Connect the dots - vad hände i bakgrundshistorien?

BeansMoster

Veteran
Jag fnular på en, eh, äventyrsplats kanske. Nått sånt. Ett rike med några byar och så en stor skog att utforska. Det är väldigt småskaligt - en del Ronja Rövardotter över skogen och Bröderna Lejonhjärtas Törnrosdalen mot Körsbärsdalen.

Men, det finns hur som helst i byarna en berättelse om den sista kungens död. Jag har ett ramverk - vilka aktörerna var och framförallt vad som hände sedan, vilka som dog och inte gjorde det osv. - men det börjar vara dags att spika ett mer exakt händelseförlopp. Jag behöver hjälp.

Så, vi har kungen. Antagligen en ganska god figur (men om berättelsen kräver det kan han ha mörka sidor). Kungen har en magisk spira som legitimerar hans styre och faktiskt funkar, den hjälper ägaren att upprätthålla fina, kungliga ideal som rättvisa och sånt. Kungen har en son och arvtagare, en prins som nog är en drömprins, snygg och bra på alla vis samt också en vän av älvorna i skogen. Prinsen är säkert älskad av folket men framförallt av riddaren - ömsesidigt, hon är trolovad till honom.

Det finns en förrädare, en av kungens (andra) riddare, som vill ta makten och själv bli kung. Slutligen finns en häxa, allierad med förrädaren och sannolikt den av de två som egentligen är den mäktigaste (men häxans motiv har jag inte än klart för mig).

Katalysatorn, starten på berättelsen om kungens fall, är att häxan stjäl prinsens själ. Hon formar själen till en ädelsten, ett mäktigt magiskt föremål som hon använder i hennes och förrädarens angrepp på kungen. Berättelsen slutar på ett slagfält, jag har tänkt mig en belägring av kungens borg men det är inte hugget i sten (till skillnad från borgen, som är i sten). Förrädaren dräper kungen och tar spiran. Riddaren har vänt sig till skogens älvor för hjälp och när hon anländer till slagfältet med ett magiskt svärd dräper hon häxan. Ädelstenen krossas. Förrädaren flyr när segern glider honom ur händerna, varken han eller spiran återfinns. Prinsen förblir, tja, själlös och riddaren tar med honom in i skogen (för att be älvorna om hjälp, kanske?).

Jag vill flesha ut detta. Detaljer.

Är den själlösa prinsen i koma eller ett vandrande 'lik'?
Lockades prinsen i en fälla, eller hur lyckades häxan med sin förbannelse?
Hur reagerar kungen när prinsen förbannas?
Vad består förräderiet i? Alltså, såklart är en vasall som attackerar sin länsherre en förrädare oavsett, men jag skulle gilla ett 'gotcha moment' där kungen och övriga trogna inser vidden av förräderiet och inte bara att förrädaren säger "hörru, nu tar jag min armé så gör vi upp om detta".
Hur har förrädaren styrka nog med en väpnad attack? Hans förläningar är nått i stil med en åttondel av hela riket. Övertalar han stora delar av allmogen, sina egna byar men kanske andra också, att följa honom?
Är allt bara dumt? Har jag stora plot holes?

Tacksam för alla svar och funderingar.

Back