Conlangs

Caligo

Swashbuckler
Constructed languages är nytt för mig. Nu håller jag på med ett språk som skall vara något slags ur-språk i mitt multiversum Weavesong.
Här är en skiss på språket. Det baseras på fonem och varje fonem har en betydelse, Sedan kombinerar man fonemen för att bilda nya ord och nya meningar. Språket är tänkt att vara människornas ur-språk - kanske 50 000 år gammalt. Det gavs till människorna av en ur-kraft som kallas Logo. logo har tagit sig många former genom tiderna (Odin, Thoth etc).

Grunderan i språket är lätt att lära sig - om man lärt sig de 44 fonemen kan man kommunicera hjälpligt. varje ord/grundord har även en not så man kan kommunicera med vilket instrument som helst. Eller vissla språket :)

Är det någon som har erfarenhet av att göra språk?

Här är grunderna (alla fonem är inte tilldelade grundord/mening än):

LOGOS CHART - Blad1.jpg

Last edited:
Påstår inte att jag egentligen har något att bidra med men den ringa erfarenhet jag har utgick jag ifrån ett språk som är ”utdött”. Hade fasta enheter (ska vara bildteckenspråk) som kombineras.

Mitt blev väldigt symboltungt, kryptiskt. Vilket på nåt sätt passade kampanjen.

Är ditt tänkt att läsas och avkodas, eller talas eller bara användas för att tillverka gamla ortnamn/namn och sånt? Ska spelare använda det?

det är tänkt att pratas och skrivas av vissa. Det är grunden till magisystemet. Det kommer att vara drakarnas och bardernas språk. Rätt uttalat kan man ändra verkligheten. Språk, berättelser och sånger är en grundläggande del av hur världen funkar - äntligen blir barder den kraftfullaste klassen! :)

Världen är under utveckling och min setting Stormring blir en del av världen. Dracoria blir nog den första delen - med en drakryttarakademi som baseras delvis på samuraitraditioner.

Jag provade att göra ett eget, helt nytt språk till en rollspelvärld. Syftet var inledningsvis bara att kunna döpa personer och platser, men det var så roligt att skapa att jag fortsatte betydligt djupare än så.

Efteråt har jag blivit ganska skeptisk till conlangs i rollspel, iaf om man gör ett "nytt" språk. I praktiken blev det extremt svårt för spelare att hålla koll på vem som var vem, vad som var vad, vad som var en grej och vad som var en person, med mera. När man gör ett nytt språk finns det liksom inget att koppla orden till. Egentligen finns väl motsvarande problematik även i annan fiktion, men eftersom spelare förväntas använda och interagera med orden på ett annat sätt tror jag att jag upplever det som värst i rollspel.

Det är dock som sagt ett väldigt spännande kreativt hantverk!

@Genesis har ju också gått i fördärvet. Och i hans spel Se att göra i Aliatra finns inte riktigt ovanstående problem, eftersom språket ska vara främmande för rollpersonerna också.

Last edited:
Conlangs verkar otroligt spännande, men dessvärre så var jag en mycket omotiverad student på svenskalektionerna så jag sköt mig själv rejält i foten där.
Önskar dig dock lycka till!

I dom gamla Alv och Dvärg böckerna till Eon finns det en del info om språken felya och ruhk (stavning?) vet att det cirkulerat mer material kring felya på foxtail.nu om jag minns rätt men har vi lite tur så kan dom forumiter som skrev de böckerna berätta mer.

I dom gamla Alv och Dvärg böckerna till Eon finns det en del info om språken felya och ruhk (stavning?) vet att det cirkulerat mer material kring felya på foxtail.nu om jag minns rätt men har vi lite tur så kan dom forumiter som skrev de böckerna berätta mer.
Grammatiken till felya plockade Krille mer eller mindre rätt av från klingon, så vitt jag minns. Rukh är avsevärt mindre utvecklat. Eon har även jargiska, som Carl-Johan skapade någonstans i tidernas gryning och är en sorts nästanlatin. Jag och @Ymir har också jobbat en del på linga cena (en sorts greko-indiskt hopkok) och mûhadinska.

Grammatiken till felya plockade Krille mer eller mindre rätt av från klingon, så vitt jag minns. Rukh är avsevärt mindre utvecklat. Eon har även jargiska, som Carl-Johan skapade någonstans i tidernas gryning och är en sorts nästanlatin. Jag och @Ymir har också jobbat en del på linga cena (en sorts greko-indiskt hopkok) och mûhadinska.
coolt. Berätta gärna lite mer om era språk.

Jag var mycket fascinerad av conlangs när jag var yngre, till den grad att det drev mig att plugga lingvistik A och B och allvarligt överväga en karriär som lingvist.

Jag kom emellertid på bättre tankar.

Om jag mins rätt så är en regel för äldre språk att de är ofta mer komplicerade än många moderna.

Också, i Boken om Magnamund så får vi lite presentation av giakernas språk med grammatik och ordlista

Det finns såklart en hel subnördkultur kring "conlangs" (var lite sugen att vara med på Kickstarter för en alvspråk som verkade lovande, jag vill använda språk men varken lära mig eller skapa) men om du inte är sjukt duktig eller om det finns särskilda skäl ("för att jag vill" är såklart ett legitimt skäl!) skulle jag nog rekommendera att leta upp ett passande språk och kolla med konstruktörerna om det går bra att använda det. Jag gissar att de skulle bli grymt glada och motiverade att hitta på ord för de meningar som du behöver.

Sånt här next level-världsbyggande är sånt som jag kan imponeras av på håll, men som under inga omständigheter kommer hamna vid mitt spelbord!

Jag dokumenterade skapandet av aliatriskan lite här, och det finns också ett Excel-verktyg som jag använde för att göra grovgörat.

Back