sig på film-mediet eller att det blir riktigt jefla bra.
Han hade ju en hel del åsikter om Wheel of Time-serien. En del grejer höll jag med om helt och fullt och vissa gånger tyckte jag att han var ute och cyklade. Jag tyckte dock att han verkade väldigt balanserad i sin kritik så jag tror att han nog kommer kunna hålla sin input på en hyfsat rimlig nivå.

För att balansera tidigare inlägg:
Asbra böcker. Ska bli väldigt kul att se om det blir nåt bra av detta :D

Apple levererar ju som ingen annan kring SF, så vem vet, det kanske blir bra fast det är fantasyfilm!

För att balansera ytterligare: Mellanbra böcker. Jag läste Mistborn, var inte ledsen att jag gjort det, men kände inte för mer heller. Det finns både mycket bättre och mycket sämre böcker, och då satsar jag på de mycket bättre.

Jag har läst Mistborn-böckerna - ingen stor litteratur på något sätt, men tycker magisystemet är fiffigt och de är snabblästa med mycket slåssigheter. Tuggumiböcker!

För att balansera ytterligare: Mellanbra böcker. Jag läste Mistborn, var inte ledsen att jag gjort det, men kände inte för mer heller. Det finns både mycket bättre och mycket sämre böcker, och då satsar jag på de mycket bättre.
Exakt så!

Jag har läst Mistborn-böckerna - ingen stor litteratur på något sätt, men tycker magisystemet är fiffigt och de är snabblästa men mycket slåssigheter.
Jag tänkte att det var som skrivet för att bli ett datorspel.

Håller väl med egentligen. De är typ 2/5. Det finns sämre. Men jämfört med hur mkt de skrivs om dem och hypas så är det lätt att få intrycket att Sanderson är den nya tidens Tolkien.

Och det är verkligen medioker, halvfånig, dussin high fantasy.

Jag har läst Mistborn-triologin och första Stormlight. Vet inte riktigt varför jag höll ut så länge för jag kände mig väldigt oengagerad största delen av tiden. De invecklade magisystemet är jag helt ointresserad av, känns som en gimmick som snabbt blir tröttsamt bara.
Men första Mistborn-boken kan säkert bli en bra rulle.

Ungefär så ja. Jag har läst några böcker av Sanderson, och det är inte dåliga böcker. Inte så att man efteråt tänker att det var X timmar av ens liv som man aldrig får tillbaka, utan fullt läsbara.
Men inga höjdare heller. Inget som får mig att längta efter mer, eller får mig att titta efter just hans böcker i en bokhandel.

Men vi får väl se. De kanske blir bättre som film än som böcker - sånt händer ju.

Inte så att man efteråt tänker att det var X timmar av ens liv som man aldrig får tillbaka,
Ha ha, jag har nog tänkt så lite faktiskt. Men mest för att det är så mycket utfyllnad i dem. Man hade kunnat dra ut 2/3 av sidorna utan att det hade märkts nämnvärt, i synnerhet i Stormlight som ju är orimligt tjocka böcker.

Jag gillade verkligen första Stormlight och andra var ok, men sen blev det riktigt dåligt.

Ska dock bli intressant att se hur de överför världen till film/serie.

Men första Mistborn-boken kan säkert bli en bra rulle.
Det tror jag med (har läst 3 första).

Sen är kanske inte 40-åringar på rollspelsforum target audience för en filmatisering av 14-åringar som går på adelsbal (men kanske av resten).

Eller... Vad är snittåldern på de som kollar på Bridgerton?

Back