Nekromanti CoC-utgåvor

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,499
Location
En mälarö
Den första utgåvan av CoC jag köpte var den fjärde som jag högg tag i när den dök upp färsk på diskarna 1989. Efter det köpte jag femman när den dök upp, och det är den version av spelet jag använt sedan dess. Vad jag försöker säga är att jag har inte hängt med från början och har ganska diffus bild av de första utgåvorna. Hur som helst stötte jag på en begagnad äldre utgåva som jag högg direkt (som den samlarråtta jag är). Vad jag däremot inte vet är vilken utgåva det egentligen rör sig om. Det står inget om det i den, vilket kan tyda på att det är den första, men jag skulle bli tacksam om någon redde ut det hela åt mig. Det är en box innehållandes: regelbok, ett häfte om världen på 20-talet, en världskarta, färdigtryckta monstersiluetter samt "Basic Roleplay"-häftet. Omslaget på boxen är en tecknad bild föreställandes en åskvädershärjad kyrkogård framför en herrgårdsliknandene byggnad. Över kyrkogården vandrar ett par lyktförsedda personer, allt medans en tentakel slingrar sig mot dem bakom deras ryggar. Över detta står det "Call of Cthulhu" med röd text. Jag har för mig att jag sett ett annat omslag på en annan äldre utgåva, föreställandes en borgruin, åskväder, samt även där en tentakel som sträcker sig efter folk, fast här går de uppför en trappa. Det kan ha varit med en bil också. Så, om någon vänlig själ med kunskap om de olika versionerna kunde räta ut dessa frågetecken skulle jag bli glad och tacksam.

/Anders
 

Widde

Warrior
Joined
9 Jun 2000
Messages
231
Location
Uppsala
Första upplagan checkpoint:
Boxen: två tum tjock = första upplagan Chaosium eller andra uppgagan Games Workshop.

Boxen: en tum tjock = Andra eller tredje upplagan Chaosium

Regelboken (den med Big C på): texten på omslagets framsida: Call of Cthulhu - Sandy Petersen = första upplagan

senare upplagor har "second edition" tryckt i en liten ruta på regelbokens framsida, eller "third edition" tryckt på boxens baksida

Boxens innehåll:

Ingår Basic roleplaying? Ja = första upplagan Nej = andra eller tredje upplagan.

Slutsats: Grattis du sitter med en förstaupplaga.

-W
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,499
Location
En mälarö
Så om jag fattar det hela rätt så var fjärde utgåvan den första som inte kom i boxformat?

Såg illustrationen på andra och tredje ut som den första?

/Anders
 

Widde

Warrior
Joined
9 Jun 2000
Messages
231
Location
Uppsala
Så om jag fattar det hela rätt så var fjärde utgåvan den första som inte kom i boxformat?

Ja -- och nej, Games Workshop gav ut en licenserad tredje upplaga i hardcover. Däremot satte Chaosium själva inte ihop det till en bok förrän i fjärde upplagan.

Såg illustrationen på andra och tredje ut som den första?

Ja, på Chaosiumutgåvorna.

-Widde
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,499
Location
En mälarö
Så hur många utgåvor gav Games Workshop ut då, och hur såg de ut?

/Anders (som frågar ALLDELES för mycket)
 

Widde

Warrior
Joined
9 Jun 2000
Messages
231
Location
Uppsala
Så hur många utgåvor gav Games Workshop ut då, och hur såg de ut?

Två

1983 Andra upplagans regler i en box, två tum tjock, borgruin, åskväder och tentakel på framsidan (tror jag)

1986 Samproduktion med Chaosium avsedd för brittiska marknaden. Tredje upplagans regler plus supplementet Cthulhu Companion i hardcover 192 sidor, omslag okänt (kan vara borgruinen)

Frågar man inte, så får man inget veta :)

-Widde
 

Palpatine

Veteran
Joined
25 Jun 2000
Messages
65
Location
Olofström, Olofströms kommun, Blekinge, Sverige.
Jag vill bara tacka för att du ställde frågan om din utgåva av CoC. Tack vare det fick även jag reda på att jag lyckats hitta en förstautgåva. Det känns...bra. Nu hoppas jag bara att jänkarna öppnar sina gränser snart så att Call of Cthulhu Anniversary Edition kommer hem till mig. Då kommer lyckan att bli total.

Nihil curo de ista tua stulta superstitione!
 
Top